שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » חברי המשותפת יפסידו חלק מזכויותיהם
היועמ"שית קבעה
היועמ"שית לכנסת בחוות על חברי בל"ד וחד"ש: זכויותיהם של חברי הכנסת שלא הצהירו אמונים כראוי ביום ההשבעה ייפגעו. אך יש להתיר להם להצהיר אמונים בישיבה הבאה
מליאת הכנסת | צילום: Dmitry Pistrov, שאטרסטוק

היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק קבעה אמש (חמישי) כי חברי הכנסת מהרשימה המשותפת שלא הצהירו אמונים כמקובל בהשבעתם במליאה בשלישי, לא ייהנו מחלק מזכויותיהם. הזכויות, המגיעות להם מתוקף תפקידם, יישללו מהם עד לרגע שיושבעו מחדש. בין הזכויות שנכללו בהחלטה הן מימון העסקת יועצים פרלמנטריים והשתתפות בהוצאות משפטיות.

כזכור, במהלך התכנסות מליאת הכנסת ה-24, במהלך ההשבעה, חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה ואבו שחאדה, הוסיפו להצהרה המקובלת "מתחייב אני" את התוספת לפיה הם "מתחייבים לפעול לסיום הכיבוש והאפרטהייד". אבו שחאדה אף התבקש לחזור בשנית על הצהרתו לשבועת האמונים, אך משלא השתמש בטקסט המובנה לכך, נאמר כי השבעתו איננה תקפה.

בהחלטת אפיק שנשלחה ליו"ר הכנסת יריב לוין נכתב כי "בישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24 ארבעת חברי הכנסת הצהירו כפי שהצהירו על מנת להתריס בצורה גלויה, באופן שנועד לייצר פרובוקציה תוך שהם מבטאים גם את רחשי ליבם ביום חגה של הכנסת שהם מבין חבריה. אין חולק כי זכות הביטוי של חברי הכנסת היא כלי מרכזי באמצעותו הם מבטאים את השקפתם. עם זאת, כל תנאי לצד ההתחייבות להצהרת האמונים פוגע בה ופוסל אותה. עם תום הצהרתם ציינת כי הצהרתם אינה תקפה, וזאת בשונה מהמקרה של חה"כ כהנא שבמקור על אף דין ודברים שהתקיים במליאה, בסופו של דבר הצהרתו התקבלה; מקרה זה שונה גם מהמקרה של ח"כ סאלח טאריף שסירב באופן עקרוני להצהיר אמונים במשך תקופה ממושכת, ואילו כאן אנו נמצאים יומיים לאחר ישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24 ובטרם ניתנה לארבעת חברי הכנסת האפשרות להצהיר אמונים שוב, כך שאין ביכולתנו לחזות האם יצהירו אמונים, יוסיפו שלא להצהיר אמונים כנדרש או שלא להצהיר אמונים כלל (כמו חברי הכנסת כהנא וטאריף)".

"סעיף 16 לחוק-יסוד: הכנסת נועד לייצר סנקציה אשר תגביל את חבר הכנסת שנמנע מלהתחייב בהצהרת האמונים כנדרש על פי חוק היסוד, כך שלמעט הליבה הבסיסית של פעילותו, יתר זכויותיו של חבר הכנסת יימנעו ממנו. אין חולק כי סעיף זה חל בענייננו, ולשאלתך ולשאלתו של חשב הכנסת אני סבורה כי בהתאם לחוק היסוד יש למנוע מחברי הכנסת סמי אבו שחאדה, עופר כסיף, איימן עודה ועאידה תומא סלימן את כל הזכויות המנויות בפסקה 15 למכתבי. עם זאת, אין לשלול מהם את חסינותם, ואין לשלול מהם זכויות פרלמנטריות אחרות".

"באשר לשכר, בחוות דעתה של עורכת הדין נורית אלשטיין בענין ח"כ סאלח טאריף היא ציינה כי המונח זכויות כולל לדעתה גם את שכר חברי הכנסת. לעומת זאת, עו"ד ענבר התלבט בשאלת שלילת השכר במקרה של סירוב להצהיר אמונים. לאור סעיף 51 לחוק הכנסת, שקובע את החובה לחבר הכנסת לקבל שכר, וכן לנוכח ההבדל בין מקרה זה למקרה של ח"כ טאריף שסרב באופן שיטתי לאורך תקופה להצהיר אמונים, אני סבורה כי במקרה שבפנינו לא יהיה זה נכון לשלול באופן מיידי גם את שכרם".

"נראה כי במקרה זה הנכון ביותר הוא כי לצד שלילת הזכויות המנויות בפסקה 15 למכתבי, תאפשר לחברי הכנסת להצהיר אמונים מחדש. זו התרופה הראויה והמתאימה ביותר ונכון יהיה לנקוט בה בטרם יישלל גם שכרם, ככל שהם ישובו ויסרבו להצהיר אמונים כנדרש בחוק היסוד".

"שיקול הדעת לקביעת סדר יומה של מליאת הכנסת, ובכלל זה גם המועד שבו יתבקשו חברי הכנסת להצהיר אמונים, מוקנה לך. סעיף 2 לחוק הכנסת, קובע ש"חבר הכנסת שלא נכח בישיבת הפתיחה, או שהיה לחבר הכנסת לאחר מכן, יצהיר את הצהרת האמונים בישיבה הראשונה שבה הוא נוכח; יושב ראש הישיבה יקרא באוזניו את נוסח ההצהרה, וחבר הכנסת יקום ויצהיר: "מתחייב אני". אמנם, סעיף זה לא מתייחס לעובדות המקרה שבענייננו, אך ניתן ללמוד ממנו שלצד שלילת הזכויות הקבועה בסעיף 16 לחוק היסוד, נכון יהיה לאפשר לחברי הכנסת להצהיר מחדש את הצהרת האמונים בנוסח הקבוע בחוק וללא כל חריגה ממנו. לפיכך, אציע כי תאפשר להם בישיבת מליאה סמוכה שבה הם ינכחו להצהיר מחדש כאמור. עד אז, חשב הכנסת לא ישלם את התשלומים בעד הזכויות המנויות בפסקה 15, אך לא תהיה פגיעה בחסינותם של חברי הכנסת ובאפשרותם להצביע".

"כמו כן, אני סבורה כי יהיה זה נכון לתקן את החקיקה כך שייקבעו בה במפורש הזכויות וכן את הפרוצדורה שיש לפעול לפיה בהצהרת אמונים שלא ניתנה כנדרש בחוק", לשון המכתב.

בתגובה להודעה אמר יו"ר בל"ד סמי אבו-שחאדה כי "יו"ר הכנסת החליט לנצל את מעמדו באופן פוליטי וציני, כדי לרצות את חבריו החדשים בן-גביר וסמוטריץ'". עוד אמר אבו-שחאדה כי לוין "החליט להעניש בלא כל סמכות ובלי סיבה על עמדותינו הפוליטית, והרצון שלנו להביע קול של מחאה לגיטימית בעד צדק, בעד שיוויון ובעד דמוקרטיה ונגד הכיבוש". יו"ר בל"ד הדגיש כי הוא ועמיתיו ייפנו לייעוץ משפטי בעניין ולא יאפשרו לפגוע בזכויות היועצים שלהם.

גם חבר הכנסת עופר כסיף מחד"ש הגיב להודעה ואמר כי "החלטתו של יו"ר הכנסת לוין לעכב השבעתנו היא ניצול סמכותו למטרות פוליטיות, בניגוד לחוק ותוך פגיעה במעמדה של הכנסת ובעבודתם של נבחרי ציבור".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים