שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » שעות דרמטיות במשכן הכנסת: סיקור נרחב
המשא ומתן קרס אך ראש הממשלה ושר הביטחון ממשיכים בניסיון להגיע להבנות עם האופוזיציה במקביל להצבעות | גנץ: יש גורמים בקואליציה שלא רוצים פשרה
פרשים ורימוני עשן בירושלים | צילום: מחאת הסטודנטים

בשעות אלו (שני) החלה ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על החוק לביטול עילת הסבירות. למרות המגעים בין הצדדים, הצהירו בקואליציה ובאופוזיציה שהמשא ומתן נכשל וכי ההצבעה תתקיים במועדה. תוך כדי ההצבעה נרשמה דרמה כשנתניהו ואחרים ביקשו לשקול הסתייגות שיאפשרו את המשך המשא ומתן, לוין ובן גביר התנגדו

למרות שההצבעה החלה, גורמים בקואליציה, בהם השרים גלנט, סמוטריץ' וקיש עדיין מנסים להפעיל לחץ כדי להביא לפשרה. המתווה הנידון הוא ריכוך החוק וקבלת אחת ההסתייגויות, בתוספת לדחיית החקיקה על הועדה למינוי שופטים לפרק זמן ארוך יותר.

עוד מבחזית החדשות

עם קריסת המשא ומתן תקפו באופוזיציה בחריפות ואמרו כי: "אין דרך להגיע להבנות עם הקואליציה הזו". גורמים ביש עתיד טענו: "היינו קרובים להסכמה על משך ההקפאה, אבל הליכוד סירב לעגן זאת בחקיקה ועל מילה שלהם אנחנו לא יכולים לסמוך". באופוזיציה איימו להחרים את ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

שר הביטחון יואב גלנט נכנס למליאה והצביע עם הקואליציה תוך כדי שחברי האופוזיציה צעקו לעברו: "שר ביטחון מצביע נגד צבא העם".

מוקדם יותר נשא יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נאום במליאה וקרא "לעצור לכמה ימים" כדי לקיים דיון על פשרה: "יש גורמים בקואליציה שלא רוצים הסכמות, כל חבר כנסת שיצביע להצעת החוק כפי שהיא יוסיף עוד אבן לחומת השנאה" אמר גנץ.

עוד אמר גנץ: "זה יום עצוב, יום ערב תשעה באב – פנינו לתהום. ומה שעצוב יותר מהכול, הוא שיש רוב באולם הזה, ואני אומר זאת מידיעה, שלא רוצה את התוצאות שתביא ההצבעה הזו. והרוב הגדול הזה, שבוי בידיהם של קיצוניים בקואליציה. בידי שורפי האסמים המודרניים… יש גורמים בקואליציה שלא רוצים הסכמות, הם רוצים מאבק".

"אפשר לעצור, להגיע עוד במושב הזה, בימים הקרובים, להסכמה על עילת הסבירות שלא תפגע באדני הדמוקרטיה, ולהסכים על המשך החקיקה בהסכמות רחבות. ראש הממשלה, שאני מאחל לך בריאות האחריות היא קודם כל שלך. אתה יודע היטב – שעליי, אפשר לסמוך".

אחרי גנץ, עלה לדוכן יאיר לפיד שהזהיר מפני השלכות החקיקה: "המציאות היא שאתם נותנים למדינה להתפרק. הקואליציה רוצה לחוקק קרע בעם. חקיקה דורסנית, אלימה, שתפגע אנושות לא רק בבית המשפט העליון אלא בחברה הישראלית, בבטחון, בכלכלה, בהיותנו עם אחד. ישבתי ביממה האחרונה עם ראשי מערכת הבטחון. עם ראש השב"כ, עם נציגי צה"ל. אנחנו בדרך לאסון. אם אתם תצביעו היום על הצעת החוק הזו, אתם מקרבים את קיצו של צבא העם, אתם מחזקים את אויבי ישראל, אתם פוגעים פגיעה ממשית בביטחון המדינה".

שר המשפטים יריב לוין אמר בנאומו: "הצעת החוק המונחת לפניכם היום איננה ההצעה המקורית שהצגתי בחודש ינואר. אחרי חודשים ארוכים של דיון ציבורי שלא היה דומה לו בהיקפו לאחר דיונים ארוכים בכנסת מובאת בפנינו הצעה חשובה, משמעותית, שלוקחת בחשבון גם את ההערות והעמדות שנשמעו… אין אף מדינה בעולם ואין אף דוגמה בעולם לעילת סבירות גורפת שמחליפה באופן מוחלט את שיקול הדעת של הדרג הנבחר ושיקול הדעת של השופטים… איפה בית הספר לסבירות שבו אפשר ללמוד מה סביר, יש בכלל מקום כזה? הרי ברור שאין. האמינו לי – אם היה בית ספר כזה הייתי רץ ללמוד, הראשון שהיה נרשם. מי לא רוצה להיות האדם הסביר?" אמר לוין.

"אני מבקש לשוב ולפנות מכאן דווקא למי שחושש מהתיקון הזה ולומר באחריות: אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד", הוסיף לוין. "אנחנו לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים את השימוש בה, באופן שהשקפת עולמם של שופטים בודדים לא תבוא במקום הכרעת העם… לכן, אין שום סיבה לחשוש מהתיקון הזה. יש הרבה סיבות לראות בו צעד חשוב בהשבת האיזון בין רשויות השלטון ובכיבוד רצון הבוחר… אפשר לגבש הסכמה רחבה, מקווה שהכנסת תצביע היום ותוכיח שיש מחוקקים בירושלים. מקווה שננצל את הפגרה לשיחות ישירות בין הצדדים, דלתי פתוחה".

אחרון לפני ההצבעה עלה לדוכן יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן שאמר: "במשך זמן רב התרגלנו שחברי הכנסת לא מדברים זה עם זה, שהכנסת הפסיקה להיות הבית לבירור הסוגיות החשובות של חיינו. הדרך היחידה שזה ייפסק, זה אם אנחנו נחזור לקבל כאן בכנסת את ההחלטות".

עוד מבחזית החדשות

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה:״מאה ועשרים חברי כנסת במשכן הכנסת. כל הניסיונות הבריוניים לחסום את הגישה לכנסת ולמנוע מהם להשתתף בהליך הדמוקרטי כשלו. תודה רבה למשמר הכנסת ולמשטרת ישראל ששמרו על הדמוקרטיה הישראלית. כעת חברי הכנסת – ורק הם – יחליטו״.

לקראת ההצבעה הגורלית, קרא הנשיא הרצוג שוב לצדדים להגיע לפשרה: "אנחנו במצב חירום לאומי. זה הרגע לאחריות. אנו פועלים מסביב לשעון, בכל דרך אפשרית, כדי למצוא פתרון. קיימת תשתית אפשרית להבנות, אך יש עדיין פערים שמחייבים מהצדדים השונים לגלות אחריות. אזרחי ישראל צמאים לתקווה ומצפים לאחריות ומנהיגות. בשעת נעילה זו, אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באומץ, ולהושיט יד במטרה להגיע להבנות".

ובזמן שבכנסת נמשכים הדיונים, מחוצה לה נמשכות ההפגנות של מתנגדי הרפורמה המשפטית. המפגינים ניסו למנוע מחברי הכנסת להיכנס וחסמו את הכניסות למשכן תוך שהם יושבים על הכביש כשהמשטרה מנסה שוב ושוב לפנות אותם באמצעות מכת"זית. בסופו של דבר חברי הכנסת נכנסו למשכן דרך כניסות החירום, שנותרו פתוחות. עד כה נעצרו 12 מפגינים.

ממשטרת ירושלים נמסר כי: "מספר מפרי סדר התעמתו עם השוטרים, ומעבר לחסימות הצירים, ניסו להפיל ולהזיז גדרות בכדי לחסום את הצירים. באחד המקרים הושלך רימון עשן. לאחר שמפרי הסדר המשיכו להתפרע ולא נשמעו לשוטרים ולהוראות להתפנות מהצירים, המשטרה ממשיכה לפעול באזור גם בשעה זו למעצר מפרי סדר ולהדיפתם עם שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר נגד אלו המנסים לשבש את הכניסות לכיוון הכנסת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים