שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » לראשונה: ה-FDA אישר תרופה שמעכבת תסמינים מתקדמים של סוכרת 1
פריצת דרך
התרופה תעכב את התקדמות המחלה לשלב 3 | התקווה היא שחולים שיטופלו מוקדם לא יאלצו להזריק אינסולין במשך שנים. התרופה תשווק בארה"ב בזמן הקרוב
רופא. אילוסטרציה | צילום: Roman Zaiets, שאטרסטוק

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר את התרופה הראשונה בעולם לעיכוב השלב המתקדם של סוכרת סוג 1 שבו נהרסים תאי הלבלב. מדובר בבשורה גדולה מאוד לחולים אלו, שכן התרופה תחסוך את הצורך להזריק אינסולין תקופה ארוכה. התרופה המכונה Tzield מיועדת לילדים בגילאי 8 ומעלה ומבוגרים הסובלים מסוכרת סוג 1 בשלב בינוני. התרופה ניתנת בעירוי תוך וורידי אחת ליום במשך 14 ימים רצופים.

לדברי דר' ג'ון שאטרס מנהל החטיבה לסוכרת ב-FDA "האישור מוסיף אפשרות טיפול חדשה וחשובה עבור חולי סוכרת, הפוטנציאל של התרופה החדשה לעכב את מחלת הסוכרת עשוי לספק לחולים חודשים עד שנים ללא החמרה של המחלה".

סוכרת מסוג 1, המכונה גם "סוכרת נעורים", מתרחשת כאשר מערכת החיסון הורסת את התאים שמייצרים אינסולין בלבלב. אנשים הסובלים מסוכרת סוג 1 מאופיינים ברמות סוכר גבוהות הדורשות הזרקות אינסולין יומיומיות ובדיקה תכופה של רמת הסוכר לאורך היום. יש לציין כי המחלה עלולה להופיע בכל גיל, אך לרוב היא מאובחנת  אצל ילדים. 

התרופה כוללת נוגדנים סינתטיים הנקשרים לתאי מערכת חיסון מסוימים ומעכבים את התקדמות המחלה לשלב 3. התרופה גורמת לעצירת תקיפת הלבלב כך שהוא יכול להמשיך לתפקד.

בטיחות ויעילות התרופה נבדקה אצל 76 מטופלים שאופיינו כסובלים מסוכרת סוג 1, בשלב הבינוני שלה (שלב 2). במסגרת הניסוי קיבלו חלק מהחולים באופן אקראי את התרופה Tzield וחלק אחר תרופת פלצבו ללא חומר פעיל אחת ליום במשך שבועיים. 

תוצאות הניסוי שנמשך 51 ימים העלו, ש-45% מ-44 החולים שקיבלו את התרופה החדשה, הגיעו מאוחר יותר לשלב 3 המתקדם של המחלה, בהשוואה ל-72% מ-32 החולים שקיבלו תרופת פלצבו. בממוצע, זמן ההגעה לשלב 3 המתקדם של המחלה  היה לאחר 50 חודשים עבור החולים שקיבלו את התרופה החדשה, בהשוואה ל-25 חודשים עבור אלה שקיבלו פלצבו. לדברי ה-FDAמדובר בתוצאות מובהקות סטטיסטית, שמאשרות את העיכוב בהתפתחות סוכרת סוג 1 בשלב מתקדם. 

תופעות הלוואי השכיחות ביותר של התרופה כוללות ירידה ברמות של תאי דם לבנים מסוימים, פריחה וכאבי ראש. לתרופה בדומה לתרופות ביולוגיות אחרות קיימים גם סיכונים נדירים יותר הכוללים זיהומים, ירידה ברמות תאי דם לבנים מסוג לימפוציטים, סיכון לתגובה אלרגית, והימנעות ממתן חיסונים מסוימים. 

יש להבדיל בין סוכרת סוג 1 המאופיינת בנוגדנים התוקפים את תאי הלבלב המייצרים אינסולין עד להפסקת פעילותם. לעומת זאת סוכרת סוג 2 מופיעה לרוב בגיל המבוגר יותר, ובעיקר אצל הסובלים מעודף משקל. בסוכרת 2 בשלביה הראשונים תאי הלבלב ממשיכים בתפקודם אם כי באופן חלקי. כרגע התרופה מתאימה לחולי סוכרת 1 בלבד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים