שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » בדרך לטיפול שיניים? הזהרו משבץ
יום השבץ
יש חשיבות להתייעצות עם רופא המכיר את הרקע הרפואי של המטופל שיחליט האם מותר להפסיק את המדללים ומהו הטיפול החלופי לקראת הפרוצדורה
שבץ מוחי | צילום: peterschreiber.media, שאטרסטוק

המילה שבץ גורמת להרמת גבה ולפחד מוגבר. לא רבים יודעים, אבל השבץ הוא הגורם מספר 3 למוות בשכיחותו וגורם נכות עיקר. לקראת יום השבץ העולמי שחל היום (שישי), דר' דוד אוריון, נוירולוג ומצנתר מוח מנהל מרכז השבץ בשיבא, מסביר על השבץ.

פעמים רבות לפני פרוצדורות שעלולות לגרום לדימום, הרופא המבצע מבקש מהמטופל להפסיק טיפול במדללי דם. אולם בחולים במצבי סיכון, הפסקה כזו עלולה להביא לקריש דם שעלול להגיע למוח ולגרום לשבץ.

מחקר מארה"ב מצא כי מתוך 2,197 מקרי שבץ, 114 חולים, כלומר 5.2% מאוכלוסיית המחקר, לקו בשבץ בשישים הימים לאחר הפסקת טיפול במדלל דם, כמחציתם על רקע הפסקת טיפול לפני פרוצדורה. רוב מקרי השבץ היו שבץ ראשון אצל המטופל ומיעוטם היו אירועים מוחיים חוזרים.

מהו שבץ?

אירוע מוחי המכונה גם שבץ מוחי, הוא מצב של הפרעה באספקת הדם לאיזור מסוים במוח. הוא עלול להתרחש כאשר נוצר קריש דם באחד העורקים שאחראים על אספקת דם למוח, או כאשר קריש דם נוצר מחוץ למוח, כמו למשל בלב, וזרם הדם סוחף אותו אל עבר המוח.

הפרעה לאספקת הדם לאיזור במוח גורמת לפגיעה בתפקוד המוחי עליו הוא אחראי וכאשר הפרעה זו נמשכת זמן רב – תפקוד רקמת המוח עלול להינזק באופן בלתי הפיך ולגרום לפגיעה נוירולוגית ונכות קבועים.

מסקר שנערך במשך כעשור על ידי האיגוד הנוירולוגי בישראל ומשרד הבריאות, עולה כי רוב נפגעי השבץ נותרים עם נכות, וזקוקים לשיקום ולעזרה בתפקוד בסיסי.

כ-84% מנפגעי שבץ מוחי בני 60 ומעלה, כ-25% מהם מתחת לגיל 60, וכ-8% מתחת לגיל 50. אירוע מוחי הוא גורם המוות השלישי בשכיחותו וגורם נכות עיקרי.

בישראל מתרחשים כ-20,000 מקרי שבץ בשנה מתוכם עד כ-1/4 מקבלים טיפול לחידוש זרימת הדם המוחי. חלק ניכר מאלו שלא מתאימים לטיפול הינו בשל חוסר מודעות והגעה לבית החולים בשלב מאוחר מידי בו כבר התרחש נזק מוחי קבוע.

מי עלול ללקות בשבץ?

כל הגורמים העלולים להשפיע על חסימות של כלי דם, בין אם מדובר במחלות המשפיעות על פגיעה בכלי הדם וחסימתם כמו מחלת כלי דם היקפיים, סוכרת, כולסטרול גבוה, או גורמים הנהגותיים כגון עישון או צריכת אלכוהול מופרזת.
בנוסף הפרעות קצב, ובעיות לב עלולות ליצור קרישים שיזרמו אל המוח ויגרמו לחסימה של עורק מוחי.

איך מונעים מצבים פוטנציאליים לשבץ?

יש להקפיד על איזון גורמי הסיכון לשבץ: יתר לחץ דם, סכרת, יתר שומני הדם. להקפיד על תזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון. כמו כן במטופלים הזקוקים לטיפול במדללי דם יש להקפיד על נטילת תרופות לדילול הדם באופן סדיר.

אז מה עושים לפני טיפולים הדורשים הפסקת מדללי הדם?
במטופלים הנוטלים מדללי דם כלשהם הפסקת מדללי דם לא צריכה להיעשות כלאחר יד.

יש חשיבות להתייעצות עם רופא המכיר את הרקע הרפואי של המטופל שיחליט האם מותר להפסיק את המדללים ומהו הטיפול החלופי לקראת הפרוצדורה (טיפול שיניים, קולונוסקופיה, טיפולים קוסמטיים וכו) במידה ומבצעים הפסקה של המדללים.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים