שיתוף
תגובות
חדשות » ינון אזולאי תקף את נגיד בנק ישראל "אולי יש לו עניין להחליש את השקל"
חבר הכנסת ינון אזולאי תקף את אמיר ירון בדיון בוועדת הכספים בעקבות בקשתו מרה"מ להוריד מסדר היום את הצעת החוק לקביעת ריבית מינימום על העו"ש
ח"כ ינון אזולאי יו"ר וועדת האתיקה של הכנסת | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בדיון מתוח שהתקיים היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת מתחו חברי הקואליציה ביקורת על נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון. חה"כ ינון אזולאי מש"ס טען כי ירון פנה לראש הממשלה נתניהו בבקשה למשוך את ההצעה לריבית מינימום על העו"ש למרות התחייבויות שקיבל: "אני לא רוצה להגיד שאולי היה לו עניין, להחליש קצת את השקל".

במסגרת הדיון שעסק בריבית שמעניקים הבנקים על הלוואות ופיקדונות, אמר אזולאי כי הצעת החוק שהגיש, שתחייב את הנגיד לקבוע ריבית מינימום על העו"ש, היא שהלחיצה את הבנקים וגרמה להם להציע ריביות על העו"ש. "אני רק עזרתי לנגיד כששמתי את ההצעה על השולחן. הוא הלך לנתניהו, ביקש ממנו למשוך את ההצעה, והיום אפילו לא טורח להגיע לדיון בנושא".

עוד מבחזית החדשות

אחרי שהצעתו של אזולאי אושרה בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה, היא הייתה אמורה להגיע לשולחן הכנסת לקריאה טרומית. אלא שנגיד בנק ישראל שלח מכתב חריף לראש הממשלה נתניהו, שבו קרא לנתניהו להוריד את ההצעה מסדר היום: "ההצעה לפיה קביעת הריבית המזערית על העו"ש על ידי נגיד בנק ישראל כפופה לאישור שר האוצר, מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטארית", כתב הפרופ' ירון. "בכך, ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק ולהתערב באופן בוטה בניהול המדיניות המוניטארית ובאפקטיביות שלה".

אזולאי טען בדיון כי בשיחה שקדמה למכתב, התחייב בפני בנק ישראל כי אם ההצעה תעבור בקריאה טרומית, הסעיף הנוגע לשר האוצר יוסר מההצעה: "אמרתי להם אם נעביר את זה ביחד, מה שתבקשו. אבל מה הוא עשה, הוא הלך לראש הממשלה. ואז פתאום תוך כדי הדולר קפץ באחוז, יוצאות כתבות. אני מתפלא על נגיד בנק ישראל, שנתתי לו התחייבות, אני לא רוצה לחשוד בו שהיה לו עניין להזיז את הדולר בעוד אחוז למעלה, להחליש את השקל. למה היית צריך לרוץ עם מכתב? כולה הצעה טרומית".

בהמשך לדבריו של אזולאי אמר יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "אני העברתי בחקיקה את חוק עצמאות בנק ישראל, אבל אני חושב שאולי הגזמנו". שר האוצר סיכם את הדברים, והזהיר: "לכל יושבי הבית הזה יש אחריות גדולה לאזרחי מדינת ישראל, אנחנו צריכים ללחוץ ולדרוש. מצד שני צריך להיזהר מצעדים פופוליסטיים שעלולים להזיק יותר מאשר להועיל".

בחלק אחר של הדיון אמר שר האוצר סמוטריץ' כי משרדו מתקרב לחקיקה נגד "רווחיות היתר" של הבנקים. לדברי סמוטריץ': "כפי שכבר אמרתי בתקופה האחרונה אנחנו לא נסכים למצב שבו הבנקים גוזרים רווחי עתק על חשבון הציבור. הריביות הועלו כדי להיאבק באינפלציה ולשמור על החוסן הכלכלי של המדינה ולא כדי שהבנקים יגרפו הון. יחד עם הנגיד, תוך שמירה מוחלטת על עצמאות בנק ישראל, אנו עובדים על מודלים במסגרתם הכסף יחזור לציבור ותגבר התחרות במערכת הבנקאית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים