שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מחאות בסין נגד הגבלות הקורונה: הופכים מתחמי קורונה ומנפצים תאי בדיקה
צעד חסר תקדים
הפגנות החלו בקמפוסי אוניברסיטאות ברחבי המדינה, זאת לאחר ש-10 בני אדם נהרגו בשריפה שפרצה בבניין מגורים בעיר אורומצ'י | המפגינים: "הסירו את הסגרים בסין"
המחאות הנדירות נגד הממשל בסין | צילום: TV

אם אצלנו כבר הספקנו לשכוח את עידן הקורונה, בסין עדיין קיימות הגבלות נוקשות ומדיניות "אפס הדבקות" היום (ראשון) התפשטו הפגנות נגד מגבלות הקורונה הקיצוניות לערים רבות, כולל לעיר שנגחאי הנחשבת למרכז הכלכלי הסיני. אחרי כמעט שלוש שנים של מדיניות אפס קורונה לבלימת המגיפה, בסין מתחיל גל של זעם ומחאה.

אחת הסיבות המרכזיות למחאה החדשה היא שרפה שפרצה בסוף השבוע בבניין רב קומות בעיר אורומצ'י, בירת אזור שינג'יאנג. התושבים לא הצליחו לברוח מהאש בזמן מכיוון שהבניין ננעל כדי לבודד את חולי הקורונה, מה שגרם לאבידות רבות בנפש. במספר ערים בסין, כולל בבייג'ינג ובנאנג'ינג, אזרחים הגיעו לטקסים ספונטניים של הדלקת נרות לזכר קורבנות אורומצ'י שנספו בשרפה. 

המחאות ששוטפות את המדינה, המכונות "אי ציות אזרחי", הן חסרות תקדים בסין ומהוות מבחן לנשיא שי ג'ינפינג שלא ראה מחאות כאלה מאז שעלה לשלטון לפני עשור. בשנגחאי, העיר המאוכלסת ביותר במדינה, התאספו התושבים במוצאי שבת להדלקת נרות, והבוקר החלו בהפגנות מחאה. המפגינים נשאו בידיהם דפי נייר ריקים, כסמל למחאה נגד הצנזורה וצעקו "הסירו את הסגרים בסין" ו"די למפלגה הקומוניסטית הסינית, מספיק עם שלטון שי ג'ינפינג".

על פי דיווחים בצ'יינה דיגיטל טיימס, אתר חדשות שפועל בארה"ב, ההפגנות החלו באקדמיות, וברשתות החברתיות. באחד הפוסטים שצונזר במהירות נכתב  "מה שקרה הלילה זה כמו אור בחשכה"  עוד נכתב "הכול עומד להתחיל" וגם "אני אוהב אתכם אנשים צעירים. יש בכם אש".

הממשל בסין עומד על מדיניות האפס קורונה גם כשרוב העולם מנסה לחזור לשגרה במקביל להתפרצויות הנגיף. וזאת למרות שאחוזי ההדבקה בסין נמוכים יחסית לסטנדרטים העולמיים, 

לטענת שי ג'ינפינג המדיניות הסינית היא מצילת חיים והכרחית כדי למנוע קריסה של מערכת הבריאות. בממשל מתכוונים להמשיך עם המדיניות הקיצונית, על אף הדרישה הציבורית הגוברת להקלות, ולמרות המחיר הכבד שהדבר גובה מהכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

למרות זאת, נראה שהמחאה מתחילה לתת את אותותיה והבוקר הודיעו גורמים רשמיים במחוז שינג'יאנג ששירותי התחבורה הציבורית יתחדשו בהדרגה ממחר בעיר אורומצ'י שרבים מ-4 מיליון תושביה נמצאים תחת סגר ומגבלות מהארוכות ביותר שראתה סין. תושבי העיר מנועים לצאת מהבית כבר למעלה מ-3 חודשים. מזכיר המפלגה הקומוניסטית של שינג'יאנג, מא שינגרוי, קרא להגביר את האבטחה ולבלום את "הניסיון האלים והבלתי חוקי להתנגד לאמצעים המיועדים למניעת התפשטות הקורונה".

מחאה ציבורית בסי היא נדירה מאוד, שכן המנהיג שי רודף את המתנגדים  ביד קשה. מחאות האזרחים נשמעות בעיקר במדיה החברתית, ולרוב השלטון מצנזר את הדברים. התסכול בקרב האזרחים גבר לאחרונה, לאחר ששי צ'ינפינג הבטיח לעצמו כהונה שלישית בראש המפלגה הקומוניסטית בסין. להערכתך דן מאטינגלי, מומחה לענייני סין ופרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת ייל  "זה יפעיל לחץ רציני על המפלגה להגיב ויש סיכוי טוב שתגובה תהיה דיכוי, הם ודאי יעצרו ויעמידו לדין כמה מפגינים". למרות זאת לדברי מאטינגלי המחאה עדיין רחוקה מזו שנראתה ב-1989 אז ההפגנות הגיעו לשיאם בשפיכת דם בכיכר טיאננמן. "כל עוד אין פיצול באליטה וכל עוד ה-PLA (צבא השחרור העממי) ושירותי הביטחון נשארים לצידו של הנשיא, הוא לא עומד בפני שום סיכון משמעותי לאחיזתו בשלטון" כך לדברי מאטינגלי.

מארק וויליאמס מחברת Capital Economics בעיר לנז'ו שבצפון-מערב סין מעריך כי "השבועות הבאים עשויים להיות השבועות הגרועים ביותר עבור הכלכלה ומערכת הבריאות בסין מאז תחילת מגפת הקורונה"

במחאות אתמול הפכו אזרחים את אוהלי צוותי הקורונה וניפצו את תאי הבדיקה. לטענת המפגינים ברשתות החברתיות, הם הוכנסו להסגר למרות שאיש מהם לא נמצא חיובי בבדיקת הקורונה.

בסרטונים שהגיעו משנגחאי נראו המונים מתעמתים עם המשטרה וקוראים "שרתו את האנשים", "אנחנו רוצים חופש" ו"אנחנו לא רוצים קודים בריאותיים".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. מסכנים. סין, מקור הרוע, לא טרחו סתם להמציא את הבלוף הגדול ביותר מבריאת העולם, הם יחזיקו אותו בשיניים, יש להם אינטרסים…
    אצלנו הרודן ביבי בדרך לחזור לעריצות, נקווה בעז"ה שה' יציל אותנו ממנו ומכלבי השמירה שלו, שלא יחזור לרדוף אותנו בגלל עוד נגיף דימיוני…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים