שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » תקציב המדינה: הממשלה התכנסה ברקע "פערים גדולים מול האוצר"
ההסכמים הקואליציוניים וההבטחות שנחתמו עם המפלגות, מקשים על המשא ומתן להעברת התקציב | הסכמה סביב תקציב הביטחון | פערים גדולים עם משרדי החינוך והתחבורה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצילום עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ | צילום: קובי גדעון / לע"מ

הממשלה התכנסה היום (חמישי) לישיבה מכריעה כדי לאשר עד מחר בבוקר את תקציב המדינה לשנים 2024-2023. הבעיה היא שעדיין קיימות מחלוקות משמעותיות בין משרדי הממשלה, ולטענת חלק מהשרים "יש פערים גדולים מול האוצר".

שר התקשורת שלמה קרעי התייחס לחילוקי הדעות, לפני שנכנס לישיבה ואמר: "אני מקווה ששר האוצר תפס שליטה במשרד שלו ושלא היועמ"ש במשרד האוצר מנהל שם את העניינים. האם מביאים לנו תקציב של ממשלת לפיד וליברמן? היינו רוצים לראות שר אוצר מהליכוד, אך נתמודד עם זה שהוא לא מהליכוד".

עוד מבחזית החדשות

גם שרת התחבורה מירי רגב מאוכזבת. לדבריה "לצערי אנחנו עדיין בפערים מאוד גדולים בינינו לאוצר. הדיונים נמשכו עד לשעות הקטנות של הלילה. יש פערים בנושא תשתיות, לא אתן שיפגעו בתשתיות בפריפריה, נקודה. כרגע תקציב החומש של נת"ע נמוך והנושא השני זה הטיפול בתחבורה הציבורית והפקקים. צריך לתת תמריצים לנסיעה בתחבורה ציבורית. יש ראש ממשלה במדינת ישראל והוא יתערב. לא יכול להיות שמשרד התחבורה לא יוכל לתת מענה לנושא הגודש. הנזק לכלכלת המדינה הוא של 40 מיליארד שקלים בשנה".

בפתח הישיבה אמר רה"מ בנימין נתניהו: "הממשלה תאשר היום את התקציב. הלילה הושגה הסכמה על תקציב הביטחון על ידי שר האוצר ושר הביטחון, עם קצת עזרה ממני. אנחנו מבטיחים את המשך ההתעצמות וההצטיידות שלנו מול איראן. התוכנית נותנת שינוי בתוואי השירות ותגמול השירות. תחום שני הוא הביטחון האישי. אנחנו מוסיפים עם השר בן גביר ושר האוצר סמוטריץ', אלפי שוטרים למשטרת ישראל, מקימים משמר לאומי ומוסיפים תחנות משטרה בהתאם להבטחתנו להחזיר את המשילות למדינת ישראל".

במהלך נאומו, שאל נתניהו היכן השר בן גביר, שלא נכח בישיבה. אחד השרים השיב לו: "הוא הלך לסחוט תפוזים במשרד האוצר". עוד אמר נתניהו: "נחבר את מדינת ישראל מקרית שמונה ועד אילת. אזרחי ישראל יוכלו לגור בפריפריה ולהגיע לתחנה המרכזית בתל אביב בתוך שעה. אנחנו מציגים חזון שיבטל סופית את רעיון הפריפריה במדינת ישראל. אתם צריכים רק לבקר בבית שאן או בשדרות. אנחנו נחבר עורק תחבורה ראשי מדן ועד אילת. זה ייקח כמה שנים, אבל זה ישנה את פניה של מדינת ישראל.

עוד אמר נתניהו: "אנחנו נגדיל את היצע הדיור". "אנחנו נוקטים בצעדים משמעותיים בתחום הבנקאות. נצמצם רגולציה ובירוקרטיה במגזר הציבורי והעסקי. אנחנו הולכים לעשות דברים גדולים בחינוך עם שר החינוך יואב קיש, כולל חינוך חינם מגיל 0 עד 3 הבטחנו ונקיים".

נתניהו ניצל את ההזדמנות כדי להודות לשר האוצר סמוטריץ': "הוא משקיע לילות כימים ובעיקר לילות. אני מודה לשרים על שיתוף הפעולה לטובת כל אזרחי ישראל. יש מי שמנסה לערער את כלכלת ישראל, תוך היסטריה שאין לה אחיזה במציאות. מי שזורע היסטריה ופחד מתבדה. העברתי למעלה מ-15 תקציבים, אז אני אומר להם שמדובר בתקציב אחראי ומקיף שיזניק את כלכלת ישראל ויילחם ביוקר המחיה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התייחס השבוע בכמה הזדמנויות לתקציב ואמר כי הוא מקווה שהשרים יגלו אחריות ולא ינסו לפרוץ את מסגרת התקציב. למרות זאת, באוצר ובמשרד ראש הממשלה צופים כי הדיונים המרתוניים בסוגיות התקציב וחוק ההסדרים יימשכו לתוך הלילה ואף לשעות הבוקר, בניסיון להגיע לנוסחה מוסכמת. גורמים המעורים בהכנת התקציב אמרו כי: "בדרך כלל, יממה לפני התקציב אנחנו נמצאים במצב מהודק יותר, אך הפעם נראה שהשאירו הרבה מאוד בעיות לרגע האחרון בלי פתרון".

כך למשל, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מצפה לפתרון סוגיית העלאת השכר לשוטרים כפי שהוסכמה בהסכמים הקואליציוניים. באוצר מתנגדים לדרישה להעלאת השכר בנוסחה שמציע השר בן גביר, שכן זו תיאלץ לגרור העלאות שכר נרחבות בכל המשק.

מבחינת בן גביר, סוגיית שכר השוטרים, התקנים והקמת המשמר הלאומי הם הקו האדום שלו באשר לחברותו בקואליציה בכלל. לדברי מקורבים לשר מדובר ב"כלים להגשמת מדיניות השר" בנושא המשילות.

גם שר החינוך יואב קיש וגם שר התיירות חיים כץ מאיימים להצביע נגד התקציב אם דרישותיהם לא ייענו. גורמים בסביבת שר החינוך חשפו אתמול כי השר יואב קיש מתכוון שלא להצביע בעד התקציב, אם תקצוב משרד החינוך לא יהיה מספק מבחינתו. לדברי הגורמים "הוא כרגע לא מתכוון להצביע בעד התקציב, יש זעם אדיר על פקידי משרד האוצר. התקציב הוא לא לצמצום פערים אלא להרחבת פערים, הוא לא יוכל לקדם עם התקציב הזה דבר. אם התקציב יישאר כמו שהוא הוא יצביע נגד".

בנוסף, הבטחת הבחירות של הליכוד הייתה חינוך חינם לילדים מגיל לידה עד שלוש, כלומר מעונות היום ומעונות פרטיים שיהיו ללא תשלום. מדובר במהלך שעלותו נאמדת במיליארדים, אלא שכאמור זה לא מופיע בתקציב ועדיין אין החלטה בנושא. במשרד האוצר מנסים לגבש מתווה שיאפשר סבסוד להורים לילדים קטנים.

עוד מבחזית החדשות

שרת התחבורה מירי רגב אמרה בשיחות סגורות "אם צריך, אחזור להיות ח"כית". "בעיית הפקקים היא בעיה של כל מדינת ישראל, ולא של מירי רגב. פקידי האוצר רואים דרך החור של הגרוש. מאמינה שבפגישות עם נתניהו וסמוטריץ' נצליח להגיע להבנה".

במשרד האוצר המשיכו את הדיונים המרתוניים אל תוך הלילה במטרה להגיע להסכמות עם השרים המתנגדים ולצמצם את נקודות המחלוקת שיעלו לדיון במהלך היום.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים