שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » מדוע זינק מספר המתים מקורונה בישראל ב-53?
המתים שחסרו
אם הורגלתם לטענות לפיהן משרד הבריאות מסווג חולים שמתו ממחלות רקע, כאילו מתו מקורונה – קבלו את התרחיש ההפוך • טעות אנוש הקפיצה את שיעור המתים מהנגיף
רופאים | צילום: People Image Studio, שאטרסטוק

אם תהיתם לפשר הזינוק המפתיע שנרשם לפתע במספר הנפטרים מקורונה בסוף השבוע, מדובר בטעות אנוש ש'פספסה' רישום של 53 חולים, מאושפזי מוסדות גריאטריים שנפטרו מקורונה ופשוט 'נפלו' מרשימת משרד הבריאות.

עד כה התרגלנו לשמוע טענות והאשמות על כך שבמשרד הבריאות נוטים 'לדחוף' בכוח נפטרים בבתי החולים בישראל אל מאגר חולי הקורונה ולתייג אותם כמי שהלכו לעולמם לאחר שלא יכלו לעמוד בפני הנגיף, על אף שמעולם לא אובחנו כחיוביים, עם או בלי מחלות רקע. אלא שהפעם כאמור, מדובר במקרה הפוך לחלוטין. חולים מאומתים שבטעות אנוש שמם נגרע מרשימת נפטרי הקורונה.

על פי הדיווח, ה-53 ש"חסרו" מהמניין, נפטרו ביולי-אוגוסט. הסיבה לפער, נעוצה בעובדה שבין המוסדות הגריאטריים ישנם גם מוסדות פרטיים ואלה דיווחו על נפטרים באופן נפרד. כעת, נבדק אם היו מקרים דומים נוספים של נפטרים שלא דווחו.

ממשרד הבריאות נמסר, כי השר רואה את העניין בחומרה רבה והנחה לבצע בדיקה מעמיקה ולהביא לפניו את ממצאיה תוך שבוע.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הורה לאחד את דיווחי התמותה למקור אחיד מכלל המוסדות הרפואיים, בהם מוסדות גריאטריים, בכדי שישוקפו באופן ישיר במערכת הממוחשבת של משרד הבריאות.

בתוך כך, דווח כי חוקרים מ'מכון ויצמן' מעריכים שמערכת הבריאות בישראל איתנה ועמידה בפני הגל הנוכחי, חרף מספרי התחלואה הגבוהים. לפי ניתוח נתונים שביצע פרופ' ערן סגל יחד עם חגי רוסמן ותומר מאיר, "מערכת האשפוז עדיין רחוקה מקריסה, שעלולה להתממש רק אם יהיו 4,000 נדבקים חדשים ביום – כמעט פי שלושה מהממוצע בתקופה האחרונה". הצוות סבור, כי "אם בגל הקורונה הראשון היה מספר זהה של נדבקים ביום כמו בשבועות האחרונים, הרי שמערכת האשפוז כבר הייתה על סף קריסה לפני כחצי שנה".

ניתוח הנתונים של הצוות העלה את הנתון המעניין הבא: כל נדבק חדש בגל הנוכחי של הקורונה 'מייצר' 0.19 חולים קשים, לעומת הגל הראשון שבו כל נדבק ייצר 0.32 חולים קשים. לדברי הצוות, "בהינתן כי תמהיל גילאי החולים בגל השני שונה מזה שבגל הראשון, אז היו יותר מבוגרים לעומת הגל השני, ולפי תמהיל גילאי החולים הקובע את כושר הספיגה של נדבקים חדשים ביום, אפשר לספוג עד 4,000 נדבקים חדשים ביום מבלי שמערכת האשפוז תקרוס".

לטענתם, "קצב העלייה בתחלואה בגל השני נמוך יותר מקצב העלייה בגל הראשון והסיכון של חולה קשה למות מקורונה ירד משמעותית לעומת הסיכון בגל הראשון הודות לטיפול טוב יותר" .

בתוך כך, דו"ח שהנפיקו צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית מתריע מפני שינוי לרעה במה שסימן עד כה את תחילת בלימת הגל השני. על פי הדו"ח, בשבוע שעבר נפסקה כמעט לחלוטין הירידה במקדם ההדבקה (R) והיא מאפיינת שלבים ראשונים של התפרצות מחודשת.

על פי תחזית הצוות, "בהינתן שהשבוע החולף התאפיין בעלייה מחודשת במספר החולים במצב בינוני, הרי שלקראת סוף אוגוסט מספר הנפטרים עלול לעבור את ה-800, לצד חשש לעלייה עתידית במספר החולים במצב קשה ולפריצה של רמות התחלואה הנוכחיות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים