שיתוף
תגובות
חדשות » לאחר החתימה על הסכם עם הסתדרות המורים: המורים טוענים ההסכם הוא "דמי השתקה"
ממשלת מעבר
ההסכם שנחתם בין האוצר להסתדרות יתקיים באופן מלא רק בשנה הבאה ואילו השנה המורים יקבלו תוספת שכר חלקית ביותר
בניין משרד החינוך | צילום: Ms. Li, שאטרסטוק

הסכם המורים שנחתם אתמול בלילה, שהיה אמור לסיים סאגה של חודשיים סוערים בין משרד האוצר והסתדרות המורים, לא מספק את המורים והם טוענים שההסכם הוא  "דמי השתקה" בלבד, מכיוון שעל פי ההסכם שכרם יעלה בשתי פעימות, כאשר רוב התוספת אמורה להיות משולמת רק בשנה הבאה, וכרגע לא ברור האם וכיצד יכובד ההסכם בממשלה החדשה שתקום. 

לטענת המורים "מדובר בהסכם השתקה לפני בחירות. מדובר בהסכם פוליטי לגמרי שנועד לעשות שקט תעשייתי, העלאה לא משמעותית. השכר שהתווסף הוא ממש לא משמעותי, אבל הדבר הנוסף הוא שלא מטפלים בכל אותן סוגיות שבגללן במידה לא מבוטלת המורים החדשים לא יישארו במערכת, גם אם השכר שלהם הוא גבוה יותר".

בשל ממשלת המעבר והאיסור להגדיל את הוצאות הממשלה, דחה משרד האוצר את רוב  עלות ההסכם משנת 2022 לשנת 2023. בשנת הלימודים הנוכחית יקבלו המורים תוספת של 1,000 שקל לחודשים נובמבר ודצמבר וכן מספר קטן של סעיפים נוספים שעלותם הכוללת תגיע בתקציב שנת 2022 רק לכ-400 מיליון שקל, לעומת עלות של יותר מארבעה מיליארד שקל שתיכנס לתקציב שנת 2023. 

על פי ההסכם שכר המורים יעלה כאמור בשתי פעימות. כאשר ההעלאה הראשונה תינתן בינואר 2023 ובה ייכלל החזר רטרואקטיבי מספטמבר השנה. הפעימה השנייה תינתן רק בספטמבר 2023, בעוד כמעט שנה. כך למשל, עובד הוראה בשנתו הראשונה ירוויח בפעימה הראשונה 8,207 שקל ולאחר כניסת הפעימה השנייה שכרו יעמוד על 9,000 שקל. 

בנוסף, בחודשים נובמבר ודצמבר 2022 יינתנו כאמור מקדמות בסך אלף שקל בחודש לכל מורה. גם לוח החופשות, ישתנה החל מהשנה הבאה. מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי אסרו חג יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות, ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה.

מלבד העלאת שכרו של מורה מתחיל בהדרגה ל-9,000 שקל, יועלה על פי ההסכם גם שכר מנהל מתחיל ל-19 אלף שקל. מורה יקבל מענק התמדה בסך 10,000 שקל לאחר שלוש שנים במערכת החינוך. שיעור המשרה המינימלי יועלה בהדרגה ל-80%. 

עיקרי ההסכם הוכרזו במסיבת עיתונאים מתוקשרת לפני פתיחת שנת הלימודים, במעמד שרת החינוך שאשא ביטון, שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד. השלושה שיבחו זה את תרומתו של זה להסכם.

למרות זאת, המורים נוכחו לדעת שהתוספת המיוחלת לא תתקבל בקרוב. במשרד האוצר ובהסתדרות המורים טענו כי לא מדובר בעיכוב, אלא ברוטינה המתרחשת בתום כל הסכם שכר, עד לניסוח הסעיפים שמוגשים לחתימה הסופית. הבהרות אלו לא שכנעו את המורים ורבים מהם תכננו לחדש את המאבק עם החזרה ללימודים בתום חופשת סוכות. 

ראשי תנועת השטח בחינוך "אחד בספטמבר", מנהלי בתי הספר סמדר מורס ואוראל נאמן, מתחו ביקורת על ההסכם ואמרו "התעוררנו הבוקר להסכם שכר מבזה שלא מביא איתו שום בשורה, לא לאנשי החינוך הוותיקים וגם לא לחדשים. שכחו את העובדה שרוב אנשי החינוך במערכת הם ותיקים שלא קיבלו כל העלאה אמיתית ושמורים חדשים לא עובדים במשרה מלאה כך שגם הם לא ירוויחו 9,000 שקלים בסופו של דבר". 

"שר האוצר, שרת החינוך ומזכ"לית הסתדרות המורים עושים עלינו סיבוב פוליטי, פעם אחת בשביל לפתוח את שנת הלימודים ופעם שנייה בגלל שאנחנו שבועיים לפני בחירות", הוסיפו. "מי רוצה ציבור זועם בדרך לקלפי? מי יפגע בכוח האלקטורלי? מי יבקש להוציא את השדים מתוך הבקבוק? ציבור רדום הוא הקלף המנצח בתקופה הזאת. זה הסכם של סתימת פיות ושקט תעשייתי. הפגיעה המתמשכת בחינוך, בילדים ובעתידה של מדינת ישראל תיזכר לדיראון עולם!".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים