שיתוף
תגובות
כללי » מדד המחירים לצרכן עלה הרבה מעבר לתחזיות
הלמ"ס פרסם היום את מדד המחירים לצרכן וממנו עולה כי המדד עלה ב-0.8% | עיקר העליות נרשמו בסעיפי הפירות, הירקות והתחבורה
פירות וירקות | צילום: ניצת הדובדבן

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (שני), עולה כי למרות העלאות הריבית הרצופות האינפלציה לא יורדת. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אפריל ב-0.8%. בחישוב שנתי של 12 החודשים האחרונים (אפריל 2023 לעומת אפריל 2022) עלה המדד ב-5%.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות והפירות הטריים שעלו ב- 4.0%, תחבורה שעלתה ב-2.5%, הלבשה והנעלה ב-1.9%, תרבות ובידור ב-1.8%, דיור ב-0.5% ומזון שעלה ב-0.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי תחזוקת הדירה שירד ב-0.5% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.2%.

עוד מבחזית החדשות

סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית עלה ב-0.3 אחוז. יצוין כי בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של כ- 3.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של כ-9.0%.

ברבעון הראשון של שנת 2023 שכר דירה חופשי, ממוצע כלל ארצי, עמד על 4,368.3 שקל, עלייה של 1.4% בהשוואה לשכר דירה חופשי ממוצע, ברבעון הקודם (4,306.6 שקל). מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר – מרץ 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר – פברואר 2023, נמצא כי: מחירי הדירות נותרו ללא שינוי.

בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.4%), צפון (0.8%), חיפה (0.7%), מרכז (0.1%-), תל אביב (0.3%-) ודרום (0.2%-). מחירי הדירות החדשות עלה ב-0.1%.

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר – מרץ 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר – מרץ 2022 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב- 11.0%.

בפילוח לפי מחוזות נרשמו השינויים הבאים במחירים השנתיים: צפון (15.2%), חיפה (12.9%), מרכז (11.9%), תל אביב (9.8%), ירושלים (9.5%) ודרום (7.9%).

ברבעון הראשון של שנת 2023 מחיר ממוצע כלל ארצי עמד על 1,969.8 אלפי שקל, עלייה של 1.0% בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם (1,951.0 אלפי שקל).

נציין כי גל ההעלאות המחירים על ידי ספקיות מזון רבות במשק עדיין לא משפיע על המדד של חודש אפריל וצפוי להתחיל להשפיע החל מנתוני חודש מאי. עם זאת, גם הריבית הגבוהה של בנק ישראל אשר עלתה לרמה של 4.5 אחוזים בתוך שנה כבר נותנת את אותותיה, ולכן כלכלנים רבים מעריכים כי האינפלציה תחזור לטווח היעד של בנק ישראל בתוך שנה מהיום.

נתוני המדד המתפרסמים היום ישפיעו על החלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני הבא, כאשר נכון להיום, מרבית התחזיות הן להעלאה נוספת וכנראה האחרונה של הריבית במשק מהרמה של 4.5 אחוזים לרמה של 4.75 אחוזים.

נציין עוד כי גל ההעלאות המחירים על ידי ספקיות מזון רבות במשק עדיין לא משפיע על המדד של חודש אפריל וצפוי להתחיל להשפיע החל מנתוני חודש מאי. נזכיר כי האינפלציה הגיעה לשיאה בינואר האחרון כאשר נרשם קצב עלייה שנתי של 5.4%.

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי: ״הממשלה איבדה שליטה על רמת המחירים במשק. יוקר היצור מביא יותר ויותר עסקים לסף חוסר כדאיות כלכלי ולסכנת התמוטטות. בעלי העסקים הקטנים במשק הנדרשים להתמודד עם עלויות תפעול ועלויות מימון הולכות וגדלות, אשר בחלקן יתגלגלו לכיסו של הצרכן. הדרך להורדת מחירים אמיתית במשק עוברת בתוכנית ממשלתית הכוללת בין השאר הפחתת הרגולציה, תעריפי הארנונה, צמצום הריכוזיות במשק וטיפול בשירותים הבלתי סחירים שבשליטת הממשלה כגון: תעריפי הנמלים, החשמל והמים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים