שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » ירידה במגמת האבטלה במגזר החרדי
המגפה הכלכלית
מספר הנרשמים כדורשי עבודה היה גבוה פ 2.4 ממספר החוזרים לעבודה; קבוצת הגיל הכי צעירה (עד 24) שוב עם שיעור נרשמים גבוה במיוחד – 23.7% • הדוח של שירות התעסוקה
חרדים | צילום: EvaL Miko, שאטרסטוק

שיעור הנרשמים עקב חל"ת עמד בדצמבר על 64%, לעומת 45.5% בנובמבר. זהו שיעור נמוך של יציאה לחל"ת בהשוואה לחודשי הסגר השני, ספטמבר-אוקטובר. בין הסיבות לכך ניתן לציין שנכון לדצמבר, המגבלות על מערכת החינוך נותרו מעטות יחסית, ושחלק גדול מדורשי העבודה שהיו בסיכון לחל"ת עוד לפני הסגר כבר יצאו בחודשים קודמים (והענפים שבהם עבדו לא הספיקו להשתקם). שיעור הפיטורין ירד מ-28.8% בנובמבר ל-18.4% בדצמבר, אך המספר עצמו של המפוטרים נותר כמעט ללא שינוי על כ-15 אלף.

המשבר ממשיך לתת את אותותיו על הצעירים והפגיעים ביותר בשוק העבודה: הנרשמים כדורשי עבודה מקבוצת הגיל עד 24, עמדו בדצמבר על נתון כמעט זהה לנובמבר – 23.7%, לאחר עלייה עקבית בשיעור הנרשמים מקבוצה זו מאז חודש אוגוסט. מנגד, שיעור החזרה לעבודה בקרב אותה קבוצה צעירה קפץ מ-18.3% בנובמבר ל-22.1% בדצמבר. נתונים אלה מלמדים על חוסר היציבות התעסוקתית של צעירים בשוק העבודה לנוכח הסגרים, אשר עלול לפגוע בהתפתחות הקריירה העתידית שלהם, אם לא יוקדשו מאמצי סיוע מיוחדים שיתמקדו בקבוצה זו.

בקבוצות הגיל הבוגרות 35 – 54, וכן בגילאי 55 ומעלה ניתן לראות עלייה בשיעור הנרשמים, מנתון של 43.4% לשתי הקבוצות יחד בנובמבר, ל-46.3% בדצמבר, וכן ירידה בשיעור החוזרים לעבודה בקבוצות אלה מ-52.3% בנובמבר ל-47.1% בדצמבר.

שוב זינוק ברישום נשים כדורשות עבודה בסגר, שהחל לבוא לידי ביטוי כבר בתחילת הסגר בדצמבר: שיעור הנשים שנרשמו בשירות התעסוקה בחודש דצמבר (59.7%) גבוה משיעורן בחודשים אוקטובר (55.7%) ונובמבר (53.4%). עם זאת, מכיוון שמערכת החינוך המשיכה לפעול בשבוע הראשון של הסגר השלישי, נתון דצמבר נמוך מהשיעור החריג יותר שנרשם בסגר השני שחל בספטמבר (62.4%). עוד יש לשים לב כי חלה בדצמבר ירידה בשיעור החוזרות לעבודה, על רקע מיצוי החזרה של דורשי עבודה מחל"ת בימי ההקלות החלקיות במשק בין הסגר השני לשלישי.

ירידה בקרב הנרשמים החרדים והערבים: הקבוצה הבולטת ביותר מקרב הנרשמים החדשים כדורשי עבודה בדצמבר הייתה קבוצת היהודים הלא חרדים, שטיפסה מנתון של 71.4% בנובמבר ל-76.1% בדצמבר. בקרב הנרשמים החרדים חלה ירידה קלה בדצמבר (5%) לעומת נובמבר (6.4%). ירידה נרשמה גם אצל הנרשמים מהאוכלוסייה הערבית, מ-22.2% ל-19%.

מגמות מעורבות נרשמו בנתוני החזרה לעבודה. שיעור החזרה לעבודה בקרב היהודים הלא חרדים ירד מעט מאוד בדצמבר בהשוואה לנובמבר אך נותר גבוה יחסית (מ-81.3% ל-80.1%). באוכלוסייה הערבית, שיעור החזרה לעבודה עלה מ-12.9% בנובמבר ל-14.7% בדצמבר (אך מדובר עדיין בשיעורים נמוכים מאוד אם מסתכלים על שיעורי הרישום שלהם כדורשי עבודה).

משלחי היד שנפגעו ביותר – מכירות ושירותים: עובדיו ספגו פגיעה משמעותית בדצמבר, שבאה לידי ביטוי ברישום כדורשי עבודה בשיעור גבוה של 35.3% – נתון זהה לזה שנרשם בחודש בספטמבר, עם החלת הסגר השני. בין עובדים אלה, עוזרי מכירה בחנויות, מלצרים ומוזגי משקאות (ברמנים). על רקע פתיחת חנויות ושירותי איסוף עצמי במסעדות בשלהי נובמבר ובתחילת דצמבר – קבוצת משלחי יד זו הייתה גם הקבוצה הגדולה ביותר של דורשי עבודה שחזרו לעבודה בדצמבר (31.3%).

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "בשלב זה, החשש העיקרי הוא ביחס לדורשי עבודה העלולים להיקלע לאבטלה כרונית בין אם פוטרו או נמצאים בחל"ת ממושך, וכתוצאה מכך יתקשו לחזור למעגל העבודה גם בתום הסגר וחזרת המשק לשגרה. היציאה מהסגרים הקודמים לימדה אותנו כי רבים מהיוצאים לחל"ת אינם חוזרים לעבודתם לאחר מכן, וישנן קבוצות שנפגעות במיוחד וזקוקות למיקוד מאמצים סביב הצרכים והמאפיינים הייחודיים להן. שירות התעסוקה נערך לפתיחת המשק וגיבש את 'חוסן תעסוקתי', תכנית שתספק מענה מותאם למאפייני שכבות אוכלוסייה וענפי תעסוקה. תכנית זו תסייע בחזרתם המיטבית של דורשי העבודה ובפרט לאלו שנקלעו לאבטלה ממושכת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים