שיתוף
תגובות
כלכלה » איך נזהה מראש שותפות עסקית בעייתית
במחשבה תחילה
יש לכם רעיון מעולה לעסק וגם משקיעים טובים, השותפים שלכם נראים מתאימים. אז מה כבר יכול להשתבש?
תגיות:
חתימת הסכם, ראיון עבודה, גיוס שותפים | צילום: fizkes, שאטרסטוק

במהלך שני העשורים בהם השתמשנו בשיטת 'פלונטר' לפתרון סכסוכים למדנו לזהות נקודות תורפה שלרוב יפגעו בשותפויות עסקיות. גם בשותפויות שנראות הרמוניות, חמות והגונות בשלבים הראשונים. 

עיברו על הרשימה, אולי תזהו סממנים מוכרים שיגרמו לכם לחשוב (כתוב בלשון זכר אך מתייחס לשני המינים):

  • ירידה מוגזמת לפרטים – שותף שמדקדק בפרטי פרטים וחותר לבניית חוזה מורכב שלוקח בחשבון הרבה מצבים בעייתיים עתידיים אפשריים, עשוי להיות שותף שנכווה בעבר ומגיע עם חשש גדול, או שברובד מסוים, הוא נערך כבר בשלב מוקדם, ליציאה החוצה. שותפים שרוצים לעבוד ולהתמסר להצלחת העסק, בונים חוזים פשוטים שמסדירים את עיקרי הדברים. מי שמשקיע יותר מדי אנרגיה בכל מה שיכול להשתבש, פעמים רבות, הוא למעשה כבר עם רגל אחת בחוץ. במודע או שלא.
  • עשייה לא מאוזנת – שותפות שמורכבות משותף אחד שעושה הרבה, מתמסר ולוקח סיכונים ושותף נוסף, שמתקדם לאט ונוח לו להשקיע ולהסתכן פחות, עד שעתיד העסק יתבהר, הולכת למקום מדאיג. לאנשים קל ונוח לחלק את הבעלות על העסק לחצי-חצי. אבל אם חצי מהרווח לא מותאם לחצי מהעשייה וההשקעה, החיבור הזה יכול להסתבך. כדי למנוע סכסוכים, יש לשמור על כלל פשוט – אם צד אחד עושה יותר, השווי שלו בעסק, צריך להיות  מותם להיקף הסיכון והעשייה שלו.
  • השותף הסמוי – לבנות עסק עם שותף, זה הרבה פעמים לייצר שותפות גם עם האדם הקרוב אליו ביותר, שאותו אתם בכלל לא מכירים. אם מדובר בבן או בת זוג או הורה או מנטור שנתן לשותף את הכסף. הדרך להבין עם מי אתם באמת מקימים שותפות (במידה ואין עם השותף היכרות רבת שנים וגם אם יש) היא לזמן ארוחת ערב לא רשמית, של השותפים עם בני הזוג או עם המקורב שזיהיתם. באווירה נינוחה, במהלך שיחות שלא קשורות לעסקים, תבינו מיהו אותו מקורב ועד כמה ואיך הוא משפיע. שותפויות רבות נעצרו פתאום או התקלקלו, בגלל בני זוג שמאחורי הקלעים, הטילו וטו מסיבות שונות, והשפעתם הייתה גדולה.
  • הרעב – העסק נמצא עדיין על הנייר ואתם מסתדרים עם השותפים שלכם. נסו להביט קדימה אל השלב שבו העסק פורץ ומתחילים להרוויח. במקרים רבים זה השלב שבו הקשר בין השותפים משתבש. לאנשים רבים יש נטייה להתמלא ברעב לעוד, שיכול לדרוס כל דבר אחר בדרך. על משקל "עם האוכל בא התיאבון". 
    כדי לדעת איך יתנהג השותף בהמשך, יש להשקיע בהיכרות איתו. כל יחידת עילית מתחילה בגיבוש. גם אם מדובר בשותף שמביא ממון, כדאי להשקיע זמן בהיכרות. פעמים רבות השותף עם הממון לא הגיע למצב כלכלי טוב, כי הוא מוצלח בעסקים, אלא קיבל את הכסף בירושה, זכה בתביעה ועוד, וההשקעה שלו תגיע עם התניות ודרישות ממי שלא מנוסה בעסקים.

הכותב מתמחה בפתרון סיכסוכים עסקיים, משפחתיים ובניית אסטרטגיה משפטית

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים