שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הנמלים הפרטיים מתחזקים על חשבון הנמלים הממשלתיים: ויוצרים פקקי תנועה
בהיעדר חיבור הנמלים הפרטיים לרכבת, אלפי משאיות נוספו לכבישים | כ–20% מכלי הרכב הנעים בדרכים הבין־עירוניות בשעות העומס הם משאיות
נמל חיפה | צילום: StockStudio Aerials, שאטרסטוק

אם תהיתם מדוע אלפי משאיות גורמות לפקקים כבישי הארץ, הנה התשובה. בחודשים האחרונים ירדה דרמטית כמות המכולות שמובלות מהנמלים באמצעות רכבת ישראל. ברבעון הראשון של 2022 שונעו באמצעות הרכבת 56 אלף מכולות, וברבעון השלישי ירד המספר ל–38 אלף מכולות בלבד. הסיבה לצניחה היא התחזקותם של הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד, על חשבון נמל חיפה הממשלתי. רק שבעוד הנמלים הממשלתיים מחוברים לרכבת, הנמלים הפרטיים, נמלי המפרץ בחיפה והדרום באשדוד לא מחוברים עדיין לתשתית הרכבת. עבודות החיבור של רכבת ישראל לנמל הדרום אמור להסתיים רק בסוף 2023. עבודות חברת נמלי ישראל (חנ"י) לחיבור נמל מפרץ חיפה לרכבת ישראל צפוי להסתיים רק בסוף 2024.

מאז יוני נרשמה התחזקות אדירה של נמל המפרץ הפרטי בחיפה על חשבון הנמל הממשלתי הסמוך, והוא כמעט משתווה אליו בהיקף פעילותו. באוקטובר נפרקו בנמל המפרץ כ–47 אלף מכולות, לעומת 64 אלף מכולות בנמל הממשלתי. גם נמל הדרום הפרטי הולך וצובר תאוצה, וברבעון השלישי של 2022 נפרקו בו 60 אלף מכולות.

עוד מבחזית החדשות

על מנת לעודד לכאורה שינוע של מכולות ברכבת מהנמלים הפרטיים, חנ"י משלמת לנמל המפרץ בחיפה ולנמל הדרום באשדוד את עלות ההובלה מהנמל הפרטי למסוף הרכבת הקרוב, אולם הפיצוי מגיע לקופות הנמלים הפרטיים, ולא מועבר לסוכני ההובלה, כך שהפצוי אינו מסייע לעידוד הובלה ברכבת על חשבון משאיות. היבואנים מעדיפים לא לבזבז זמן וכסף בנמלים הפרטיים על הטענת מכולות במשאיות שיובילו אותם למסוף מטענים של הרכבת, ומעלים את המכולות ישירות על משאיות שלוקחת אותם ליעד הסופי.

כך, בשל מחדל שאיפשר את הפעלת הנמלים הפרטיים ללא חיבור לרכבת, נוספו אלפי נסיעות בחודש, בנוסף ליותר מ–100 אלף נסיעות של משאיות שמובילות מכולות בכבישי הארץ. השיעור הגבוה של הובלת המכולות במשאיות, שהיה 93% בתחילת השנה, טיפס ל–95% ברבעון השלישי, וצפוי לעלות עוד ברבעון הרביעי.

על פי נתוני משרד התחבורה, כ–20% מכלי הרכב הנעים בדרכים הבין עירוניות בשעות העומס הם משאיות. כל משאית תופסת בכביש מקום של מספר כלי רכב. נוכחותן המסיבית של המשאיות בכבישים לא רק תורמת לפקקים, אלא גם פוגעת בתשתיות האספלט, יוצרת זיהום אוויר וגורמת לתאונות קשות.

גורם ברכבת ישראל מתריע כי  "כל רכבת מטענים מורידה מהכביש 70 משאיות, אבל אנחנו לא מקבלים אפילו שקל סובסידיה על רכבת שנאלצת לחזור ריקה" לעומת זאת, יורם זבה, נשיא לשכה הספנות, מאשים את רכבת ישראל באחריות לירידה בהובלת המכולות ברכבת, מכיוון שהיא מסרבת להוביל מטענים רק לכיוון אחד ודורשת הבטחה להובלה גם בדרך חזרה. לטענתו "כל נסיעה של משאית מהנמלים החדשים לשלוחת הרכבת הקרובה עולה לנו 250 שקל, ולא משתלם לנו לעשות את זה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים