שיתוף
תגובות
חדשות » לעשירים בלבד: האוצר שוקל להכפיל את מס הקנייה על רכב חשמלי
נטל המיסים
כלי רכב חשמליים הם כבר %‏6.6 מכלל עסקאות הרכב בישראל | האוצר רוצה להעלות את מס הקנייה על מכוניות חשמליות ל־20% | הצרכן הישראלי ממהר לאמץ טכנולוגיה חדשה
רכב חשמלי בעמדת טעינה | צילום: freepik

בשבוע שעבר התקיימה וועידת ישראל לעסקים של גלובס, ובה הסביר איליה כץ, סגן הממונה על אגף תקציבים במשרד האוצר, את הסיבה לכך שמדינת ישראל חייבת להכפיל את מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר הקרוב מ־10% ל־20%. טענתו העיקרית הייתה שמאחר וכלי הרכב החשמליים זולים יותר לתפעול שוטף בהשוואה לרכבי בנזין, הם מעודדים נסיעות מיותרות. לדברי כץ "המטרה שלנו היא לא למלא את הכבישים, אלא לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית". 

אמירה זאת עומדת בסתירה מוחלטת לטענת אגף החשב הכללי שהודיע לפני כחודש כי נציגי האוצר התחייבו להעביר את צי הרכב הממשלתי לרכב חשמלי. בהודעה מטעם החשב נמסר כי "הצי הממשלתי מונה כ־15 אלף כלי רכב וביניהם רכבי משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר רשות הכבאות ומשרד הממשלה השונים. כבר כיום מנהל הרכב הממשלתי מחויב לרכוש רכבי נוסעים חשמליים בלבד לצי הממשלתי משנת 2025".

גם ראש חטיבת נכסים באגף טען ש "אנחנו גאים לעמוד בשורה אחת יחד עם גופי ממשל מובילים ומקבילים לנו במאבק במשבר האקלים בתחום הרכב הממשלתי".

לאור הדברים, השאלה המתבקשת היא, האם רק רכבים פרטיים יגרמו לפקקים עקב עודף נסיעות, ורכבים ממשלתיים צמודים לא? מהלך זה של הממשלה ירחיק את האפשרות של האזרח הקטן לרכוש רכב חשמלי חסכוני שיקל עליו את יוקר המחיה,  ואילו מי שיזכה ברכבים אלו הוא השכבות הגבוהות ומקבלי הרכב הצמוד שהפער בהוצאות הרכב אינו משנה להם בכל מקרה.

עוד הוסיף נציג אגף התקציבים "כוחות השוק ידחפו את השוק לעבר רכב חשמלי גם אחרי עליית המס", גם אמירה זאת משוללת כל יסוד שכן בפועל, כלי הרכב החשמליים התייקרו באופן משמעותי בשנתיים האחרונות בשל משבר האנרגיה בעולם. בשנים עברו חומרי הגלם ועלויות הייצור והתובלה לא השפיעו במידה ניכרת על מחיר הרכבים, אך בשנה החולפת בשל המשבר העולמי זינקו מחירי הדלק וחומרי הגלם בצורה דרמטית כך שהחברות נאלצו להעלות את מחירי הרכבים כדי לעמוד בהוצאות. 

בתחילת החודש פורסם מחקר של חברת המחקר S&P Global וממנו עולה כי מחיר האנרגיה הנדרש לייצור רכב עלה מכ־50 אירו בממוצע ליותר מ־700 אירו, וזה עוד לפני בוא החורף באירופה שבו יחריף משבר האנרגיה, מה שעשוי להוביל לייצור מופחת של כמעט מיליון וחצי מכוניות מתוכננות.

למרות טענות אגף התקציבים, המצב בפועל מפריך את הנחת היסוד שהוביל לגיבוש מתווה המס הרב שנתי ב-2018. על פי המתווה, הנחת היסוד הייתה שכוחות השוק יגרמו לירידה חדה במחירי המכוניות החשמליות בעולם ולכן יש צורך בהעלאת מס על רכבים אלו. כיום נראה שהמס הצפוי בינואר ירחיק עוד יותר את חלום הרכב החשמלי מהצרכן הממוצע והוא יישאר רכב "לעשירים בלבד". 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים