שיתוף
תגובות
חדשות » בכיר ביטחוני טוען: הברחות הנשק בגבול ירדן לא פוסקות "תהיה כאן שחיטה"
גבול של שלום?
לאחר שורה של תקריות בגבול ירדן, הוחלט בצה"ל לתגבר את הכוחות באזור | יש שסבורים כי המהלך נעשה מאוחר מידי וכי אמצעי לחימה רבים מאיימים על האוכלוסייה האזרחית
חלק מכלי נשק שנתפסו | צילום: דוברות המשטרה

הגבול בין ישראל לירדן מתפרס לאורך מאות ק"מ ונתפס במשך שנים כגבול שלום, פסטורלי ויעיל, כשהמטרד המרכזי שאיים עליו היה מסתננים. מדי פעם היו אלה מחפשי עבודה או חמור מכך ישראלים שניסו להימלט מישראל מסיבות שונות. במשך הזמן הפך הגבול לפרוץ, וכעת הוא מאפשר מעבר סחורות לא חוקיות ומשמש כציר מרכזי להברחת נשק ואמצעי לחימה שמשמשים לפשיעה ולטרור בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית.

בעקבות שורה של תקריות הקשורות בהברחות סמים ואמצעי לחימה בגבול מצרים וירדן, הוחלט בצה"ל להגביר את הנוכחות בשטח ולתגבר את מערך האבטחה הטכנולוגי, כדי לנסות ולהרתיע את המבריחים. בצבא מתגאים בעלייה בשיעור הסיכולים של הברחות בשנתיים האחרונות, אך גם שם מודעים לכך שמדובר בקצה הקרחון בהתמודדות מול הברחות של אלפי נשקים ואמצעי לחימה כמעט בכל יום.

עוד מבחזית החדשות

אי אפשר לזלזל בהברחות אלו, שכן חלק לא מבוטל מהנשקים מופנה לארגוני הפשע הישראלים, בעיקר במגזר הערבי אבל גם בחברה היהודית. לצד זאת, חלק גדול מההברחות מופנה ישירות לארגוני הטרור בשטחים, בדגש על הערים הפלסטיניות בצפון השומרון, ומשמש לפיגועים וללחימה נגד כוחות צה"ל הפועלים בשטח.

אלוף במיל' יצחק בריק, שכיהן במהלך שירותו הצבאי בתפקידים בכירים בצה"ל, כשהאחרון בהם כנציב קבילות חיילים, נחשב למבקר חריף של מערכת הביטחון. בריאיון לוואלה כינה בריק את התנהלות צה"ל באבטחת גבול הירדן כ"הזיה".

לדבריו "ב-20 השנה האחרונות קוצץ צבא היבשה באופן דרסטי, ובעיקר צבא המילואים. הייתה מגמה בצה"ל לגייס פחות גדודי מילואים לתעסוקות מבצעיות, בגלל ההנחה שצה"ל יסתדר בלעדיהם בגבולות שלום, וגם בגלל חיסכון בימי מילואים שיחסכו לצה"ל כסף רב",. לטענת בריק "המשמעות היא שצה"ל התחיל לקצץ בכוחות לביטחון שוטף של גדודי מילואים לאורך הגבולות והאחריות עברה יותר ויותר לצבא סדיר, שהוא קטן מדי לביצוע המשימה בצורה יעילה".

"רק בשנה האחרונה היינו עדים ששלחו חיילים סדירים לשבת מספר חודשים מול מאות פרצות בגדר המפרידה בין ישראל ליהודה ושומרון, וכתוצאה מכך הם הפסיקו את האימונים שלהם, דבר שפגע קשות בכשירותם ובמוטיבציה שלהם לשרת בקרבי והם מדברים איתי, אני מקבל הכול מתוך השטח", המשיך בריק והוסיף כי "היות והגבולות ארוכים וכתוצאה מקיצוץ הגדודים נוצרו שטחים מתים, חורים שחורים, לאורך הגבולות הירדני וגם המצרי שלא היו מכוסים כראוי בסיורים ובתצפיות".

בריק הפנה אצבע מאשימה לעבר ראשי מערכת הביטחון, שלטענתו התעלמו מהתרעותיו ומהאזהרות בשטח. "העלימו יחידות שלמות מההגנה על הגבולות, ואלה שנשארו לא שופרו באמצעים אלמנטרים, הייתה אדישות מוחלטת. בתקופה הזאת הועברו אלפי כלי נשק, אם לא יותר", אמר. "הצבא לא עוסק בזה ברצינות – המח"טים צועקים, אבל אין עם מי לדבר. מתי נזכרים? רק בשנה האחרונה, ומה שעודד את זה היה הפיגוע בגבול מצרים עם החייל המצרי שהורג שני חיילים ומסתבר שאין להם תקשורת".

לטענת בריק, על פי הערכות של צה"ל והמשטרה, הערבים מחזיקים ב-400 אלף כלי נשק לא חוקיים, שחלקם הגדול הגיע מהברחות ואחרים נגנבו מצה"ל. "יש בידי הערבים הקיצונים גם טון של תחמושת וחומרי נפץ שנגנבו מבסיסים באין מפריע", הבהיר בריק. "הנשק הלא חוקי במגזר הערבי משמש היום את ארגוני הפשיעה לרציחות כמעט יום ביומו והנשק הזה יכוון כנגד החברה היהודית במלחמה האזורית הבאה כשעשרות אלפי פורעים ירוצו בתוך היישובים היהודים ופשוט ירו, יהרגו ויבזזו. עד עכשיו לא בנינו משמר לאומי להגן על עצמנו, תהיה כאן שחיטה, פשוט ככה".

עוד מבחזית החדשות

מפקד מרחב יהודה במשטרה, נצ"מ יוסי גולן, שופך אור נוסף על המחדל בגבול ירדן ואומר: "המספרים מדהימים אותי כל פעם מחדש". בריאיון לוואלה אמר גולן "מתחילת השנה תפסנו כ-200 כלי נשק, רובים, אקדחים ועוד אלפי אמצעי לחימה כמו כדורים, אפודים, מחסניות, מטענים, רימונים וכל מה שעולה על הדעת".

המאבק בהברחות אמצעי לחימה ותפיסתם בשטחי ישראל והרשות הפלסטינית מתנהל בשילוב זרועות של צה"ל, שב"כ והמשטרה. במהלך השנים השתנו סדרי העדיפות של המבריחים, שמשפיעים ישירות על הטרור הלאומני והפלילי. תחילה, המאמץ העיקרי של מערכת הביטחון היה סיכול ההברחות פנימה לתוך ישראל. עם זאת, כשתפיסה זו נכשלה פעם אחר פעם הבינו במערכת הביטחון כי יש צורך בשיתוף פעולה לצד ביזור סמכויות, על מנת להתחקות אחר היעדים אליהם הגיע הנשק המוברח.

עוד מבחזית החדשות

האלוף בריק סבור כי עבור המבריחים הכסף הרב שמגלגלת תעשיית ההברחות הוא בראש סדרי העדיפויות מבחינתם. "זה התחיל בהברחות ענק של סמים והרבה מאוד כסף, וכשהם ראו שזה הולך לא רע, הם שילבו לפי דרישה גם אמצעי לחימה", הסביר. משם, גם תעשיית הברחות אמצעי הלחימה עברה שינוי, וכעת יותר נשק נמצא בשטחים. "ההברחות מגבול ירדן שאנחנו תופסים הן של נשקים חדשים מהניילון", הוסיף נצ"מ גולן. "המבריחים מכניסים את הנשק לרשות הפלסטינית ומשם לישראל במחירים יקרים".

פעילות המשטרה בגזרת יהודה ושומרון נעשית בשיתוף פעולה עם צה"ל. "רוב המודיעין שלנו נוגע לסחר באמצעי לחימה על רקע פלילי ופחות פח"עי", הבהיר נצ"מ גולן. "הכמות הזאת של 200 כלי נשק בתוך חצי שנה היא גדולה מאוד, אני לא מדבר איתך על תפיסה במעבר אלנבי, שזה גם בתחומנו, הגשנו קרוב ל-120 כתב אישום בנושא עבירות אמצעי לחימה ויותר מ-50% עם עצורים עד תום הליכים, והכול ביחד עם הצבא".

האלוף בריק רואה סיבה לאופטימיות בכל זאת: "בשנה האחרונה הבין צה"ל שיש צורך לפעול ביתר יעילות לעצירת ההברחות. עוברות כמעט 20 שנה וצה"ל חי בהזיה ולא טיפל בהברחות העצומות האלה. במסגרת המיזם החדש, שקוראים לו "תנופה בגבולות", בגבול עם המצרים ובגבול הירדני חוזקו מנגנוני ההגנה, התעצמו ושופרו אמצעי הניוד ואמצעי האיסוף. כמות הסיכולים עלתה, אבל הבעיה לא נפתרה וזו טיפה בים. הם צברו כל כך הרבה נשק, שיש להם יכולת לחימה של שנה לפחות, והשיפור שעשה הצבא לא מספק כי הוא לא ממוקם בכל הנקודות האפשריות".

לדברי בריק, "בהחלט היו לצה"ל הצלחות רבות בשנה האחרונה ועלייה במאות אחוזים של סיכולים בגבול הירדני והמצרי. יחד עם זאת, אי אפשר לעצור את ההברחות בגבול ללא כוח נוסף. במבט לעתיד, טוען נצ"מ גולן, כי יש לבנות בגבול ירדן גדר כמו בגבול עם מצרים. "צריך להגדיל את העוסקים במלאכה – יותר מודיעין ולהציב יעדים ברורים, יותר כוחות לוחמים בתוך המשטרה, צריך יותר כוח אדם, אבל לטעמי זה לא מספיק".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים