שיתוף
תגובות
כללי » שר האוצר נגד שר החוץ: "עצמאות בנק ישראל חיונית"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ תקף את שר החוץ אלי כהן בציוץ שכתב באנגלית, על רקע האפשרות שסוכנויות הדירוג יחליטו להוריד את דירוג האשראי של ישראל
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: savage.wharton.upenn.edu

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ תקף הלילה (שני) בציוץ שכתב באנגלית, את שר החוץ אלי כהן, על רקע האפשרות שסוכנויות הדירוג יחליטו להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשל הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט, שאם יתקבל הרושם שהיא תפגע בעצמאות הבנק המרכזי יכולה לגרום לנזק רב לכלכלת ישראל.

בציוץ כתב סמוטריץ' כי: "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם".

עוד מבחזית החדשות

הציוץ הגיע כתגובה לציוץ של כהן אתמול אחר הצהריים, שכתב כי הוא פועל כדי שבנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית, וביקש משר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שיפעל לגיבוש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת העלאות הריבית. כהן הבהיר בציוץ כי לדעתו על רקע "התמתנות האינפלציה" (לדעתו) לא הייתה הצדקה להחלטה שהתקבלה אתמול על ידי הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית בחצי אחוז, וכי החלטה זו "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".

דברי כהן בהחלט יכולים להתפרש כפגיעה בעצמאות בנק ישראל, שכן כהן אומר שהוא מעוניין שהממשלה תשפיע על דיוני העלאת הריבית, שאמורים להיות מנותקים מכל לחץ פוליטי.

נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, הגיב לשר החוץ בריאיון לכלכליסט ואמר, "מוטב ששר החוץ כהן יתעמק בנתונים. ראשית, האינפלציה לא התמתנה. (הנגיד מתכוון לכך שהאינפלציה עלתה לרמה של 5.4%, הגבוהה ביותר בגל האינפלציה הנוכחי) שנית, רצוי כמובן, בטח בתור שר חוץ, שהוא יבין את החשיבות של העצמאות של הבנק המרכזי. אנחנו יודעים מה הייתה התוצאה הסופית בכל המדינות שבהם הייתה פגיעה בבנק המרכזי".

גם יו"ר ועדת הכספים התעמת עם הנגיד בשבוע שעבר, בעת שפנה אליו בוועדה בעקבות דברים שהאחרון אמר לראש הממשלה נתניהו לגבי להשפעה אפשרית של הרפורמה המשפטית על דירוג האשראי של ישראל.

לדברי גפני "יש ויכוח פוליטי בחברה הישראלית, ויכוח חוצה מחנות באופן החמור ביותר. מחצית מהאוכלוסייה חושבת שצריך רפורמה, גם אני חושב שהכוח של בית המשפט גדול מידי. אתה נגיד בנק ישראל, ולפתע אני שומע אותך מדבר שהרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בכלכלה, למה אתה צריך להביע עמדה בעניין הזה? האם אתה חושב שנגיד בנק ישראל צריך להביע עמדה שמחצית מתושבי מדינת ישראל חושבים אחרת?".

הנגיד הקריא מתוך הכתב: "דירוג אשראי של מדינה נקבע לפי מספר רחב של פרמטרים ומשקף את יכולת החזר החוב של המדינה. הכלכלה הישראלית חזקה עם דירוגי אשראי גבוהים. זה לא מצב רגעי, מצב הכלכלה בישראל איתן כבר במשך עשורים. צלחנו את משבר הקורונה ואת היציאה המאתגרת ממנו בצורה טובה יחסית".

עוד מבחזית החדשות

"נכון להיום, המשק הישראלי מתמודד עם אתגרים כלכליים שרבות מהמדינות מתמודדות איתן, אבל אפשר לומר בבטחה שמצבנו טוב ביחס למרבית הכלכלות המפותחות. המשק הישראלי מצוי בתעסוקה מלאה עם צמיחה מרשימה, והאינפלציה בישראל, שאנו כמובן נחושים בבנק ישראל למגר, גם היא יחסית נמוכה לעולם. ישראל היא מדינה עם יחס חוב/תוצר שירד, ואשר כבר חזר לרמתו טרום משבר הקורונה. הגדרתי זאת כנכס אסטרטגי ואני עדיין מתייחס אליו ככזה".

"ככלכלן, אציין בהקשר זה כי מחקרים רבים הראו שמוסדות חזקים ועצמאיים הינם מרכיב חיוני לקיומה של כלכלה מפותחת ומשגשגת. בהתאם, חברות דירוג האשראי בוחנות גם תחומים אלה. לכן, חשוב להבטיח המשך שמירה על מאפיינים אלה בכל תהליך שיקודם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים