שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מהומה חריגה במליאת הכנסת: חברי האופוזיציה התעטפו בדגל ישראל והוצאו בכוח
המהומות החלו לאחר שיו"ר הכנסת הודיע כי "לא נכנסים עם תיקים למליאה" | יו"ר ועדת החוקה הציע את הצעת החוק שלו והיא צפויה לעבור בקריאה ראשונה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

מהומה חריגה התרחשה היום במליאת הכנסת לאחר שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה הודיע כי "מהיום לא נכנסים עם תיקים למליאה". חברי כנסת מהאופוזיציה נבדקו בכניסה למליאה "מחשש לפרובוקציה", אך זה לא מנע מהם למחות נגד הצעת החוק הראשונה שהובאה להצבעה במסגרת הרפורמה המשפטית. בזמן שיו"ר ועדת החוקה הציג את הצעת החוק שלו, התעטפו חברי האופוזיציה בדגלי ישראל והוצאו בכוח מהיציע העליון של המליאה.

זו הפעם הראשונה שחוקים במסגרת הרפורמה המשפטית מובאים להצבעה במליאת הכנסת. חברי הכנסת מישראל ביתנו הודיעו כי יחרימו את ההצבעה, בטענה שהתנהלות החקיקה אינה לגיטימית. באופוזיציה מתכננים לעכב את ההצבעה, אך היא צפויה לעבור.

עוד מבחזית החדשות

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה השיב לטענות האופוזיציה במליאה והודיע: "לא נכנסים עם תיקים היום למליאה. מהיום אתם מוזמנים לפנות ליועצת המשפטית. כמות הפרובוקציות שמנענו היום, עם המגפונים והדגלים בכניסה לכנסת". חה"כ בן ארי תקפה את אוחנה: "מה זה הדבר הזה? בחיים לא בדקו לי תיק. אני פה מ-2015, בחיים לא בדקו לי תיק כשנכנסתי. מה זה? מה זה השטויות האלה?". כמה מחברי הכנסת החלו לצחוק, וחברת הכנסת זעמה: "למה אתם צוחקים מכל דבר? מה זה הדבר הזה? את כל הכלים אתם שוברים". אוחנה הסביר כי "מהבוקר אנשי משמר הכנסת בדקו אנשים שבאו להיכנס עם שלטים ומגפונים, חלקם יועצים של חברי כנסת. אז תיק מסמכים כן, תיק גדול לא. זו ההנחיה".

בהמשך התעטפו חברי הכנסת של יש עתיד בדגלי ישראל במליאה, והוצאו בזה אחר זה בהוראת אוחנה. יו"ר הכנסת קרא לעברם: "אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה". עוד קודם לכן הוא הודיע שיו"ר ש"ס אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו מנועים מלעסוק בחוקי המהפכה. לקואליציה צפוי רוב של 63 חברי כנסת במליאה, שכן רק חבר הכנסת יולי אדלשטיין מהליכוד לא יגיע להצבעה בשל ביקורו באוקראינה.

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הציג במליאה את הצעת החוק שתעלה להצבעה ואמר: "הצעת החוק מבוססת על שנים רבות שהרבה מאוד אנשים הרגישו, ועודם מרגישים, שהקול שלהם מושתק". עם תחילת נאומו החלו מפגינים להתפרע ביציע המליאה ודפקו על הזכוכית. כמה מהם הוצאו בכוח. אחרי רוטמן, החלו לעלות לדוכן חברי כנסת בזה אחר זה, ובין היתר ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

הוא פנה לחברי הקואליציה במליאה ואמר: "אני שואל רק דבר אחד, אם עוד אכפת לכם. יש רק שתי אפשרויות, או שעדיין אכפת לכם מעם ישראל ומדינת ישראל ותעצרו את החקיקה או שלא תעצרו ויתברר שלא אכפת לכם". חבר הכנסת רם בן ברק ממפלגת יש עתיד נאם לפניו וסיפק אמירה שנויה במחלוקת. "גם בגרמניה, הנאצים עלו לשלטון בצורה דמוקרטית", אמר. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו נאמה דקות לאחר רעידת האדמה שהורגשה גם בישראל ואמרה: "האדמה רועדת ממה שקורה פה".

הצעת החוק שמובאת לאישור המליאה, ואושרה בשבוע שעבר בוועדת החוקה, כוללת שני חלקים: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעה מבית המשפט העליון מלהביע ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שבראש הוועדה יעמוד שר המשפטים, בנוסף יהיו שני שרים שתבחר הממשלה, יו"ר ועדת חוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. כך יהיה לקואליציה רוב מובנה של 5 מתוך 9 חברי וועדה.

הביקורת שנשמעה במהלך הדיונים בוועדת החוקה היא על כך, שהשינוי שמבקש רוטמן, יוביל לכוח בלתי מוגבל של הקואליציה בבחירת שופטים ובכך עלול לגרום לפוליטיזציה של הוועדה, כך שימונו שופטים שתואמים את האג'נדה של גורם פוליטי כזה או אחר, או שיבוצעו מינויים לא מקצועיים.

הסעיף השני בהצעה נוגע למניעת התערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד. רק לפני חודש בית המשפט העליון פסק, בניגוד לחוק יסוד מינוי שרים שעבר בכנסת, כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הינו פסול והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים. בדיונים עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שיכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם ימצא בהם דבר שגוי ופסול.

עוד מבחזית החדשות

ראש המל"ל ואיש הליכוד צחי הנגבי התייחס בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בירושלים לרפורמה המשפטית וקרא להידברות בין הצדדים. "יש לי הרבה חברים שהם לא אנרכיסטים, ולא אנשי שמאל קיצוני, שבהחלט מודאגים מהנושא המשפטי", אמר.

לדעתו של הנגבי "צריכים להגיע להסכמה רחבה. אני חושב שהקואליציה והאופוזיציה צריכות לשבת להגיע להסכמה רחבה עד כמה שניתן"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים