שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » שר המשפטים: "לא נקבל פסילה של המתווה החדש בבג"ץ"
השר יריב לוין אמר כי פסילת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים תהיה "חציית קו אדום" | לפיד בתגובה: "ראש הממשלה "האמיתי" מכניס אותנו למשבר חוקתי"
שר המשפטים יריב לוין | צילום: חדשות 12

שר המשפטים יריב לוין אמר אמש (יום שני) כי הקואליציה לא תסכים שבג"ץ יפסול את המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לדבריו, "זו תהיה חציית כל קו אדום, אנחנו בוודאי לא נקבל את זה".

לוין טען בערוץ 14 כי השינוי שנעשה בחוק, ועל פיו הקואליציה תוכל למנות שני שופטי עליון ומהשלישי תצטרך הסכמה של חבר אופוזיציה, "מונע כל טענה אמיתית שיכולה לייצר משבר חוקתי". לדבריו, "ברור לגמרי שהטענה היחידה שיכולה הייתה לעמוד בעניין הזה היא שקואליציה מקרית מצליחה להשתלט גם על מערכת המשפט כולה".

עוד מבחזית החדשות

"אני מאוד מקווה שהחוק יעבור ויהיה ברור שאנחנו נהגנו בקשב להערות אמיתיות", הוסיף לוין. "אנחנו חוקקנו ומימשנו את המנדט שקיבלנו מהציבור ללא מורא ומבלי שיאיימו עלינו או ינסו לסכל את החקיקה בכל מיני אמצעים פסולים. ההכרעה הדמוקרטית הזו תכובד ותהיה לנו שיטה של בחירת שופטים הוגנת, צודקת, שיש בה מקום לכולם".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב ללוין: "זהו, המסכות הוסרו. האקדח על השולחן. ראש הממשלה האמיתי יריב לוין מכניס אותנו לכאוס מוחלט ומשבר חוקתי שלא נוכל לחזור ממנו. אם שר המשפטים קורא לממשלה לא לציית לחוק, למה שאזרחי ישראל יצייתו לממשלה?".

גדעון סער, אמר בתגובה כי: "האיום של לוין על בית המשפט הינו חציה של קו אדום. לא היה כדבר הזה ששר משפטים יודיע מראש שלא יכבד פסיקת בית משפט שאינה לרוחו. ההפך הגמור מדרכו של מנחם בגין. ממשלה שלא תכבד פסק דין של בית משפט תחדל מלהיות לגיטימית".

יש לציין כי הקואליציה החליטה לזנוח את כל חוקי הרפורמה המשפטית המקוריים שעליהם הכריז לוין בינואר, ולקדם רק את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ובמתווה אחר מזה שהוצג במקור. באופוזיציה לא קיבלו גם את המתווה החדש, שמאפשר לקואליציה למנות בכל קדנציה שני שופטי עליון ומהשופט השלישי נדרשת הסכמה רחבה יותר, שכוללת גם חבר אופוזיציה.

המתווה החדש שאושר רק אמש בסיעת הליכוד והציונות הדתית היה אמור לעלות כבר הבוקר הצבעות בוועדת החוקה. לאופוזיציה נודע רק אמש כי היא רשאית להגיש הסתייגויות עד היום ב-10:00 בבוקר. ראשי האופוזיציה קראו אמש ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה שלא לכנס הבוקר את הוועדה, וטענו כי "הכינוס הוא זילות של הכנסת וזילות של חקיקת חוק יסוד שיוביל לשינוי מהותי של שיטת הממשל בישראל".

במכתב, שעליו חתומים לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס, נכתב כי "אנו מבקשים להורות ליו"ר הוועדה לכנס דיון נוסף בהשתתפות חברי הכנסת ומומחים רלוונטיים ולאפשר זמן נוסף ללימוד והבנת ההצעה החדשה ולכתיבת הסתייגויות".

עוד מבחזית החדשות

היועמ"שית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, כתבה לחברי ועדת חוקה שפנו אליה בנושא: "איני סבורה שנפל פגם בהליכי חקיקת ההסדר בעניין הוועדה לבחירת שופטים בכלל, ובהכנה לקריאה השנייה והשלישית בפרט, ואף בקציבת זמן להגשת הסתייגויות. עם זאת, בעקבות פנייתכם ליו"ר הכנסת, לאחר שקיימנו שיח עם יו"ר ועדת החוקה, הוא הסכים להיעתר לבקשה לקיים דיון נוסף בעניין הנוסח המעודכן של ההסדר לבחירת שופטים".

בעקבות זאת הוחלט כי יתקיים בצהריים דיון נוסף לפני ההצבעות. עוד הורתה היועמ"שית כי הדיון "לא יפחת משלוש שעות. כמו כן, יוארך פרק הזמן להגשת הסתייגויות עד למועד הדיון כאמור וכן ככל שיידרש זמן להגשת הסתייגויות נוספות, יתווסף פרק זמן נוסף של שעתיים לאחר סיום הדיון בוועדה".


הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים