שיתוף
תגובות
בריאות » כושר ואיכות חיים » איך תמנעו מהשפעות הסגר על המוח שלכם
מדריך
מחקר העלה כי מתחים, חרדה, דיכאון, תשישות רגשית, עלייה בצריכת תרופות הרגעה, הם תוצאה של ריחוק חברתי • הנה הדרכים להתמודד עם התופעה
פעילות גופנית | צילום: sutadimages, שאטרסטוק

מגפת הקורונה הביאה עמה הרגלים חדשים בדמות ריחוק חברתי למשל שמטרתו בלימת התפשטות הנגיף. כתוצאה מריחוק חברתי, עולה כי אנשים רבים חווים בעיות פיזיות ונפשיות קצרות וארוכות טווח, כולל מתחים, חרדה, דיכאון, תשישות רגשית, עלייה בצריכת תרופות הרגעה.

הסגר גורר עמו שיבוש בסדר היום ושעות שינה, פחות עיסוק בפעילות גופנית והרגלי תזונה לקויים שעלולים גם להביא למשקל יתר, אך הדאגה העיקרית של בכירים במערכת הרפואית היא ההשלכות הבריאותיות, הנפשיות והגופניות ארוכות הטווח, במיוחד בקרב בני ובנות הגיל השלישי. בהעדר אינטראקציה חברתית או מחסור במגע, נוצר שכיחות גבוהה יותר של חרדה ודיכאון ואף ירידה קוגנטיבית שמתלווה לבדידות ולריחוק החברתי.

כידוע, אנשים הסובלים מבעיות קוגנטיביות או נפשיות, אם הם עושים פעילויות פשוטות כמו ללמוד דברים חדשים, להקפיד על מעורבות חברתית, להתמיד בפעילות גופנית, לאכול טוב, לישון מספיק שעות ולהרבות בצחוק, אמפתיה ונתינה – זה אכן עושה פלאים לחיזוק תפקודי המוח, הזיכרון ומצב הרוח.

ניתן לחשוב על המוח כעל שריר. ככל שמתמידים בספורט, תזונה בריאה, למידה של דברים חדשים, קריאת ספרים ופגישות חברתיות, מתרחשת הגברה בקישוריות המוח (brain connectivity), שמעלה את כמות ועוצמת המגעים בין תאי המוח (נוירונים), הנקראים סינפסות. תופעה זו קרויה "גמישות מוחית" (neuroplasticity) והיא מבטאת את יכולתו של המוח לעצב את עצמו מחדש, הן פיזית והן תפקודית, לאורך כל החיים, ללא הגבלת גיל.

הדברים שמועילים להשאיר את המוח בריא וצעיר

1. תזונה – תזונה בריאה ומגוונת כגון תזונה ים תיכונית, מהווה גורם חיוני להזדקנות בריאה. היא כוללת מזונות עשירים בסיבים, פירות, ירקות, שמן זית, דגים, קטניות, מוצרי חלב רזים, דגנים מלאים, תוך הפחתת צריכת בשר אדום, שומן רווי ומזון מעובד. פירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים כמו אלו הנמצאים בתה ירוק, יין אדום, אוכמניות כחולות, ענבים, קקאו, כורכומין, שום כרוב, וכו'.

2. אינטראקציה חברתית – קשרים חברתיים יכולים במידה רבה למנוע הידרדרות קוגניטיבית, אלצהיימר ודיכאון. על פי מחקר שפורסם לפני מספר חודשים בידי קבוצת חוקרים מ-Massachusetts General Hospital, קשר חברתי פעיל הוא הגורם המגן החזק ביותר נגד דיכאון.

3. אימון של המוח – המטרה היא לחזק את הפונקציות של זיכרון, יכולת פתרון בעיות, ביצוע משימות וריכוז, בעזרת משחקים המעודדים חשיבה, כגון שחמט וברידג', הקשבה למוזיקה או נגינה, קריאה, לקיחת קורסים, פתרון תשבצים, סודוקו, ואימון קוגניטיבי בעזרת תוכנת מחשב.

4. התמדה בפעילות גופנית – במחקר שנעשה עלה ממצא שהווה מהפיכה בעולם המדעי שאומר כי "הבנייה" של רקמת מוח חדשה במוחם של אנשים שהתמידו באימון גופני אירובי נעשתה בתקופה של חודשים, בנוסף להפרשת הדופמין והסרטונין שאחראים על מצב רוח טוב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים