שיתוף
תגובות
צרכנות » האצבע הקלה על קניות באונליין: עלולה להפוך להתנהגות כפייתית
מבצעי נובמבר
לאלו הסובלים מקניינות כפייתית זוהי תקופה מאתגרת במיוחד | מהם התסמינים לתופעה, מהן דרכי הטיפול וכיצד העידן הדיגיטלי נכנס למשוואה
האצבע הקלה על קניות באונליין

החודש הנוכחי בלוח השנה האזרחי, הוא חודש הקניות הגדול שגורם לרבים מאיתנו לפתוח את הארנק. מבצעים והנחות, סיילים שווים ומבצעי אחד פלוס שקורצים אלינו מכל פרסומת בעיתון יכולים לעיתים לבלבל אותנו ולגרום לנו להוציא כספים מיותרים. הנאה מקניית מוצרים ופרטי לבוש אינה דבר רע לכשעצמו, אך כאשר מדובר על צורך שאין עליו שליטה, שהתחושות, כאשר לא מצליחים לספק אותו, הן של כישלון, דיכאון ולחץ נפשי מתגבר, כדאי לנו לבדוק האם מדובר בהתמכרות לקניות.

פרופ' אנטולי קריינין, פסיכיאטר בכללית מסביר על התופעה שהתגלתה לראשונה בשנת 1892 ע"י פסיכיאטר צרפתי. קנייה כפייתית, או בהגדרתה המקצועית, "אוניומאניה" (חיבור של המילים מהשפה היוונית שפירושן 'שיגעון' ו'קניות'), מוגדרת כעיסוק בקנייה ותהליך רכישה של דברים בפרקי קנייה תכופים או כאלו הנעשים ע"י דחפים מכריעים שנחווים כבלתי ניתן לעמוד בפניהם.

התופעה נחשבת לרוב כתגובה נפשית ראשונית לרגשות שליליים, המביאה להרגשה של סיפוק לטווח קצר אך בסופו של דבר גורמת לתוצאות מזיקות בפן האישי, המשפחתי, הכלכלי והחברתי. "אנשים רבים עורכים מדי פעם מסעות קניות, במיוחד סביב אירועים מיוחדים (לפני שמחה משפחתית או חגים) ומוציאים עליהם סכומים גבוהים. למעשה, קניות כפייתיות לא קשורות לגובה הרכישה, אלא למידת העיסוק, רמת המצוקה האישית וההתפתחות של רגשות שליליים כמו רגשי אשמה ובושה", מסביר פרופ' קריינין.

תהליך הקנייה הכפייתית מחולק ל-4 שלבים:

ציפייה – התעסקות ברכישת פריט ספציפי או בקניות בכלל.

הכנה – תכנון הליכה לקניות או גלישה באתרי קניות.

קניה – אירוע הקניות בעצמו.

הוצאה (תשלום) – חלק רגשי הקשור להוצאת כסף על הרכישה עצמה. 

ההשלכות של הקנייה הכפייתית בדרך כלל נמשכות זמן רב לאחר מסע הקניות, ועלולות להיות הרסניות בתחומים רבים בחיים: נישואין, מערכות יחסים עם קרובי משפחה וחברים, פגיעה פיננסית ואף הסתבכות עם החוק. הלחץ הנובע מכך עלול להוביל להיווצרות או העצמה של הפרעות/מחלות גופניות שונות.

סקירת הספרות מראה כי גורמים משפחתיים וחברתיים ממלאים תפקיד מפתח בהתהוות הקנייה הכפייתית. הצורך בשליטה, ערכים חומרניים, הערכה עצמית נמוכה, אימפולסיביות, דיכאון, חרדה, מסוגלות עצמית, אופטימיות ואסטרטגיות התמודדות נמצאו בין היתר גם הם מנבאים אישיים תקפים של קנייה כפייתית. בעשורים האחרונים משתרשת באוכלוסייה תרבות קניה פשוטה, קלה ומהירה הכוללת קניות מכל מקום ובכל זמן באון-ליין. כרטיסי אשראי הזמינים בכל רגע עם אפשרות לחלק קניה לתשלומים מהווה עוד מכשול לאלה הסובלים מהתמכרות לקניות. לדברי פרופ' קריינין "הכל עניין של מינון, קניה יכולה להוות דרך חיובית של ביטוי עצמי ולעומת זאת הגזמה וחוסר שליטה מהווים סיכון".

אצל אנשים הפונים לעזרה מקצועית נמצא כי בחלק מהמקרים ישנה תחלואה כפולה של חרדה, דיכאון או צדדים של הפרעות אישיות, כמו גם התמכרויות התנהגותיות אחרות. כאשר מזהים סימנים ראשונים יש לעצור את ההתנהגות ההרסנית ולהחזיר את השליטה על הרגלי הצריכה, לא ללכת למקומות מפתים או ללכת בליווי, לעשות סקר מחירים טרם כל קנייה נחוצה ולמצוא חיזוקים פנימיים להרגיש טוב ללא תלות בסממנים חיצוניים.

נכון להיום הטיפולים המומלצים לסובלים מהפרעת קנייה כפייתית הינם טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבוצתי ולעיתים טיפול תרופתי. "כאשר מדובר בקרוב משפחה שאתם חושדים שסובל מהפרעה ואתם לא יודעים כיצד לסייע לו, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע שיכול לעזור לאבחן את הרגשות שלכם ולתת פרספקטיבה טובה יותר על הנושא. יש להימנע מהאשמה וביקורת שעלולים להזיק ולהחמיר את המצב". מסכם פרופ' קריינין.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים