שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » זעקת חולי סרטן הריאה: "לא מגיע לנו לסבול, גם אם היינו מכורים לעישון"
לקראת ציון "יום ללא עישון"
ד"ר שני שילה, מנכ"ל העמותה הישראלית לסרטן ריאה: "האנשים שמתמודדים עם המחלה כעת הם אלו שבתקופת צעירותם לא הייתה מודעות לנזקי העישון"
תוחלת החיים מתקצרת כתוצאה מעישון | צילום: Lightspring, שאטרסטוק

על פי הנתונים המוכרים בעולם הרפואה כ-80% מחולי סרטן הריאה הם מעשנים או מעשנים לשעבר. רובם המוחלט התחיל לעשן בגיל צעיר, בשנים בהם המודעות לנזקי העישון וההשלכות ארוכות הטווח היו פחות ידועות בקהלים רחבים. בכל שנה ב-31 במאי מציינים ברחבי העולם, את "יום ללא עישון", יום זה נועד לעודד 24 שעות של התנזרות מכל סוגי הטבק.

ד"ר שני שילה, מנכ"ל העמותה הישראלית לסרטן ריאה, אומרת כי "לאף אחד לא מגיע לחלות בסרטן ריאה. כיום, הודות לטיפולים חדשים היכולים להציל חיים, קיימת אפשרות לתת תקווה לחולים. העובדה שאנשים התמכרו לעישון בצעירותם, לא שוללת מהם את הזכות לחיות ולהחלים מהמחלה הקשה".

עוד מבחזית החדשות

לדבריה, רבים מהמעשנים גדלו באקלים חברתי שלא הוציא את העישון מחוץ לתחום. "האנשים שמתמודדים כעת עם המחלה הם אלו שבצעירותם התמכרו מבלי לדעת את הנזק העתידי. בנוסף המדינה מרוויחה כסף רב ממיסי הטבק, לכן היא צריכה להתגייס לסייע ולהנגיש לחולים את הטיפולים המתקדמים".

יחד עם העמותה לסרטן ריאה פונים החולים המתמודדים עם המחלה בקריאה למקבלי ההחלטות: "העבודה שהיינו מכורים לעישון לא אומרת שמגיע לנו לחלות בסרטן ריאה". מגוון גדול של טיפולים ותרופות חדשות קיימות כיום על המדף ומאפשרות לחולים להתמודד עם המחלה בצורה קלה יותר, מעלים את סיכויי ההחלמה ומעניקים תקווה ואופטימיות לחולים ולבני משפחותיהם.

פעילות למניעת עישון בישראל

מנתוני דו"ח משרד הבריאות שיצא לאחרונה עולה כי שיעור העישון בכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל הוא 20.1%, שיעור העישון בקרב גברים גבוה מהשיעור בקרב נשים עם 25.6% מול 14.8% בנשים.

בישראל פועל משרד הבריאות לתיאום בין כלל הגופים המעורבים בתחום של מניעת העישון בארץ. במסגרת הפעילות מקדם המשרד שיתופי פעולה עם הגופים השונים העוסקים בתחום ומעורב ברובדי פעולה שונים, כגון חינוך והסברה, פיתוח תכניות חינוכיות, יצירת סביבות וארגונים נקיים מעישון, הכשרת פקחים בתחום אכיפת העישון ועוד. 

עוד מבחזית החדשות

משרד הבריאות מקיים שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה נוספים בתחום מניעת העישון בהם משרד החינוך, משרד המשפטים, משרד הרווחה והבטחון החברתי, נציבות שירות המדינה וכן עם השלטון המקומי. כמו כן, קיימים שיתופי פעולה עם ארגוני חברה אזרחית בתחום מניעת העישון, צמצום תופעת העישון והעלאת מודעות לנזקי העישון.

קואליציית ארגונים רחבה פועלת מזה כמה שנים בצורה מאוגדת בתחום המניעה והגמילה מעישון בישראל ויש לה חלק חשוב בהצלחת קידום המדיניות בתחום בישראל. משרדי הבריאות והחינוך שותפים גם הם בפעילויות הקואליציה הכוללת, בין היתר, את רשת ערים בריאות, האגודה למלחמה בסרטן, ארבעת קופות החולים, ההסתדרות הרפואית והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, איגוד רופאי בריאות הציבור, המיזם למיגור העישון, האיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות, "כמוני", המכללה האקדמית אשקלון, האוניברסיטה העברית, המועצה הישראלית למניעת עישון, מספר רשויות מקומיות וארגוני חברה אזרחית וגורמי ציבור נוספים.

בדירוג של איגוד הסרטן האירופי הגיעה ישראל למקום השביעי והמכובד עם 61 נקודות כאשר רק 7 מדינות קיבלו ציון של מעל 60 נקודות.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. אנשים שעישנו ליד לא מעשנים, ולא הפסיקו למרות שביקשו מהם ואמרו להם שזה מפריע ומזיק ומסרטן – מגיע להם למות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים