שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » שר האוצר תקף את האופוזיציה: "תפסיקו לחשוב שכל השכל נמצא אצל האשכנזים במרכז"
שר האוצר עורר סערה במהלך דיון בוועדת הכספים שעסק בנושא הארנונה של הרשויות המקומיות | האשים: "יש הפחדה וסתימת פיות בשלטון המקומי"
יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ | צילום: צילום מסך דוברות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עורר היום סערה בוועדת הכספים של הכנסת במהלך דיון על נושא תשלום ארנונה ברשויות המקומיות. במהלך הדיון תקף שר האוצר את האופוזיציה ואמר: "תפסיקו לחשוב שכל השכל נמצא אצל האשכנזים במרכז". חברי הוועדה הזכירו לו בתגובה לו שהוא אמור להיות שר האוצר של כולם ולא רק של הליכוד, וכי עליו לדבר באופן ממלכתי.

לדברי סמוטריץ': "אנחנו עושים את אחד הצעדים הכי חשובים ליוקר הדיור ולא פחות לפריפריה במדינת ישראל. לא בכדי ראשי הערים ברובם שמובילים את ההתנגדות הם לא בפריפריה. יושבים במרכז הארץ, יש להם תעסוקה ותעשייה, ומה שהפך את מרכז הארץ למרכז הארץ. באזורים אחרים יש הרבה פחות ולכן הכנסות הארנונה שלהם נמוכות בהרבה".

עוד מבחזית החדשות

"ראשי ערים רצים לבנות עסקים ותעסוקה, ונזהרים לבנות למגורים, כך יש שפע של מבני עסקים אבל אין לנו דירות. לא נולדה הממשלה שתייקר את הארנונה למגורים במדינת ישראל. לכן אנחנו מנסים לאזן את התוצאה, ולאזן את הארנונה לעסקים והארנונה למגורים, להפוך את הבנייה למגורים כדאית כלכלית, למשהו שמחזיק את עצמו לפחות. אנחנו רוצים שהשלטון המקומי ישנה את התמהיל בשנים הקרובות, לכן אנחנו לוקחים חלק מההכנסות העתידיות, אנחנו לא פוגעים בהכנסות של אף רשות".

"בסופו של דבר מחירי הדיור הם פונקציה של היצע וביקוש, הביקושים שלנו כל שנה הם גדולים מאוד. יש לנו פער שאנחנו צריכים לגשר עליו. הדבר ייצר מוטיבציה מאוד גדולה אצל ראשי הרשויות, כאשר הבנייה למגורים תפסיק להיות הפסדית".

עוד אמר סמוטריץ': "אני בעד רשויות חזקות, אבל גם אם תשים עציץ בראשן, הן יושבות בת"א, רמת גן ומודיעין, ויש להם עשרות שנים של השקעות בתשתיות, מטרות, רכבות קלה, והן קרובות למרכזי התעסוקה והאוכלוסין, ויש רשויות שאין להם, ירוחם, בית שאן, הקריות, לא נמצאות במרכז הארץ".

"הדבר הזה יש לו פוטנציאל דרמטי לשנות את תמהיל הדיור. המצב הנוכחי ישתנה. קואליציה שלקחה על עצמה את הדגל לדאגה לפריפריה, את הערים האלה אנחנו מעלים על דרך המלך, יחד עם ההשקעה התשתית האדירה שאנחנו שמים, תהייה רכבת לקריית 8, וכביש 6 ימשיך לשלומי ודרומה, ומענקי איזון, ותיקון עיוותים, אבל אם אנחנו רוצים שהרשויות יוכלו לעמוד בעצמן ולבנות עשרות אלפי יחידות דיור, ואנחנו נעזור בתשתיות ופיתוח, אבל בעיקר נאפשר להן לקיים תקציב שוטף מאוזן. אז כן יש מחיר כי יש ראשי רשויות חזקים שבאופן שנים לא רוצים להתחלק עם אף אחד".

לדעת סמוטריץ': "יש ראשי רשויות טובים מאוד במרכז, יש ראשי רשויות מצוינים בפריפריה, ומה לעשות יש להם נתוני פתיחה פחות טובים. אין להם תשתיות שהמדינה השקיעה במשך עשרות שנים, המדינה השקיעה פי אלף באזורי המרכז מאשר בפריפריה. יש בדימונה ראש רשות יוצא מן הכלל, ויש בבית שאן ובקריית שמונה, תפסיקו לחשוב שכל השכל נמצא אצל האשכנזים במרכז. תסתכלו בעיניים לתושבי הפריפריה במדינת ישראל. בדימונה ובירוחם ובבית שאן, ובקריית שמונה, ובקריות ובטבריה ובחצור, באור עקיבא, תסתכלו להם בעיניים".

"אני לא מוכן לחשב מונחי רווח והפסד פר רשות במצב הבסיס הנוכחי, מכיוון שהמצב הנוכחי לא נכון. זה ישתנה וזו מטרת השינוי. יכול להיות כשבונים נוסחה ברמה הארצית, יש לה חריגים. אין לי ספק שהדבר הזה מתקן עיוותים ועושה צדק חלוקתי אמיתי, ומתקן עיוותים אובייקטיבים, זה מנוע שיעשה שינוי דרמטי בשוק הדיור, לכן אני מתעקש על הרפורמה הזו, בתאום עם ראש הממשלה, ובתאום עם מפלגות הקואליציה, הדבר הזה מתקדם עד הסוף".

עוד הוסיף שר האוצר: "יש לי כבוד לכנסת וליו"ר הוועדה הזו, ולחברי הקואליציה והאופוזיציה, והוועדה תדון, ואם צריך לעשות דיוקים כדי שהתוצאה תהייה עוד יותר טובה, אני לא עושה פשרות על גבי תושבי מדינת ישראל והפריפריה. אם יש דברים שצריך לתקן זה תפקידה של הכנסת, זה נכון לשוק הדיור ולקידום הפריפריה במדינה ישראל". "יש הרבה ראשי ערים שמדברים איתי ומתחננים תעביר את זה, אנחנו זקוקים לזה, אנחנו רוצים להוציא מכרזים, אנחנו רוצים לבנות, אבל אנחנו לא יכולים להיות חסרי אחריות, אנחנו לא יכולים להכניס את התקציב לגרעון. יש הפחדה וסתימת פיות בשלטון המקומי, וגם על זה צריך לדבר".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר בוועדה: "באים ראשי רשויות ומעידים כאן שממשלות עשו בעבר תוכניות ולבסוף הם אלה שנפגעו. אני סבור שצריך להגיע להסכמות, נקים צוות שלך של הוועדה ושל הרשויות המקומיות ונעשה את השינויים הנדרשים".

שר האוצר סמוטריץ בתגובה': "אני חסיד גדול של הידברות וניסיון להגיע להסכמות, אבל עד היום עמדת השלטון המקומי הייתה שהם לא מוכנים לדבר. אני לא מוכן לקיים מו"מ כמו בבית הנשיא שבו האופוזיציה היא שחקנית וטו. הרפורמה הזו נכונה וטובה, והיא תעבור בגיבוי מלא של השר המקשר וכל יושבי ראש הקואליציה. אם רוצים לשבת בצורה מעמיקה ולראות אם אפשר לשפר, לדייק, לתקן דברים שדורשים תיקון, בשמחה גדולה".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס אמר בוועדה: "אנחנו מדברים על הקרן להלאמת כספי התושבים, והלאמת הכספים הנועדים לטפל בהם. זה לא יסייע לדיור, עיקר הביקוש הוא בן גדרה לחדרה. המדינה בורחת מטיפול במשבר הדיור. השר לא אמר את זה, גם הרפורמה לא בתקופתו, השר הקודם בא לשלטון המקומי, וקבענו מה האלטרנטיבה, כולל המודל להורדת הארנונה העסקית ל-10 שנים. יש פה אינטרס נסתר. מדינת ישראל הרוויחה על הגב שלנו במשבר הדיור. שנכנסתי למודיעין לא היה מטר של תעשייה".

"אם אנחנו נחליט שאנחנו רוצים ללכת למלחמה, לא רק שלא יהיה, גם מה שהאוצר חושב שיהיה לו, לא יהיה, כי אנחנו נלך למלחמת עולם". עד 2008 שבאנו השלטון המקומי, האוצר ניצל את העובדה השלטון המקומי היה חלש, הוריד את מאזני האיזון בלמעלה ממיליארד שקל, אנחנו כל הזמן שובתים כדי שהחברים שלנו בפריפריה יקבלו מענקי איזון. יש עידוד תעשייה ופיתוח תעשייה ומסחר בפריפריה, זה בדיוק הפוך ממה שמדברים עליו. לקחו באוצר מודל שקיים במקום אחד בעולם בלבד. מעבר לזה בנק ישראל מוציא הודעה כתובה על ההתנגדות שלו לקרן הארנונה, וכי זה יפגע בתעסוקה ובתעשייה".

השר סמוטריץ בתגובה: "יש רגעים בהם השלטון המרכזי צריך לקחת את המושכות להסתכל על האינטרס הלאומי של כלל אזרחי ישראל, גם אם לא כל ראשי הרשויות אוהבים אותו. אני למו"מ שבצד השני מאיימים עלי כמו מאפיה סיציליאנית לא נכנס, עלי לא מאיימים. אנחנו פתרנו את המשבר במעונות, וביבס רצה לעשות סיבוב. לא יהיה מו"מ שבקצה השני שלו איום של מלחמת עולם".

"יש 258 ראשי רשויות, לא כולם יושבים פה. אומר ראש השלטון המקומי זה לא יועבר, ומלחמה, זה לא יעבוד. אתם רוצים להיכנס לחדר, פה בוועדה וחדרים אחרים, ולראות איך משפרים ומתקנים, משרד האוצר עושה את זה הכי טוב. לא תחת איומים ואולטימטומים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים