שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בצל החשש שרוסיה תתקוף: המבצע החשאי בטיסה של זלנסקי לארה"ב
גורמים האמריקאים אמרו כי ביקורו של נשיא אוקראינה בוושינגטון טומן בחובו סיכון גדול | הרוסים שולטים במרחב האווירי האוקראיני, ועלולים לתקוף אותו בדרכים
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: מתוך עמוד הטלגרם של זלסקי

במשך לדיווח מהבוקר (רביעי) נשלמות בשעות האלה ההכנות לקראת נחיתתו של נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בארצות הברית. בביקור המפתיע והדרמטי ייפגש זלנסקי עם הנשיא ג'ו ביידן וינאם בפני שני בתי הקונגרס. זוהי נסיעתו הראשונה מחוץ לגבולות אוקראינה מאז ה-24 בפברואר שבו פלשו הכוחות הרוסיים לאוקראינה. פרטים רבים בנוגע לביקור עדיין חסויים, בשל הרגישות הביטחונית. גם היום בצהריים, אחרי המראתו של זלנסקי לארה"ב, נשמעו אזעקות בכל רחבי אוקראינה.

זלנסקי עשה היסטוריה וקנה לעצמו תהילה, כאשר בפברואר גם כשרוסיה הפציצה את הבירה קייב ואיימה לחסל אותו באופן אישי, הוא סירב לברוח מאוקראינה, וכשהאמריקנים הציעו לפנות אותו השיב: "אני לא צריך טרמפ, אני צריך תחמושת". הביקור בוושינגטון, שהוכרז רשמית רק הבוקר, מגיע אחרי שבחודשים האחרונים הגיע זלנסקי למספרד ביקורים מסוכנים בחזית האוקראינית, בין השאר בחרקוב, בחרסון ואתמול בעיר בחמוט הנתונה כעת למתקפה רוסית קשה.

עוד מבחזית החדשות

על אף ששני הצדדים אישרו את הביקור באופן רשמי, הם נמנעו מלמסור פרטים נוספים. גורמים אמריקניים אף סירבו לענות על השאלה האם זלנסקי טס לארה"ב במטוס של הצבא האמריקני, כפי שמעריכים חלק מהפרשנים. יש לציין כי המרחב האווירי של אוקראינה מסוכן לטיסות ומנהיגים זרים שהגיעו לביקורי הזדהות בקייב בחודשים האחרונים, עשו זאת באמצעות נסיעות ברכבת מפולין.

באתרי תעופה זוהתה הבוקר המראה של מטוס חיל האוויר האמריקני מהעיר ז'שוב שבפולין, ליד גבול אוקראינה, בדרך לארה"ב, ולפי הערכות זהו המטוס הנושא את זלנסקי. מדובר במטוס בואינג 737 בתצורה מיוחדת המצויד במערכות הגנה, מערכות תקשורת מתקדמות ומכלי דלק גדולים, המאפשרים לו לבצע טיסות חוצות-אוקיינוס ללא צורך בעצירת תדלוק. אות הקריאה של הטיסה המדוברת הוא SAM, ראשי התיבות של Special Air Movement, ולפי אתר מעקב הטיסות FlightRadar24, בשעות שאחרי ההמראה היא הפכה לטיסה עם מספר העוקבים הגדולים בעולם נכון לאותה העת.

על פי הידוע לעת עתה, זלנסקי ייפגש עם ביידן בבית הלבן, ולאחר הדיון יקיימו מסיבת עיתונאים משותפת. בהמשך, ינאם זלנסקי בפני שני בתי הקונגרס. מעבר לכך פרטים רבים עדיין חסויים ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי נמנעה מלאשר האם תפגוש היום את זלנסקי בגבעת הקפיטול. לטענתה "אנחנו עדיין לא יודעים".

גורמים בכירים בממשל האמריקאי אישרו לניו יורק טיימס, כי הסיכון הטמון בביקור הוא גבוה, ולכן התכנון נעשה בחשאיות רבה. אפילו ההיערכות לקראת הנאום בקונגרס התבצע מבלי להצהיר עליו מפורשות. אמש שלחה פלוסי, יו"ר בית הנבחרים מייל שבו הודיעה להם על ישיבה מיוחדת שתיערך היום, ובו בקשה שיגיעו למליאה על אף שהם יכולים להשתתף בהצבעות גם מרחוק, מבלי למסור מי יהיה הנואם. ה"וושינגטון פוסט" דווח כי אפילו אנשי השדולה למען אוקראינה בקונגרס, שחבריה מעודכנים בנעשה עם ממשלת זלנסקי, לא ידעו מראש על הביקור.

מאז תחילת המלחמה קיים קו טלפוני פתוח בין ביידן לזלנסקי, אך היום לראשונה יפגשו פנים אל פנים. בבית הלבן חשפו כי הרעיון לקיים את הביקור הועלה בשיחת טלפון שקיימו השניים ב-11 בדצמבר, וכי ההזמנה הרשמית נשלחה לקייב בשבוע שעבר.

בכיר בממשל האמריקני אמר הבוקר לעיתונאים כי המסר שיעביר ביידן לזלנסקי הוא, שארה"ב תעמוד לימינה של אוקראינה ככל שיידרש. ביידן ינצל את הביקור כדי להכריז על חבילת סיוע נוספת לאוקראינה, בשווי של כשני מיליארד דולרים, והיא תכלול לראשונה גם טילי פטריוט מתקדמים, שאותם מבקשת אוקראינה מזה כמה חודשים. גורם אמריקאי רשמי אישר הבוקר כי ארה"ב תספק לקייב טילי פטריוט ואף תכשיר חיילים אוקראינים להשתמש בהם, כנראה בגרמניה. החלטה זו התקבלה למרות איומי הקרמלין כי אם וושינגטון תספק לאוקראינה סוללות פטריוט יהיו לכך "השלכות חמורות".

כתבים בארה"ב דיווחו הבוקר כי בביקורו ימסור זלנסקי מתנה לביידן ולקונגרס, בדמות דגל אוקראיני עם חתימות החיילים שאיתם נפגש אתמול בעיר בחמוט שבחזית הקרבות. בסרטון מהביקור אתמול, תועד חייל מוסר את הדגל לזלנסקי ואומר לו "זו מתנה לאחינו בארה"ב. בבקשה תעביר להם את זה. תודה".

ברשת CNN דיווחו הבוקר כי הגעתו של זלנסקי לוושינגטון כעת מדגישה את מעמדה של ארה"ב כ"שומרת הדמוקרטיה". ברשת השוו את ביקורו של זלנסקי לביקור של ראש ממשלת בריטניה ווינסטון צ'רצ'יל בוושינגטון לפני 81 שנה, ימים אחרי המתקפה היפנית על פרל הרבור, ביקור שהעמיד את ארה"ב ובריטניה בחזית שיקום העולם הדמוקרטי אחרי המלחמה.

עוד מבחזית החדשות

בעוד זלנסקי מגיע לביקור מפתיע בארה"ב, גם רוסיה מפתיעה בביקור משלה, כשהנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב, שמכהן כיום כסגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ומקורב מאוד לוולדימיר פוטין, הגיע הבוקר לבייג'ינג לביקור שלא הוכרז מראש, ונפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג. התקשורת הסינית הממלכתית דיווחה כי בפגישה אמר שי למדבדב כי בייג'ינג מקווה שכל הצדדים המעורבים במשבר באוקראינה יגלו איפוק ויפתרו את הבעיות הביטחוניות בדרכים דיפלומטיות.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, שנשאל היום בצהריים האם מוסקבה חושבת שביקור זלנסקי בארה"ב יגרום לתוצאה חיובית כלשהי, והוא השיב "לא". עוד אמר פסקוב, כי כל עוד המערב ממשיך לחמש את אוקראינה רוסיה לא רואה סיכוי לשיחות שלום. בנוסף, הודיע דובר הקרמלין כי בהמשך היום יישא פוטין נאום "חשוב ומהותי" במסגרת פגישתו עם ראשי מערכת הביטחון הרוסית. לעומת זאת, לשכת פוטין מסרה כי הוא לא יישא השנה את הנאום השנתי לאומה שהוא נושא מדי שנה בדצמבר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים