שיתוף
תגובות
בריאות » דיאטה ותזונה נכונה » החלב: היתרונות, החסרונות, והלקטוז הבעייתי
לקראת חג השבועות
לקראת חג השבועות הבעל"ט הבאנו בפניכם את הייתרונות והחסרונות של המרכיב הכי נפוץ במאכלי החג…החלב • וגם כמה טיפים לסובלים מלקטוז איך לעבור את החג בבטחה
מוצרי חלב | צילום: Ekaterina Bratova, שאטרסטוק

לקראת חג השבועות הבעל"ט, נביא בכתבה את יתרונותיו וחסרונותיו הרבים של החלב המלווה אותנו מילדותנו ומהווה חלק בלתי נפרד מהמזון שלנו.

יתרונות החלב ומוצריו

צריכת חלב ומוצריו מעשירה את התפריט ומהווה חלק חשוב בתזונה המערבית. החלב מכיל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, סידן וויטמינים בקבוצה B. ישנם מחקרים שמייחסים לחלב ומוצריו יכולת לאזן את לחץ הדם ולהקל על ירידה במשקל, אם כי המחקרים לא מצביעים על תוצאות חד משמעיות.

חסרונות החלב ומוצריו

אחוז לא מבוטל של האוכלוסייה סובל מאי סבילות ללקטוז – סוכר החלב. דבר המתבטא בגזים, כאבי בטן, בעיות מעיים וכדומה. תופעה זו מתפתחת עם הגיל עקב ירידה באנזים המפרק את הלקטוזה במעי.

רבים מאוד אוהבים את החלב ומוצריו עד כדי הגזמה משמעותית בצריכתם, וכך אוכלים כמויות גדולות מדי ועולים במשקל. לעתים הורדת כמות דברי החלב מהתפריט מזרזת משמעותית ירידה במשקל. אנשים שוכחים כי בתוך גביע גבינה לבנה, אפילו רזה, מסתתרות כ-250 קלוריות, ועודף קלוריות תורם להשמנה, לא משנה מאיפה הן מגיעות, אפילו ממאכלים בריאים .

מוצרי חלב רבים עשירים בשומן: שמנות, קצפות, גבינות שמנות – בנפרד או בתוך מוצרים שונים כמו עוגות, בלינצ'ס, פשטידות וכו', בנוסף מוצרי חלב רבים מכילים סוכר, במיוחד אלה שמיועדים לילדים, ואלו מובילים להשמנת יתר.

כמו כן, חלב הוא חלק בלתי נפרד מארוחת הבוקר שהפכה לשכיחה גם בישראל – דגני בוקר בחלב. דגני בוקר, במיוחד אלה שאהובים על ידי הילדים, מכילים הרבה מאוד סוכר גם כתוספת וגם במרכיבים (פירות יבשים, דבש, שוקולד וכו') . כל זה תורם להשמנה במידה משמעותית ביותר.

יש יותר ויותר מחקרים שטוענים כי מוצרי חלב שונים, במיוחד גבינות מכל הסוגים, תורמים לעלייה בחומציות של הדם, מה שמוביל להוצאת סידן מן העצם כדי לסתור את החומציות, מה שיכול לקשור את צריכת הגבינות לאוסטיאופורוזיס.

האויב: הלקטוז

ישנם רבים שאוהבים מאוד את חג השבועות אך מתוסכלים. למה? כי בצאת החג הם חווים כאבי בטן/נפיחויות או מבלים עם בעיות מעיים קשות בעקבות אי סבילות ללקטוז. 

אי סבילות ללקטוז היא תופעה מאוד שכיחה ששכיחותה עולה עם הגיל. חומרת הסבילות משתנה מאדם לאדם ולכן קשה לאמוד את מספר האנשים הסובלים מהבעיה. יחד עם זאת, יש אומדנים המצביעים על כ- 70% מהאוכלוסייה עם אי סבילות ללקטוז ברמה כלשהי.

כאמור, לקטוז הוא סוכר החלב המורכב מ- 2 סוכרים: גלקטוז וגלוקוז. החלק הטריקי אצל אלו עם אי הסבילות הוא פירוק החיבור בין 2 הסוכרים הללו. הלקטוז נמצא בכל סוגי החלב מן החי, בין אם זה חלב פרות, עזים או כבשים.

בהקשר לחג השבועות לאלו שסובלים לקטוז החלב, ניתן להקל במספר דרכים:

הדרך הפשוטה ביותר: שלבו מתכונים טבעוניים, גוונו את הארוחה עם מזון טבעוני שאינו מכיל מוצרי חלב והקלו על הבטן.

אם עדיין החלטת לאכול מוצרים המכילים לקטוז, איכלו בכמויות קטנות – פעמים רבות, הכל עניין של כמויות. אכלו כמות קטנה וגוונו עם סלטים ומזונות אחרים שאינם מכילים לקטוז.

גבינות שמנות דלות לקטוז – אמנם זה לא דיאטטי, אבל אם אתם רגישים ללקטוז, גבינות קשות שמנות עשויות למנוע את כאבי הבטן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים