שיתוף
תגובות
חדשות » שרשרת מחדלים: תקרית הירי בגבול מצרים
במשך שעות לא נוצר קשר עם החיילים בעמדה עד שהם נמצאו מתים | השוטר המצרי חדר לישראל דרך מעבר חירום בגדר מבלי שהתקבלה על כך התרעה מיידית
העמדה הצבאית בה נורו החיילים | צילום: דובר צה"ל

בעקבות האירוע בגבול מצרים, נערך תחקיר מקיף בצה"ל. המחדלים באירוע זועקים לשמיים ומלמדים על רמת תפקוד נמוכה של הכוחות והפיקוד בשטח. במקביל, מהרגע שהמח"ט ומפקד האוגדה דווחו על אירוע החדירה, הם חתרו למגע לחיסול המחבל.

הטיעון כי מדובר בגבול של 230 ק"מ, ולכן רמת הדריכות נמוכה, הוא תירוץ קלוש, שכן בציר זה מתקיימות הברחות לילה-לילה, מרדפים חמים הכוללים ירי על מבריחי סמים ואמצעי לחימה. המתח המבצעי שם גבוה יותר מבגזרות אחרות כמו עזה ולבנון גזרות נפיצות יותר אמנם, אבל מתרחשים בהן מעט אירועי חדירה.

עוד מבחזית החדשות

גדודי קרקל וברדלס נמצאים שם באפן קבוע, יחד עם טנקים מהפלוגות המעורבות, שאמורים לספק את המענה המבצעי מול האתגרים בגבול של שלום שבו יש שיתוף פעולה עם המצרים מהצד השני. אבל אתמול, מערך ההגנה הישראלי קרס, וזה לא אמור היה לקרות.

תרגיל המלחמה הגדול "אגרוף המחץ" שייכנס היום לשבוע השני והאחרון בוחן בעיקר את תפקוד חיל האוויר, המודיעין והים, ופחות את היבשה. הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי השקיע רבות בשיפור יכולות חיל האוויר והמודיעין, והרמטכ"ל המכהן הרצי אמור לסגור את הפער של הזרוע החלשה, זרוע היבשה, ולתעדף אותה בתקציב ובאימונים.

מתחקיר האירוע עולה, כי ב-02:30 בלילה בוצע סיכול הברחה מוצלח של סמים. לפני כן נפרסו כוחות, חלקם בצמדים באוהל מאולתר כבר בשעה 21:00 בערב, כהיערכות מקדימה. על פי צה"ל, נוהל הצמדים מקובל בגלל פערי כוח אדם. המחבל לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך. המחבל ששירת באזור ידע על הפרצה והשתמש בה לביצוע הפיגוע.

אתמול בסביבות השעה 04:15 לפנות בוקר היה הקשר האחרון עם שני הלוחמים שהיו בעמדה, וכעבור חמש שעות, סביב השעה 09:00 בבוקר, מצאה אותם מפקדת המחלקה ירויים למוות. הם לא הספיקו להגיב למחבל, והוא פצע אותם. רחפן זיהה את המחבל, כשהוא קילומטר וחצי בעומק שטח ישראל וכך החלה ההיתקלות וחילופי האש מולו.

לצה"ל הייתה עליונות משמעותית בכוח, באמצעי תצפית באור יום ובכוחות סיוע, ולכן היתקלות זו הייתה אמורה להסתיים בחיסול המחבל ללא נפגעים לכוחותינו. את המחבל היחיד, ניתן היה לחסל מהאוויר, אך הוא הצליח להרוג לוחם שלישי ולפצוע לוחם נוסף בשתי היתקלויות שונות.

ממידע שהגיע ל-ynet עולה כי את המרדף ניהלו בשלב הזה מפקד האוגדה תא"ל איציק כהן, ומפקד החטיבה המרחבית אל"ם עידו סעד. המחבל התרחק כמעט שני ק"מ מהגבול, לכיוון בה"ד 1, אזור שאליו הגיעו מפקדים רבים. תא"ל כהן הקפיץ סיוע של חיל האוויר, אבל מתברר שמסוקי הקרב התמהמהו מלהגיע, ולכן החליט המפקד להתקדם ולסגור מעגל על המחבל בלעדיהם. בינתיים, בזמן הזה, הצליח המחבל להרוג את סמ"ר אוהד דהן. לבסוף, הסתער המח"ט עם קצינים נוספים ולוחמים מגדוד ברדלס, על המחבל עד שהוא חוסל.

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר הבוקר כי מערך מסוקי הקרב היה בכוננות מבצעית למרות הקרקוע. ביום רביעי האחרון הודיע דובר צה"ל על קרקוע המערך בעקבות ממצא טכני חריג שנמצא במהלך בדיקת אחזקה שגרתית למסוק אפאצ'י מדגם "שרף". אז דווח כי התגלתה בעיה בלהב של המדחף באחד המסוקים במהלך בדיקה שגרתית וכי הוחלט על קרקוע מלא של המסוקים, גם לפעילות מבצעית ולכוננות.

בצה"ל בודקים מדוע החדירה לא זוהתה על ידי האיסוף, למה לא נעשתה בדיקת קשר כל שעה מול הלוחמים, האם חיל האויר יכול היה להגיע לפני כן והאם החלטת מפקד האוגדה להסתער לפני הגעת הסיוע האווירי, כדי למנוע פגיעה באזרחים, הייתה נכונה.

מדובר בחדירה שניה בגבולות המדינה בשלושת החודשים האחרונים. הראשונה הייתה בחודש מרץ, כשמחבל חדר מלבנון, הגיע לצומת מגידו, מרחק של כ-70 ק"מ אל תוך עומק ישראל והפעיל מטען. המחבל כמעט הצליח לברוח בחזרה ללבנון, אך חוסל בסופו של דבר על ידי כוחות הביטחון ליד הגבול. גם אז מדובר היה בכישלון, אלא שהפעם לא מדובר בכוח רדואן המיומן של חיזבאללה, אלא בשוטר מצרי אחד עם קלצ'ניקוב שהביך את צה"ל כולו, על כלל היכולות המתקדמות שלו.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. מרסק את הלב שהמוות הזה היה מיותר כמה חיילים צריכים עוד למות סתם עד שמישהו יתעורר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים