שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » דרכים למניעת מחלות בחלל הפה
תופעה אופיינית לחורף
החורף מביא איתו סדרה של מצבים מיוחדים שלהם גם השפעה על בריאות חלל הפה והלסתות
מחלות בחלל הפה | צילום: freepik

אחד הדברים שעלולים להתרחש בחורף הוא שאנחנו עלולים לחלות ומחלה מובילה לירידה חיסונית רגעית. הגוף מתמקד במלחמה בווירוס או בחיידק ופחות משאבים מופנים להגנה החיסונית הכללית. 

ירידה חיסונית מהווה את אחד מהגורמים להתפתחות של אפטות בחלל הפה. אפטות הינם פצעים כואבים בצבע לבן עם הילה אדומה שלרוב חולפים מעצמם, תוך כשבוע עד 10 ימים. הגורם לאפטות אינו ידוע, אבל ירידה חיסונית כמו גם גורמים גנטיים, נקשרו כסיבות אפשריות להתפתחות הפצעים.

עוד מבחזית החדשות

בישראל, כ-10 אחוז סובלים מאפטות, בניגוד למשל ליפן ששם קרוב ל 40 אחוזים סובלים מאפטות בחלל הפה, באופן מחזורי. גם תזונה לקוייה וסטרס מהווים גורמים מהותיים לפצעים אלו. 

ברמה ההורמונלית, עומס גופני ונפשי מוביל לעלייה ברמת הורמון הסטרס – הקורטיזול. תפקידו של ההורמון לשפר את התמודדות הגוף עם מצוקות וחרדות שונות. למשל, ההורמון מעלה את רמות הסוכר בדמינו, דבר המאפשר לסוכר זמין להפעיל את המוח והשרירים להתמודדות עם המצוקה. החיסרון בפעילות ההורמון, שהוא מוביל לירידה חיסונית רגעית וככה, מבלי שהתכוונו, הסטרס הגופני והנפשי גורם בין השאר לתופעה של ירידה חיסונית ויכולה להשפיע על התפתחות אפטות כנזכר מעלה. 

תופעה נפוצה נוספת המאופיינת לחורף ושעלולה להשפיע על בריאות חלל הפה – הינה התייבשות. בחורף מזג האוויר והטמפרטורה בחוץ קרירים יותר, לעומת חודשי הקיץ, ולכן יש נטייה לשתות פחות. התייבשות יכולה להתפתח בקלות ואחד הסימנים הראשונים היא ירידה בכמות הרוק. לרוק יש תפקיד חשוב ביותר בהגנה מפני מחלות חלל הפה ועששת. הרוק משמש כבופר, נוזל מיוחד שמכיל חומרים שמאפשרים לסתור חומצה ולהעלות את רמות ה Ph בחלל הפה, שמוריד את רמת החומציות ומספק הגנה חיסונית לחלל הפה ובכך נגרום פחות נזק לשיניים ולחניכיים. בנוסף, לרוק תפקיד חשוב בהגנה החיסונית של חלל הפה דרך נוגדנים ואלמנטים חיסוניים וכמובן הרוק משמש אותנו גם לעיכול ראשוני של אוכל ובמיוחד סוכרים מורכבים כדוגמת עמילן, באמצעות אנזימים כגון עמילאז.

הפה שלנו מייצר כ-2 ליטר רוק ביום! וכשהגוף בתהליך התייבשות, ישנה ירידה משמעותית בכמות הרוק הפוגמת לא רק בתפקוד המערכת החיסונית בפה, אלא אף ביכולת עיכול, לעיסה ובליעה תקינים.

שינויי טמפרטורה יכולים להוביל לתופעות ייחודיות שמופיעות רק בעידן החדש, שבו אנו חיים על שילוב טכנולוגיה בגופינו לצורכי ריפוי החל מפלטות טיטניום וכלה במפרקים מלאכותיים ומסתמים. למטופלים שעברו ניתוחים לקיבוע שברים בעצמות הפנים ו/או בלסתות ועברו תיקון של אותם השברים, תוך שימוש בפלטות טיטניום לקיבוע או מקרים נפוצים יותר של שחזור שן חסרה על ידי החדרה של שתלי טיטניום, המשותף לכל אילו הם המתכות בחלל הפה והפנים לצד ובתוך חומר ביולוגי כדוגמת השלד. מתכת מוליכה חום וקור טוב יותר מרקמה אנושית ולכן, שינויי טמפרטורה בעיקר בחורף יורגשו טוב יותר במתכות והרקמה האנושית סביבם, דבר שמתבטא בכאב רב וחוסר נוחות. חשוב לציין, שבמרבית המקרים הגוף מצליח לשמור על טמפרטורת גוף אחידה והשינויים הללו כמעט ואף פעם לא מורגשים, אולם ישנם מקרים בודדים שכן. מספיק לשמור על חום גוף מספק וכיסוי פנים הולם בימי החורף הקרים, בכדי למזער ואף למנוע את התופעה.


הכותב הוא ד"ר מומחה ביחידה לכירורגית פה, לסתות ובלוטות הרוק בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים