שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » שר החוץ הנכנס ישוחח עם מקבילו הרוסי: נדבר פחות פומבית – הסיוע ההומניטארי לאוקראינה יימשך
אלי כהן התייחס בטקס חילופי השרים במשרד החוץ להצעת הפלסטינים באו"ם "ההנהגה הפלסטינית צריכה לעמוד לדין על כך שנותנת תגמול לרוצחי יהודים"
שר החוץ אלי כהן | צילום: פישל רוזנפלד

במשרד החוץ נערך הבוקר (שני) טקס חילופי שרים בין ראש הממשלה ושר החוץ היוצא יאיר לפיד, לבין שר החוץ הנכנס אלי כהן. 

עוד אמר כהן "אני רואה בכניסתי לתפקיד שר החוץ זכות גדולה ושליחות, לאור החשיבות של מדיניות החוץ לביטחון ולחוסן הלאומי של מדינת ישראל. בתפקידיי הקודמים פעלתי לקדם את הסכם השלום עם סודן כשר המודיעין, והסכמי סחר חופשי כשר הכלכלה. כשר החוץ, אפעל להמשך קידום מעמדה של ישראל בעולם, חיזוק היחסים הבינלאומיים, וכינון יחסים דיפלומטים עם מדינות נוספות. שנת 2023 היא שנה של הזדמנויות ואתגרים. המדינה מגיעה אליהם כשיש באמתחתה יכולות ביטחוניות, מודיעיניות וטכנולוגיות, עצמאות אנרגטית ומאגרי אנרגיה, וכמו כן הסכמי אברהם, שהוכיחו את תרומתם למדינות שלקחו בהם חלק".

עוד מבחזית החדשות

ביחס ליחסי ישראל-ארצות הברית אמר כהן כי "כמו בעבר, כך יהיה גם בעתיד, בראש סדר העדיפות שלנו יהיו היחסים האסטרטגיים עם בת בריתנו הקרובה ביותר – ארה"ב". עוד הוסיף כהן כי "אין תחליף ליחסים אלו. זוהי שותפות אסטרטגית ארוכת טווח המבוססת בראש ובראשונה על ערכים משותפים, וגם על אינטרסים שאנו חולקים. שמחתי לקבל ביום הראשון לתפקידי את שיחתו של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, ידיד ואוהב ישראל. בהמשך אשוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, כדי להבטיח את המשך שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות".

ביחס למדינות אירופה אמר כהן כי "האתגרים בהם ניצבת אירופה, בצד הביטחוני והאנרגטי, ממצבים את ישראל כשחקן מפתח. זוהי הזדמנות להעמיק את הקשר עם מדינות אירופה ולחזקן בהשוואה לשנים האחרונות. מחר, אני צפוי לשוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ובהמשך עם שרי חוץ נוספים באירופה, ובחודש פברואר אני וצוות המשרד נשתתף בוועידה הביטחונית המרכזית במינכן".

ביחס להסכמי אברהם, ציין כהן כי הם "שינו באופן דרמטי את פני המזרח התיכון. רק בשנה החולפת, היקפי המסחר בין ישראל לבין מדינות הסכמי אברהם חצו את רף העשרה מיליארד שקל. מעבר לתרומה הכלכלית, ישנה תרומה ביטחונית משמעותית מאוד למדינות המעורבות וכן לחיזוק היציבות האזורית". עוד עדכן כהן "בשבוע הבא מתוכננת פגישת עבודה של מנכ"לי משרדי החוץ באבו דאבי לקראת פסגה נוספת של שרי החוץ המתוכננת למרוקו בחודש מרץ הקרוב. לאור התרומה האדירה של הסכמי אברהם למדינות שלקחו חלק, הרחבת ההסכמים למדינות נוספות זה לא שאלה של אם, אלא מתי".

כהן הדגיש כי "מדינת ישראל היא המדינה היחידה בקרב חברות האו"ם שחברה אחרת בארגון קוראת להשמדתה. ישראל מחויבת למניעת השגת יכולות גרעיניות צבאיות בידי איראן בכל דרך".  "על רקע תמימות הדעים הבינלאומית, שהסכם הגרעין עם איראן אינו רלוונטי יותר, נתרכז, לצד העצמת יכולות ביטחוניות עצמאיות לכל תרחיש, בניסיון לגבש חזית בינלאומית במניעת הגרעין האיראני. פעולות איראן אינן באות לידי ביטוי רק בשאיפתם להשיג נשק גרעיני, הן באות לידי ביטוי גם בפרויקט הטילים ארוכי הטווח, כטב"מים ומימון טרור בינלאומי. על מדינות העולם להפסיק לטמון את ראשן בחול".

לדעת כהן "הצביעות הפלסטינית באה לידי ביטוי גם במהלך ההצבעה באו"ם בשבת האחרונה, שכן, ב-75 השנים האחרונות הפלסטינים דחו כל הסדר לשלום שהוצע". "הניסיונות הפלסטיניים לפגוע בישראל בזירה הבינלאומית ייגבו מהם מחיר וירחיקו את פתרון הסכסוך. חשוב לציין שמרבית מדינות העולם התנגדו או לא השתתפו בהצבעת האו"ם, בין היתר הודות לפעילות המאומצת של משרד החוץ. מי שצריך לעמוד לדין הם ההנהגה הפלסטינית שהיא המקום היחיד בעולם שנותן תגמול לרוצחי יהודים רק בשל יהדותם. על הקהילה הבינלאומית להעביר מסר ברור להנהגה הפלסטינית, די להסתה במוסדות החינוך ומימון רוצחי יהודים".

כהן התייחס למלחמת רוסיה-אוקראינה והדגיש כי "בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות. פומבית, נדבר פחות. נכין התייחסות מפורטת של משרד החוץ לקבינט על מנת לגבש מדיניות אחראית. בכל מקרה, הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך".

עוד מבחזית החדשות

על יהדות התפוצות אמר כהן כי "למדינת ישראל יש תפקיד מרכזי בשיח עם הקהילות היהודיות ברחבי העולם. הדיפלומטים הישראלים הם אלו שנמצאם שם ביחד עם הקהילות וממלאים תפקיד מפתח למול האנשים והארגונים היהודים, ומובילים בנוסף את המלחמה בתופעת האנטישמיות הגוברת".

בסיכום דבריו אמר כהן כי "אפעל שמה שהיה בשנים האחרונות לא יהיה. משרד החוץ יחזור ליזום ולהוביל, כפי שנהגתי לעשות גם במקומות אחרים בהם הייתי בעבר. לאחר פגישותיי הראשונות עם עובדי המשרד ויכולותיהם, אין לי ספק שאכן כך יהיה. כמו בכל שנה, גם הקיץ יהיה סבב מינויים לתפקידים דיפלומטיים ברחבי העולם. דבר אחד בטוח, לא ימונה אף אחד שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

כהן ולפיד נפגשו מוקדם יותר היום למפגש חפיפה, במהלכו דנו ביחסי החוץ של מדינת ישראל, בדגש על יחסי ישראל-ארצות הברית, האיום האיראני, וקידום יחסי השלום עם מדינות הסכמי אברהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים