שיתוף
תגובות
לאישה » המדריך המלא לאבחון וטיפול בעור בגיל המעבר
אורח חיים בריא
את תהליך ההזדקנות ניתן לחלק לשניים: הזדקנות מגורמים והשפעות סביבתיות, כמו נזקי שמש, סביבה, מתח, תזונה, ועוד, והזדקנות כרונולוגית, דרך פעילות הגוף
טיפוח העור | צילום: freepik

אם השנים, ישנה ירידה בהורמוני האסטרוגן, פרוגסטרון, וטסטוסטרון ומנגד עלייה, בהורמון קורטיזול. כאשר יש שינוי באיזון ההורמונלי שאליו הגוף היה רגיל, יחולו שינויים שיבואו לידי ביטוי בין השאר בעור. 

ד"ר להבית אקרמן ממחית לרפואת עור ויועצת מדעית בחברת וישי, מסבירה: "המעבר מתרחש בהדרגה ובשני שלבים, במהלך הפרי-מנופאוזה (טרום גיל המעבר) מגיעים השינויים הורמונאליים הראשונים. שלב זה מתאפיין בשינויים פיזיולוגים נשיים, וזה יכול להשפיע גם פיזית (גלי חום, עור מזדקן, שינויים בצמיחת השיער, עלייה במשקל וכיו"ב) וגם שינויים פסיכולוגיים (במצב הרוח, נדודי שינה וכיו"ב) ואז מגיע שלב הפוסט-מנופאוזה, יחד עם תסמינים מסוימים שפוחתים או עולים בהדרגה (גלי חום, מצבי רוח…) בעוד אחרים מתגברים (סימני הזדקנות העור, אוסטאופורוזיס…)."

מה זה גיל המעבר? מי עובר מה עובר ולאן? ויותר חשוב, מה ניתן לעשות כדי לשפר את מצב העור בגיל הזה? בגיל המעבר העור מאבד: 57% מהליפידים, 30% מהקולגן ב- 5  שנים הראשונות, 1.5%  מהגמישות שלו בשנים הראשונות ו- 1.13% מהעובי שלו כל שנה במהלך 15-18 שנים. כתוצאה מכך, קצב החידוש של העור איטי יותר, העור דק יותר, יבש יותר, פחות מוגן ופחות מגן וכן חשוף יותר לפגיעה ולמזהמים. בנוסף העור יראה עייף, שפוף וחסר ברק. 

ההורמונים בגוף האדם הם מולקולות פעילות, שתפקידן להעביר מסרים לצורך הפעלה ובקשה של תהליכים שונים בגוף. ההורמונים הללו מיוצרים ע"י המערכת האנדוקרינית ונישאים בזרם הדם עד שמגיעים לאברי המטרה שעליהם הם אמורים לפעול. יש הרבה מאד הורמונים בגוף – אך מה שרלבנטי לגיל המעבר זה בעיקר הורמוני אסטרוגן, פרוגסטרון, טסטוסטרון וכן הורמון אחר שנקרא קורטיזול.

הסימפטומים הקליניים של גיל המעבר רבים ולעיתים מציקים ממש – אבל חשוב לדעת שלא אצל כל אחת יבואו לידי ביטוי כל הסימפטומים, לא באותה עוצמה וגם צריך לדעת שזה נוטה לדעוך.

מה הקשר בין גיל המעבר, השינוי ההורמונלי והעור? כאשר יש שינוי באיזון ההורמונלי שאליו הגוף היה רגיל- יחולו שינויים שיבואו לידי ביטוי בין השאר בעור. בגיל המעבר יש לנו ירידה דרסטית באסטרוגן ופרוגסטרון ועליה הבקורטיזול. 

אסטרוגן והעור: קשור לבקרה על תהליך ייצור הקולגן בעור, עוזר לשמור על מחסום העור קשור לתהליכי ריפוי עור ולוויסות בהפרשת החלב.

פרוגסטרון והעור- קשור לבקרה על הפרשת החלב בעור ועור שומני (אחראי בין השאר על התפקצויות אקנה) אנדרוגנים- משפיעים על הפרשת חלב, מחסום העור וריפוי פצעים. כאשר חסר לנו אסטרוגן בעור העור יהפוך ליבש, דק ורפוי. 

קורטיזול הורמון חדש שנכנס למאזן בגיל המעבר זה. בגיל המעבר יש עליה בכמות הקורטיזול מה שגורם בין השאר לעור יבש, ירידה בתמיכה המבנית של העור ולכן עור רפוי וכן לפגיעה ביכולת הטבעית של העור להגן על עצמו.

כתוצאה מכך, קצב החידוש של העור איטי יותר, העור דק יותר, יבש יותר, פחות מוגן ופחות מגן וכן חשוף יותר לפגיעה ולמזהמים. בנוסף, העור יראה עייף, נפול וחסר ברק. 

אז מה ניתן לעשות על מנת לשפר? שמירה על האיזון הנכון בין טיפול בבית לטיפול קוסמטי יחד עם טיפול רפואי. מה שחשוב בטיפול בעור, זה ההמשכיות והעבודה על כל השכבות. חשוב, להבין שמדובר בתהליך הדרגתי – העור איבר חי הדורש תחזוקה. ברגע שנספק לעור את הלחות, ההזנה ואת אבני הבניין המתאימים לו – נצליח לתקן ולשפר את המצב וזה ישווה לעור מראה רענן, חלק, בריא ופחות רפוי. בגיל המעבר חשוב להזין, לטפח ולשמור על העור ולכן כ"כ חשוב להתאים לו שגרת טיפול קבועה נכונה ומותאמת. כמו כן יש, להבין שהחשיבות של שגרת טיפוח היא לאורך זמן. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים