שיתוף
תגובות
משפחה » חינוך » דו"ח מצב מערכת החינוך: "נקלטים מורים ללא הכשרה – העיקר שיהיה מבוגר בכיתה"
דו"ח של הכנסת מעלה כי מחסור חמור במורים מאלץ מנהלים לנקוט בפעולות שפוגעות בתלמידים | כשליש מוותרים על מקצועות מסוימים וכחצי מהם משבצים מחנכת אחת לשתי כיתות
מורה בבית ספר | צילום: Melinda Nagy, שאטרסטוק

מערכת החינוך מתמודדת מזה תקופה ארוכה עם מחסור חמור במורים. נתונים חדשים על התופעה חושפים עד כמה המצב קשה. מדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי יותר ממחצית ממנהלי בתי הספר (58%) מתמודדים עם הבעיה באמצעות שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה 42% מוותרים על שעות הוראה ו-33% מוותרים על לימוד מקצוע מסוים ודוחים לשנה הבאה בתקווה שעד אז יימצאו מורים.

מנהלת תיכון ממרכז הארץ שיתפה כי "נאלצתי לקלוט מורים ללא הכשרה ללימוד אנגלית ואזרחות משום שלא הייתה לי ברירה. אין מורים. המצב קשה. במקצועות אחרים נאלצים לתת פחות שעות ממה שהתלמידים צריכים לקבל על מנת שילמדו חלקית לפחות". עוד אמרה המנהלת כי "אני מודעת להשלכות, אבל אין ברירה. יש כיתות שילמדו מקצועות מסוימים רק בשנה הבאה, בתקווה שעד אז נצליח לגייס מורים".

עוד מבחזית החדשות

דוח מרכז המחקר של הכנסת נערך בשני שלבים. השלב הראשון נערך בסוף חודש יולי והשני הושלם בימים אלה על רקע המשבר המתמשך במחסור באנשי הוראה ולבקשת חה"כ עופר כסיף, חבר ועדת החינוך. החוקרים הדגישו כי המחסור אינו רק טכני אלא איכותי, מכיוון שגם אם המנהלים מצליחים לאייש את כיתות, במקרים רבים מאוד הכישורים אינם תואמים את כוח האדם הרצוי.

כדי להתמודד עם הבעיה, 39% מהמנהלים מגדילים את היקפי המשרות למורים, 17% מדווחים על פגיעה בפעילויות ופרויקטים חינוכיים, 15% מגדילים כיתות, 51% מטילים תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה כמו שיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות.

ערב פתיחת שנת הלימודים דיווחו 77% מהמנהלים שיש להם מחסור במורים לקראת שנת הלימודים הנוכחית. כ-46% דיווחו על מחסור של מורה אחד או שניים ו-54% על מחסור של שלושה מורים או יותר. יותר ממחצית המנהלים (54%) דיווחו על מחסור של יותר מ-10% בצוות המורים בבית הספר.

על פי תחזית שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי הדרישות לאיוש משרות מורים, עולה כי עד לשנת 2026 תידרש תוספת של כ-24,000 מורים למערכת החינוך. בחודשי הקיץ היו חסרים בפועל 6,118 מורים. מבדיקה חוזרת לקראת פתיחת שנת הלימודים עלה, כי נותרו 2,411 תקני הוראה שאינם מאוישים.

ח"כ כסיף אמר בתגובה כי "הדוח העדכני מוכיח, שוב, שהמחסור החמור במורים הינו תוצאה של מדיניות של הזנחה, הפקרה, וזלזול בציבור המורים והמורות, וממילא גם בתלמידים ובמשפחותיהם. שכר ירוד, סטטוס נמוך, כיתות צפופות וכיוצא בזה, הן הסיבות למחסור". עוד הוסיף כסיף כי "אם משרד החינוך לא יתעורר ויגבש תוכנית שורש לשיפור תנאי ההעסקה של המורים ולשינוי עמוק במערכת כולה, שביסודו ביטול מוחלט של כל היבטי ההפרטה כולנו, מורים, תלמידים והחברה כולה, נשלם מחיר כבד שייקח שנים לתקן".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים