שיתוף
תגובות
דעות » הדרך לראש השנה עוברת בשדה
רגע לנפש
כל כך הרבה אנשים אמרו לי שעבורם חודש אלול הנו מושא ללחץ ופחד ואני התמלאתי עצב משום שאני חושבת שצריך להיות בדיוק ההפך
תקיעת שופר | צילום: Seth Aronstam, שאטרסטוק

אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לראש השנה. כתוב לנו כי במהלך חודש אלול, המלך, בורא עולם נמצא בשדה. שימו לב לקונוטציה של שדה. פרחים, לבלוב, ריח טוב. לא כתוב שהמלך יצא למדבר. אנחנו מוזמנים במפורש לחודש של פריחה, שגשוג ומראות יפים. אפשר להריח ממש את הריח הטוב של עולמות עליונים שירדו אלינו להרגיש אותנו.

למעשה, אני לדודי ודודי לי זוהי תפיסה נפלאה של החודש הזה. כל אדם צריך לשאול את עצמו, כמה טוב עשיתי השנה? ולא חלילה על מנת לקבל פיק ברכיים אם לא הספקנו הרבה מאוד. להפך, כדי להבין מה כן עשינו.

אחוז אחד טוב – מנצח עשרות אחוזים של רע

לא מעט פעמים כתבתי במדור שלי 'רגע לנפש', על הצורך לשים את אלומת האור על החלק הטוב בכל דבר.

זוכרות את הסיפור על הפורץ? בית חשוך לחלוטין, פורץ מנצל את החושך להיכנס ולגנוב כל מה שאפשר. ברגע שיבוא מולו אדם ויאיר אל תוך עיניו פנס קטן עם אור קטן, הפורץ יברח מיד. גם אם כל הבית עדיין חשוך, הוא רק יראה את אלומת האור הקטנטנה וזה מספיק כדי להבריח אותו. כך גם בחיים: כשנתמקד בדבר אחד קטן טוב שיש לנו, כשנכוון את אלומת הפנס למקום אחד, יש לו כוח לסלק הרבה מאוד רע. זו הסיבה שעלינו להתמקד בחיובי ולא בשלילי.

עכשיו דמיינו לכם הורים ולהם שני ילדים. ילד אחד עובד במקצוע מאוד נחשב, מרוויח הרבה כסף, הסתדר בחיים ונראה שהוא על גג העולם. מדי יום הוא עובר בבית הוריו להגיד להם שלום, אך מרגע שהוא נכנס הביתה, כל דבר לא טוב לו. הפרצוף חמוץ, הוא אף פעם לא נהנה ממה שהספיק, ממה שהרוויח, תמיד יש לו תלונות והוא פשוט במראה תשעה באב לכל אורך השנה.

לעומתו, אחיו, לכאורה הצליח פחות בחיים. הוא עובד בעבודה פחות זוהרת, מרוויח פחות כסף, ואפילו מבקר פחות את הוריו. אך בכל פעם שהוא מגיע לבקר, חיוך ענק מאיר את פניו, על הכל הוא עונה ברוח טובה ואפילו מביא איתו משהו קטן להורים, לא מתנה יקרה, אבל משהו קטן מהלב. קל לדמיין לאיזה ביקור של איזה ילד, ההורים מחכים יותר. נכון? ותבינו, עם בורא עולם זה בדיוק אותו סיפור!

הקדוש ברוך הוא אינו מחפש את הרע שבנו. הוא גם יודע שאי אפשר לנצח את היצר הרע. הרי הוא ברא אותו. מי כמוהו יודע כמה המלחמה קשה ומתישה וכמה היא מתקיימת כל יום ויום. לכן, הוא גם אינו בא ודורש מאתנו להיות מושלמים

חשבון נפש מסוג אחר

אני מציעה חשבון נפש מסוג קצת שונה אולי ממה שהכרתן. הוא רלוונטי עבור כל אדם ואדם. שבו עם עצמכם בבית, טלו דף ועט, התחילו לחשוב ולאחר מכן לרשום: כמה טוב עשיתי השנה מאחת עד עשר? זה יכול להיות בכל נושא ובכל דבר. אדם אחד רצה לעבוד על האגו שלו, אמא אחת רצתה לעבוד על היחס לילדים, לכל אחד יש משהו שבו הוא החליט לנסות להיות אדם טוב יותר השנה. נניח שהצלחתם באחוז אחד. בנושא אחר הצלחתם עשרה אחוז. חשבו אלו דברים טובים עשיתם השנה והתקדמתם בהם. אל תשמיטו דברים, אל תפחיתו בחשיבות של דברים. כי אפילו לחייך לילד בבוקר, כשאין כוח לחייך, זו מצווה גדולה. ומי סופר את סדר גודל החשיבות? האם אדם שהצליח עשרה אחוז, הוא פחות טוב מאדם שהצליח תשעים אחוז? זהו, שלא. עם מספר האחוזים שעשיתם טוב, בואו כמתנה לבורא עולם.

הפגישה הזו עם בורא עולם צריכה להיות ברוח של חסד: תראה בורא עולם, אני אישה פשוטה. הייתי צריכה לעבוד על האגו, הצלחתי 5% מתוך 100. מדוע לא הצלחתי עוד 95%? אין לי תשובה. אני כן יודעת שעשיתי כי היה לי חשוב להשתפר, היה לי חשוב להיות טובה יותר למען שמך והצלחתי את האחוזים הללו.

כשאומרים את הדברים לבורא עולם, לא להגיד לו אותם בתסכול על האחוזים שלא הצלחנו, אלא להפך. לבוא אליו עם החיוך הזה, של הבן המחייך שבא לבקר את הוריו, להגיד לו, תראה, תראה מה הצלחתי לעשות! ולאחר שהבאנו לו את המתנה באנרגיה הטובה הזו, כאן מגיעה הבקשה, כי הרי נועדנו להמשיך לעשות עבודה גם בשנה הבאה. אנא תברך אותי ותעניק לי לשנה החדשה את הכלים הנכונים והאפשרות להמשיך להתקדם. אני רוצה לבוא אליך בשנה הבאה עם הצלחה נוספת, עם התקדמות במספר האחוזים שהצלחתי.

כמו ילד קטן שמתלהב בפני הוריו

עלינו לזכור דבר מאוד פשוט. הקדוש ברוך הוא אינו מחפש את הרע שבנו. הוא גם יודע שאי אפשר לנצח את היצר הרע. הרי הוא ברא אותו. מי כמוהו יודע כמה המלחמה קשה ומתישה וכמה היא מתקיימת כל יום ויום.

לכן, הוא גם אינו בא ודורש מאתנו להיות מושלמים. הוא רק רוצה שנעשה מאמץ להוסיף בטוב, לגלות את האור האלוקי דווקא במקום שהיצר הרע חזק ושולט. הקב"ה מתאווה לכך שנגיש לו במתנה את הדברים הטובים שעשינו.

בואו לא נהיה בענווה פסולה. בואו ניקח את הדברים הטובים שעשינו, נעצים אותם לכבוד ה' יתברך, לא מתוך גאווה חלילה. להפך. כמו ילד שבא בהתלהבות להראות לאמא את הציור שצייר וכל כך צמא למחמאה. נבוא בפני אבינו ונראה לו כמה הצלחנו השנה. היה לנו קשה ובכל זאת הצלחנו. נתמקד בדברים הטובים, בראיית היש ולא בראיית האין.

שמעתי רעיון מקסים על המילה נפלא. לראות נפלא – אם תסתכלו על האות א', שתי מילים משמעותיות מתחילות בה: אני, אלוקים. אם מורידים את הא' מהמילה נפלא, נשאר נפל. כאשר אנחנו מורידים את עצמנו ואת אלוקים, נשארת לנו נפילה. אך כאשר גם אני נוכחת וגם אלוקים, הכל נפלא.

אז אל תהיו בנפל. אף אחד לא ביקש מכם לחפור כמה אתם לא טובים וכמה לא הספקתם. אל תשפטו את עצמכם וכך לא ישפטו אותנו. נהיה מוכנות בשמחה לבקש מאבא עוד כלים לשנה חדשה מלאה עשיה בטוב. אמן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים