שיתוף
תגובות
חדשות » פלילים ומשטרה » השוטרים יעברו הכשרה בהתנהלות עם מוגבלים
אבוטבול מקדם
הצעת חוק חדשה: "משטרת ישראל תכשיר את שוטריה בנושא התנהלות עם אנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית. זאת בכדי להימנע ממקרים בהם האדם לא מבין מה רוצים ממנו
מפגין נעצר באלימות | צילום: Konstantin Lenkov, שאטרסטוק

בעקבות שורה של מקרים שאירעו בשנה האחרונה בהן צפה הבעיה של התמודדות אנשי משטרה מול בעלי מוגבלויות, הגיש חה"כ הרב משה אבוטבול הצעת חוק חדשה שבאה לעשות סדר בנושא, ולהביא לכך שבכל תחנת משטרה יהיו שוטרים עם התמחות להתמודדות והבנה מול בעלי מוגבלויות.

בהצעת החוק נכתב: "משטרת ישראל תכשיר את שוטריה בנושא התנהלות עם אנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית; בכל תחנת משטרה יעברו 25% מהשוטרים הכשרה ייעודית בנושא התנהלות עם אנשים עם מוגבלויות אלו ובכל משמרת יהיו לפחות 2 שוטרים שעברו הכשרה כאמור; הוראות בדבר משך זמן ההכשרות, תוכנן ואופיין ייקבעו על ידי משטרת ישראל בהתייעצות עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים".

בהמשך הצעת החוק ישנה גם התייחסות לבניית מאגר מסודר של בעלי מוגבלויות, בכדי שבכל התקלות שלהם עם אנשי החוק, ידעו מיד לבדוק אם הם נמצאים ברשימה הדורשת התייחסות מיוחדת. "משטרת ישראל תקים בהתייעצות עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והמוסד לביטוח לאומי מאגר מידע שיכלול פרטיהם של אנשים עם מוגבלות נפשית או שכלית בדרגת לקות שאינה מאפשרת תקשורת סדירה אתו . ולפני ביצוע מעצר או זימון אדם לחקירה יבדוק שוטר האם אותו אדם נכלל במאגר".

חשוב כמובן להדגיש כי מפני הגנה על הפרטיות נכתב מפורש כי "מידע שהתקבל משימוש במאגר ישמש לביצוע הוראות סעיף זה בלבד".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מטרת הצעת החוק היא לחייב את המשטרה בעריכת הכשרות לגבי התמודדות עם אדם הלוקה בנפשו או שכלו ולא ניתן לתקשר אתו בצורה רגילה, ולקבוע כי רק מי שעבר הכשרה כאמור יעסוק במעצרים של אנשים הסובלים מליקויים כאמור. זאת בכדי להימנע ממקרים בהם האדם לא מבין מה רוצים ממנו ולאור כך להתנגד לשוטרים הבאים עמו בשיח ומגע. לכן, מוצע לספק לשוטרים את הידע כיצד לגשת לאדם עם מוגבלות ובכך למנוע אי הבנות בשטח.

זכור מקרה המעצר בחודש דצמבר 2020 של אדם בגיל 66 הלוקה בנפשו, אשר נדרש לחקירה ונגרר מביתו באמצע הלילה אזוק, יחף וללא ביגוד חם בלילה הקר. לאחר חקירה ופעולת זיהוי, הוברר כי אותו אדם נעצר בשוגג ושוחרר מתחנת המשטרה בשעה 5 בבוקר ולאחר זמן קצר הוא הוכרז כנעדר. לאחר 15 שעות של חיפושים הוא אותר כשהוא שרוע ביער במצב קשה מכוסה בבוץ והובהל לבית החולים עם פצעי קור.

להצעת החוק שהגיש חה"כ אבוטבול הצטרפו במסגרת מגישי הצעת החוק, חברי הכנסת: ינון אזולאי, משה ארבל, איתמר בן גביר, מיכל וולדיגר, יצחק פינדרוס, עופר כסיף, סמי אבו שחאדה, מאיר פרוש, יעקב אשר, אוריאל בוסו, שלמה קרעי, אבי מעוז, וישראל אייכלר.

למען החוק החדש חתמו עוד קבוצה מכובדת של חברי כנסת, ובהם חברי הכנסת (לפי סדר החתימות): חיים ביטון, משה גפני, יואב בן צור, יעקב ליצמן, בצלאל סמוטריץ', אופיר סופר, אורי מקלב, קטי קטרין שטרית, מאי גולן, מיכאל מלכיאלי, אופיר כץ, יעקב מרגי, אורית סטרוק, חוה אתי עטייה.

"הצעת החוק החדשה", אומר חה"כ אבוטבול, "באה לעשות סדר בנושא כאוב שלנו כחברה חשוב לעשות בו סדר, אחר ולמרבה הכאב היו מקרים רבים של התנגשות וחוסר הבנה מול בעלי מוגבלויות, ולא כל המקרים הגיעו לתקשורת. תקוותי כי הצעת החוק תאושר וכל חברי הבית יתמכו בו, אין כאן ימין ושמאל, כולנו בני אדם וזה מחייב את כולנו להסדיר את הנושא".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים