שיתוף
תגובות
חדשות » בנק ישראל תומך בהפרדה של כאל מדיסקונט
רפורמה
בנק ישראל מצא כי ישנם ממצאים שפחות תומכים בהפרדה, למרות זאת השיקול שהכריע הוא יצירת אחידות לכלל ענף כרטיסי האשראי
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: savage.wharton.upenn.edu

בנק ישראל הודיע היום (שלישי) כי הוא תומך בהפרדה בין בנק דיסקונט לבין חברת האשראי כאל שבשליטתה. ההודעה נמסרה לצוות הבדיקה של נושא ההפרדה, וההערכה היא שההחלטה תקודם לביצוע.  

כזכור, במסגרת חוק שטרום הוחלט כי בנק הפועלים ובנק לאומי ימכרו את חברות כרטיסי האשראי שבשליטתן, ואילו בנק דיסקונט תוכל להמשיך להחזיק בכאל לתקופת ביניים שבסיומה יוחלט האם להמליץ על ההפרדה. תקופת הביניים אמורה להסתיים בעוד מספר חודשים, ולכן, החל מחודש יוני דן צוות של משרד האוצר ובנק ישראל בסוגיית ההפרדה. 

חוק שטרום שנחקק לפני 5 שנים קבע. כי בנק הפועלים ובנק לאומי ימכרו את חברות האשראי ישראכרט ולאומי קארד שהיו בשליטתן. לאור זאת, לאומי קארד נמכרה לקרן ורבורג פינקוס ושנתה את שמה למקס (כיום נמצאת החברה בהליכי מכירה לחברת הביטוח כלל)  ואילו בבנק הפועלים החליטו להנפיק את ישראכרט בבורסה, ולהפוך אותה לחברה ללא גרעין שליטה. עוד נקבע בחוק, כי בנק דיסקונט תוכל להמשיך בשליטה על חברת האשראי כאל לתקופת ביניים עד שיוגשו המלצות סופיות בעניין. 

לנושא ההפרדה קיימים מספר היבטים מקצועיים. לדוגמה, האם ההפרדה תגדיל את התמריץ של כאל להתחרות בבנקים, האם השארת כאל בידי בנק דיסקונט תסייע לה להתחרות מול הבנקים? האם יווצר חוסר איזון ביחסי הכוחות בענף, אם חברת אשראי אחת תהיה בשליטת בנק ואילו האחרות לא?  

בבנק ישראל טוענים  כי יש צדדים לכאן ולכאן, אולם לאחר שקלול כלל הנתונים ולאור העובדה כי יחסי הכוחות בענף אינם אחידים, הוחלט כי עמדת בנק ישראל תהיה להשלים את הליך ההפרדה של כלל חברות האשראי מהבנקים, כך שבנק דיסקונט לא יישאר החריג ברפורמה זו. 

תקופת הביניים הסתיימה בפברואר האחרון, ועד לתחילת שנת 2023 יכולים במשרד האוצר ובבנק ישראל לקדם מהלך למכירתה. המהלך דורש את אישור שר האוצר וועדת הכספים. אך אם בנק ישראל תומך במהלך, סיכויי המהלך להיות מאושר גבוהים. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים