שיתוף
תגובות
כלכלה » ועדת הכלכלה: נחייב ספקים בתחום המזון לדווח על רווחיות
יוקר המחיה
יו"ר ועדת הכלכלה, בדיון על יוקר המחיה: "הספקים הגדולים בענף המזון, יהיו חייבים לדווח על הרווחיות שלהם" | מנהלי רשתות השיווק: "מעבר למע"מ דיפרנציאלי במזון"
מוצרי אסם נסטלה | צילום: defotoberg, שאטרסטוק

במהלך דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בנושא יוקר המחיה, אמר יו"ר הוועדה, חה"כ דוד ביטן "נתקן את החוק כך שהספקים הגדולים בענף המזון, יהיו חייבים לדווח על הרווחיות שלהם, לא יעזור לאף אחד שום דבר נעשה אותו במשותף קואליציה ואופוזיציה". ההצעה עלתה בעקבות כך, שחלק מיצרניות המזון הגדולות בישראל הן פרטיות, כמו תנובה, אוסם, קוקה קולה ועוד. ונתוני הרווחיות שלהן מוסתרים מעיני הציבור.

מנהלי רשתות השיווק הציעו במהלך הדיון הצעה נוספת להורדת יוקר המחיה בענף המזון, בדמות מעבר למע"מ דיפרנציאלי בסעיף המזון. הצעה זו נתמכת על ידי מנהלי רשתות השיווק דוגמת רמי לוי ואיתן יוחננוף, נציג התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר ונציג הלובי החקלאי אבו וילן. עם זאת, ההצעות למע"מ דיפרנציאלי מנוגדות לקונצנזוס הכלכלי בעולם, ומדינת ישראל זוכה לשבחים מדי שנה על כך, שבישראל ישנה מדיניות מע"מ אחידה.

עוד מבחזית החדשות

בנוסף, ציין רמי לוי בדיון את הצורך בביטול מכסים, מכסות, והפחתת רגולציה בכדי להוזיל את המחירים. גם מיכל כהן, הממונה על התחרות, אמרה כי "הורדת המכסים עוזרת, ובמקרה של הטונה זה הוריד את המחיר אפילו ביותר מגובה המכס, בגלל שנוצרה תחרות". עם זאת, חה"כ אלון שוסטר שכיהן בעברו כשר החקלאות אמר כי "לא נכון להסתכל בפריזמה צרה של יוקר המחיה, לא לשכוח שלצד הצורך למתן את עליית המחירים, יש מדינה לנהל, אנחנו רוצים ייצור מקומי, ולהתמודד עם אתגרי האקלים".

רמי לוי אמר בדיון כי "החובה לסמן מחירים על כל מוצר מעלה את המחירים ב-1%-1.5%, השרה הקודמת כמעט ביטלה את זה, אבל עיתונאי אחד איים עליה". בתגובה, התפתח ויכוח סוער בין לוי לבין ח"כ מיכאל ביטון שאמר "כל פעם שמדברים על פעולות שיכולות להוזיל את המחיר, רשתות המזון מבקשות שיעשו להם את החיים קלים. ביטול המדבקות יקשה על הזקנים. אין תחרות ברשתות המזון, הדיווחים בדוחו"ת על 2% רווח הם לא נכונים כי יש חברות בת. רמי לוי הוא לא בעל הבית פה, אם הוא ליכודניק אנחנו נהיה פה חומה בצורה, אולי התחלת כאחד שמוזיל מחירים, אבל הפכת לטייקון". רמי לוי השיב בתגובה: "סיפורי אלף לילה ולילה, שום דבר לא אמת, אני ליכודניק, אז מה?".

בסקירה שערכה מיכל כהן, הממונה על התחרות, היא אמרנ כי "דווקא במקטע הקמעונאות יש יחסית תחרות, יש כעשרים רשתות קמעונאות, ובסך הכל כפי שניתן לראות ברווחים הגולמיים והתפעוליים שלהם יש תחרות, הרווח שלהם הוא דומה לממוצע העולמי".

עם זאת בכל הקשור לספקים, הציגה כהן מצב מורכב יותר: "מקטע הספקים ריכוזי יותר, ואנחנו מקפידים מאוד על נושא המיזוגים ופסלנו כמה מיזוגים בשנה האחרונה, אנחנו גם רואים מגמה של גידול בכמות המיזוגים מאז הקורונה, אם לפני הקורונה היו פחות מ-200 ממיזוגים בשנה, כעת יש כ-240 בשנה". כהן מיזוגים ואמרה ואמרה: "כשיש לנו ספק לגבי מה יקרה לתחרות בעקבות המיזוג, תמיד נעמוד על המשמר, ונעדיף למנוע את המיזוג מאשר לאשר את המיזוג ולגלות שעשינו טעות ופגענו בתחרות. כי אחרי שמאשרים מיזוג, כמעט ואין דרך חזרה".

עוד מבחזית החדשות

גלית בן נאים, נציגת האוצר הציגה מחקר ולפיו שיעורי הרווח לפני מס בקרב 10 ספקי המזון והטואלטיקה הגדולים ב-2019 עמד על 12%, שיעור גבוה במיוחד לעומת הקמעונאים או הספקים הקטנים. עוד אמרה בן נאים, כי הנתונים המסתמנים לגבי 2020 ו-2021 מלמדים על כך ששיעורי הרווח נשארו באותה רמה ואף עלו. לטענת בן נאים "לא רואים בסיס לטענות שלהם ששיעורי רווח שלהם ירדו והם חייבים להעלות מחירים".

חה"כ שלום דנינו מהליכוד טען במהלך הדיון, כי העלאות הריבית גורמות ליוקר המחיה וקרא להפקיע את הסמכות להעלות ריבית מהנגיד. לדבריו: "אני חושב שבשנה האחרונה מה שתרם ליוקר המחיה, היו שני אלמנטים של ריבית מאוד גבוהה שאני רואה שהנגיד לא עוצר עם העניין הזה, וזה מאוד מטריד אותי כי זה גרם בין 700-800 עד 100 שקל להתייקר לזוגות צעירים. שמעתי את הנגיד אומר שיהיה לנו קשה בהתחלה ואח"כ יהיה טוב יותר לכולנו, אני לא בטוח שהרבה זוגות יצליחו לסיים את המסע הזה לרגע שיהיה טוב, אז אני לא רוצה להגיד משהו קיצוני, אבל אני חושב שצריך לחשוב להוציא את העניין הזה של הריבית מהידיים של הנגיד בלבד, אני חושב צריך לחזור לעניין הזה שהייתה התייעצות בנושא הזה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים