שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » היועמ"שית בתגובה ליו"ר ועדת החוקה: "נמשיך למלא את תפקידנו"
בעקבות הדיון בוועדת החוקה, שבו התעמת יו"ר הוועדה עם המשנה ליועמ"שית, פרסמה בהרב-מיארה: "עובדי ייעוץ וחקיקה הם משרתי ציבור מסורים, המבצעים את תפקידם"
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן | צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, פרסמה אחר הצהריים (ראשון) תגובה לדבריו של יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן.

בתגובה שפרסמה נכתב: "עובדי ייעוץ וחקיקה הם משרתי ציבור מסורים, המבצעים את תפקידם במקצועיות ובענייניות, בין היתר, בדיונים המתקיימים בממשלה ובכנסת". עוד הוסיפה היועמ"שית: "הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיך למלא את תפקידו, חרף ניסיונות ההשתקה והטחת ההאשמות חסרות הבסיס, כפי שהתרחשו גם הבוקר בוועדה".

היועמ"שית התייחסה לעימות שנרשם הבוקר בדיון בוועדת החוקה בין ח"כ רוטמן למשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד אביטל סומפולינסקי.

עוד מבחזית החדשות

המשנה ליועמ"שית אמרה בדיון, כי הצעתו של רוטמן לדרוש מבית המשפט העליון רוב של 15 שופטים מתוך 15 כדי לפסול חוק רגיל היא לא משהו שמוכר במדינות אחרות. לדבריה "הרכיב של הסכמה פה אחד של הרכב מלא זה משהו שלא מוכר ממדינות אחרות וגם עצם קביעה של רוב מיוחד גם היא לא משהו מאוד נפוץ" לכן לדעתה "זו דרך אחת שמאוד מצמצמת את האפשרות של בית המשפט להתערב בחוקים שפוגעים בזכויות שמעוגנות באמנה הבינלאומית".

עוד אמרה סומפולינסקי, כי אי אפשר להתעלם מכך שהצעד הבא בחקיקה הוא פסקת התגברות. "אי אפשר להתעלם גם מהפרק הבא שאפילו במקרה הקצה של הקצה מאפשר לכנסת להתגבר מראש או בדיעבד על האפשרות של בית המשפט לתת מענה גם במקרה של קצה שבו גם קלו כל הקיצים". לטענתה מדובר בהסדר שלא מאפשר לבית המשפט העליון לערוך ביקורת שיפוטית באופן אמיתי ואפקטיבי.

"נקודת המוצא שאנחנו חושבים שבהחלט משתקפת ממגמה כלל עולמית שאנחנו רואים גם במקומות של מדינות של לאן הן התפתחו בעשורים האחרונים ומה רואים במבט השוואתי כולל. תמיד אפשר להסתכל על מדינה כזו או אחרת ועל ההקשרים שלה וזה דיון שהוא אינסופי מבחינת המשפט ההשוואתי, אבל המודל המקובל במדינות דמוקרטיות הוא שיש ביקורת שיפוטית אפקטיבית ולהבנתנו ההסדר הזה הוא הסדר שלא מאפשר את הביקורת השיפוטית הזאת".

בשלב זה שאל רוטמן: "האם יש איזשהו כלל שמנחה אותך בשאלה מתי את קופצת למבחן השוואתי ומתי לא? כי אני לא הצלחתי לעקוב מתי מדברים על מה שקורה בישראל ומתי מה שקורה בעולם, אז אני אשאל גם אותך את אותה שאלה, אתם עושים כל הזמן "רוב העולם, רוב העולם", הרוב המוחלט של העולם זה מדינות שיש בהן בית משפט לחוקה. מבין המדינות שבהן אין בית משפט מיוחד לחוקה, שזה מיעוט המדינות, אנחנו מלכתחילה בקבוצת מיעוט בנושא הזה".

עוד הקשה רוטמן: "האם מצאת מדינה שבה הרוב הקואליציוני בוחר את השופטים ולבית המשפט אין בכלל סמכות לבטל חוקים, האם מצאת בסקירה ההשוואתית שלך?". סומפולינסקי השיבה: "בניסיון להביא שוב את בריטניה". רוטמן קטע אותה וצעק: "לא דיברתי על בריטניה! כי בבריטניה הקואליציה לא בוחרת את השופטים. את מתחמקת מלענות על השאלה שוב שוב". ח"כ קארין אלהרר התערבה ואמרה: "אל תצעק עליה".

המשנה ליועמ"שית: "העמדה שלנו שבישראל המדינה שונה ואנחנו מסתכלים על האיזונים והבלמים במדינת ישראל ואנחנו חלוקים עליך ביסוד הדרישה". רוטמן שוב חזר על שאלתו האם נמצאה מדינה אחרת שבה בכלל אי אפשר לפסול חוקים ועדיין הקואליציה בוחרת את השופטים. "בניו זילנד, אם כל הרפורמה הזו רוצים להשוות את מדינת ישראל לניו זילנד? בסוף לבוא עם מדינה אחת". ח"כ טלי גוטליב אמרה: "אבל היא אמרה שהיא לא מצאה אף מדינה". רוטמן נזף: "כשבא לך את אומרת משפט עם סימן קריאה בצורה מטעה ומניפולטיבית".

עוד מבחזית החדשות

רוטמן פנה שוב למשנה ליועמ"שית ואמר כי: "כשאני שואל אותך שאלה פשוטה, לעניין ההשוואה הבינלאומית שאתם הצגתם, אז את פותחת בנאום של חמש דקות ללא הפסקה בלי לענות לשאלה המאוד פשוטה. אני אענה בעצמי, יש יותר ממדינה אחת בעולם שגם הקואליציה בוחרת את השופטים וגם נדרש פה אחד לבטל חקיקה וגם פסקת התגברות, ויש הרבה יותר ממדינה אחת בעולם שלשופטים אין שום סמכות לבטל חקיקה. העובדה שאני צריך להגיד את זה ולא את היא אות קלון. מגיעה נציגה של היועמ"שית, שהיא ראתה שהסקירה לא מצאה חן בעיניה ואז היא שולחת אותך להציג אותה בצורה מטעה לציבור. הדבר הזה הוא שערורייה".

חברי כנסת מהאופוזיציה זעמו על ההתנהלות של רוטמן ואמרו "אתה גם משפיל אותה ומתייחס אליה בגסות ובאלימות". ח"כ עופר כסיף אמר: "במקום לתת ביקורת לגיטימית, אתה מתנהג בצורה אלימה. זו בושה וחרפה. דבר אליה בכבוד".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים