שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » שר האוצר הרוסי: הסנקציות של המערב מתחילות להשפיע על המדינה
לפי שר האוצר, הגרעון של רוסיה יגדל משמעותי בשנה הבאה בעקבות ההגבלה של המערב על מחירי הנפט הרוסי שהחל בתחילת החודש | הנפט נסחר בעליה, במחיר של 80 דולר לחבית
חביות נפט | צילום: noomcpk, שאטרסטוק

לאורך עשרת החודשים האחרונים מאז פלשה רוסיה לאוקראינה, ניסו מדינות המערב לפגוע ברוסיה באמצעות סנקציות שונות. אמש (שלישי) אמר שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב כי הגרעון התקציבי של רוסיה עשוי להחריף. על פי התחזיות  הגרעון היה צפוי לעמוד בשנה הבאה על 2% מהתוצר, אך הוצאות הממשלה על המלחמה באוקראינה בתוספת לפגיעה בהכנסות ממכירות נפט, יהוו פגיעה גדולה מאוד ביכולות הכלכליות של רוסיה.

בתחילת החודש הטילו מדינות ה-G7 מחיר תקרה על הנפט הרוסי של 60 דולר לחבית וקבעו כי יטילו סנקציות על מי שיחרוג ממחיר זה. בתגובה הודיעה רוסיה, כי לא תמכור את הנפט שלה למדינות שישתפו פעולה עם הסנקציות. רוסיה ככל הנראה התכוונה למכור את הנפט שלה למדינות כמו סין או הודו. 

עוד מבחזית החדשות

ברוסיה מבינים כעת כי הם זקוקים להכנסות של המכירות באירופה, וכי הם לא מצליחים למכור את הכמויות שהם רוצים. בשבוע שעבר אמרה רוסיה כי תשקול לקצץ את ייצוא הנפט שלה בשנה הבאה ב- 5% ל-7% בתגובה לסנקציות. האמירה הייתה ניסיון של רוסיה לעמוד על שלה מול אירופה, אך עושה רושם שהסיבה האמיתית היא מחסור בלקוחות. 

בנוסף על כך, מחיר התקרה של המערב מוביל לכך שרוסיה מוכרת פחות ובמחיר זול יותר. ברגע שסין והודו מודעים לכך שהם הלקוחות העיקריים של רוסיה, הם יוכלו לסחוט מהם מחיר נמוך יותר.

הבנק המרכזי ברוסיה הפסיק את העלאות הריבית שלו בחודש אוקטובר, במטרה לעצור את הצמצום במשק אך בפועל זה גרם לירידה בשער הרובל ולסכנת אינפלציה. בשבוע האחרון הרובל נפל בכ-10% אל מול הדולר וככל שהוא נחלש, עלות היבוא של הרוסים עולה עוד יותר.

בשנה הבאה יצטרכו הרוסים להתמודד גם אם אינפלציה בנוסף לסנקציות של המערב.  הכלכלן ניקולס פר מ- Capital Economics אמר כי "רוסיה הרוויחה בצורה משמעותית מעליות הנפט ב-2022 אך נדמה שהתמיכה הזו לכלכלה נעלמת". עוד הוסיף פר כי "אנחנו חושבים שהכלכלה הרוסית תתכווץ בשנה הקרובה. באותו הזמן הירידה בהכנסות מאנרגיה אומרות שהמאזן של רוסיה יהיה תחת קשיים רבים".

בינתיים, מחירי הנפט ממשיכים לעלות. מחיר של חבית נפט מסוג ברנט עולה היום ביותר מ-1.5% אל 85.2 דולר לחבית, חבית נפט מסוג WTI רושמת עלייה בשיעור דומה ונסחרת במחיר של 80 דולר, בפעם האחרונה שהמחיר הגיע לרמה כזו, היה לפני ההחלטה של מדינות ה-G7. גם מניות האנרגיה עולות, אך בשיעור מתון יותר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים