סדרת כתבות אלו עוסקת בדרכים שבהם ניתן לבצע עסקאות ובדרכי הביטול שלהן. ישנם ארבעה דרכים לביצוע עסקה:
- עסקה צרכנית – עסקה לרכישת מוצר או שירות לשימושו האישי של הצרכן שנעשתה בבית העסק.
- עסקה מתמשכת – עסקה לרכישת מוצר או שירות באופן מתמשך כגון עסקה לקבלת שירותי אינטרנט טלפון וכדו'.
- עסקה ברוכלות – עסקה שנעשית בכל מקום שאינו מקומו המקורי של העסק.
- עסקת מכר מרחוק – עסקה שנעשתה ללא נוכחות שני הצדדים במעמד ביצוע העסקה.
בכתבות הקודמות הרחבנו על דרכי הביצוע של עסקה צרכנית ושל עסקה מתמשכת ודרכי הביטול שלהן להלן קישור לכתבות הקודמות
בכתבה זו נעסוק באפשרות השלישית לביצוע עסקאות ובהסבר על מהי עסקה ברוכלות ומהם דרכי הביטול שלה.
עסקה ברוכלות
עסקה ברוכלות היא עסקה שנעשית בכל מקום שהוא אינו המקום המקורי של בית העסק לדוגמא: עסקה שנעשית במקום העבודה או ברחוב או בתערוכה או עסקה שנעשתה בבית הלקוח לאחר שנציג התקשר לצרכן והצרכן הסכים להגעת הנציג וכדו'
על בית העסק חלה החובה למסור לצרכן חוזה ובו מפורטים הפרטים הבאים:
- שם העוסק או העסק, מספר הזהות שלו וכתובתו.
- התכונות העיקריות של הנכס או השירות.
- מחירו הכולל של הנכס או השירות ותנאי התשלום.
- מועד מסירת הנכס או השירות, אם הם לא ניתנים במועד עשיית העסקה.
- מידע בדבר אחריות לנכס.
- מידע בדבר זכותו של הצרכן לבטל את העסקה בהתאם לחוק.
ביטול עסקה ברוכלות
חוק הגנת הצרכן מאפשר לכל צרכן לבטל עסקה ברוכלות תוך 14 ימים מיום קבלת החוזה או מיום קבלת המוצר לפי המאוחר
צרכן שהוא אדם עם מוגבלות או עולה חדש או אזרח ותיק זכאי לבטל עסקה ברוכלות בתוך 4 חודשים.
בית העסק אינו רשאי לדרוש מהצרכן דמי ביטול.
לא ניתן לבטל עסקה אם מדובר במוצרים המתקלקלים במהירות כגון מוצרי מזון וכדו'
הודעת הביטול
הודעת הביטול צריכה לכלול את שם הצרכן ומספר הזהות שלו. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
- בעל פה- בטלפון או בבית העסק.
- בדואר רשום.
- בדוא"ל.
- בפקס.
כאמור, בית העסק אינו רשאי לגבות דמי ביטול עבור ביטול העסקה בניגוד לעסקה צרכנית ועסקה מתמשכת שבהם בית העסק רשאי לגבות דמי ביטול.
במקרה בו הצרכן עמד בתנאים וביטל את העסקה כדין ובית העסק מסרב לבטל את העסקה ניתן להגיש תביעה על ההחזר וכן פיצוי כספי עד לסך של 10,000 ₪.
אין באמור בכדי להוות ייעוץ משפטי כלשהו.