שיתוף
תגובות
כלכלה » הכלכלה החרדית » ההסתה מאיימת על עתיד הכלכלה החרדית
הנתונים נחשפים
כלכלתה של ביתר עילית נפגעה בצורה משמעותית במיוחד ממשבר הקורונה וההסתה הנגזר ממנה כלפי הציבור החרדי • בעלי עסקים בעיר מתארים מצב חירום של ממש
הכניסה לעיר ביתר עילית | צילום: yosefus, שאטרסטוק

רבות דובר על השפעותיה של ההסתה החמורה והבלתי מרוסנת כנגד הציבור החרדי בתקופת משבר הקורונה, על כך שכביכול אינם שומרים על ההנחיות והם "מפיצים את המחלה", עד כדי הפיכתם למצורעים של ממש.

בפועל, אם תביטו ימינה ושמאלה, תגלו כי דווקא בבירת הציבור החילוני, תל אביב, נתוני התחלואה גבוהים בהרבה מאשר בריכוזים החרדיים, וכי מדובר בעלילת דם ותו לא.

החשש העיקרי מתוצאות המשבר הוא בעיקר זה הכלכלי. זאת, בשל תקופת הסגר שמתאפיינת בין היתר בסבבי-סגר, ירידה בכוח הקנייה ואבטלה גואה. אלפי עסקים כבר נסגרו מאז פרוץ המשבר, ומספר גבוה עוד יותר של משקי בית נפלו לפת לחם.

נתונים עדכניים שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמוסד לביטוח לאומי מגלים, כי העיר שנמצאת בסוף טבלת הדירוג הסוציו אקונומי, וזאת שסבלה הכי הרבה מן המשבר, היא העיר החרדית ביתר עילית, כשהיא מדורגת באשכול 1 מתוך 10. בימים כתיקונם, המשכורת הממוצעת לנפש בעיר עמדה על 6,240 (כשהממוצע בישראל הוא 10,500). כעת, ניצבים תושבי העיר מול שוקת שבורה.

נתוני האבטלה הגואה בעיר הגיעו לכדי 45% (מתוך 60,000 אלף תושבים, אחד מכל 2 אנשים יושב מובטל בביתו), ועל כל משרה בעיר שמשלמים עבורה שכר מינימום ישנם דורשי עבודה רבים. מצבה של ביתר עילית חמור עוד יותר משאר ערי הארץ, שכן  גם טרם פרוץ המשבר לא היה לעיר הרבה מקומות עבודה להציע מלבד בתי העסק המקומיים, כאשר חלק ניכר מתושביה מועסקים בערי הסביבה כדוגמת ירושלים.

לדברי בניהו אביטבול, מנהל לשכת התעסוקה בעיר, להסתה אחריות משמעותית למצב. "כואב לומר את זה, אבל מעסיקים לא מפחדים לומר בריש גלי 'אני לא רוצה להעסיק חרדים' והציבור מפחד לזעוק כי גם ככה הוא לא מצטייר טוב".

בראיון ל'כאן 11' סיפר בעל אופטיקה בביתר, כי כשהוא עושה עבודות לאנשים מבחוץ, הם מתייחסים אליו כאל 'מצורע' ומבקשים ממנו "תניח את השקית כמה מטרים מהדלת, ותלך".

בהיעדר כח הקנייה של בתי האב, גם בתי העסק סובלים מאחר והציבור לא קונה. "אתה רואה אמא שמתלבטת בין חבילת טיטולים לבין בגד לילד, שנקרע לו הבגד, זה קורע לב", מספרת בעלת חנות לבגדי ילדים בעיר.

בעל קיוסק בעיר סיפר, כי יש שבאים בסוף יום ושואלים אם יש מוצרים שהוא זורק, שהוא אינו משתמש, בכדי שיוכלו להביאם לביתם. "הם לא מבקשים כסף, הם פשוט מבקשים אוכל נטו", אמר בכאב.

חיים, בעל מכולת שמחזיק נקודה למסירת דואר, שבימים כתיקונם כל תושבי עוטף ביתר היו מגיעים לאסוף את חבילותיהם אצלו ועל הדרך קונים מוצר או שניים, מעיד גם הוא על עוצמת המשבר. לדבריו, כעת לא נכנסים לעיר נמעני חבילות, בשל חששם לבוא במגע עם התושבים החרדים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים