שיתוף
תגובות
חדשות » שגריר ארה"ב בהצהרה: "לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני"
דבריו של טום ניידס נאמרו לאחר שהמנהיג העליון של איראן הבהיר כי הוא אינו מתנגד להסכם עם המערב, אך יש לכבד את התעשייה הגרעינית של איראן
טום ניידס, שגריר ארה"ב בישראל | צילום: US Embassy

שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, הצהיר היום (ראשון) שוב כי ארה"ב לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. דבריו מגיעים על רקע הצהרתו החריגה של המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלמית עלי חמינאי, שאמר כי הוא אינו מתנגד להסכם עם המערב. "כמו שהנשיא ג'ו ביידן הדגיש, לא ניתן לאיראן לפתח נשק גרעיני", אמר השגריר בכנס השנתי של הוועד היהודי האמריקאי (AJC) שהתקיים בתל אביב.

ניידס התייחס גם לאיומים על ישראל מצד חיזבאללה וחמאס ואמר: "אבל זה לא רק האיום האיראני, אנחנו יודעים מה קורה עם חיזבאללה וחמאס. עד לפני מספר שבועות ישראל ספגה יותר מ-800 טילים, ואין מדינה בעולם שהייתה מסוגלת לסבול דבר כזה".

עוד מבחזית החדשות

על הרפורמה המשפטית אמר השגריר כי "ישראל עוברת תקופה היסטורית. אנשים מתקשרים אליי ושואלים אותי מה קורה בישראל, מה עם הדמוקרטיה שלה. הדמוקרטיה חיה ובועטת בישראל, וכולנו צריכים להעריך את זה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא גם הוא דברים בכנס, והתייחס לסוגיה האיראנית. "העולם עסוק כרגע במלחמה באוקראינה, בסין, בשינויי אקלים. עבור הממשל האמריקני הדרך הכי קלה להוריד את עניין הגרעין האיראני מעל השולחן הוא לחתום על הסכם, להגיד "אוקיי, התמודדנו עם זה". זה יהיה ממש גרוע. לגבי זה אין אופוזיציה או קואליציה בישראל, כולם קוראים לממשל האמריקני לא לחתום על הסכם גרוע".

עוד אמר לפיד: "ראינו מה קרה בפעם שעברה. עד לפני כמה חודשים איראן העשירה אורנים ל-84%, וכשהם נשאלו על זה הם אמרו שזה היה בטעות. אין דרך להגיע לזה בטעות. הם בודקים אם לאנשים אכפת, ולאנשים אכפת. ישראל תעשה את שלה. זה צריך להיות מתוזמן, וארה"ב צריכה לתזמן את זה".

המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית עלי חמינאי אמר הבוקר בתקשורת הממלכתית באיראן, כי הוא אינו מתנגד להסכם עם המערב וכי הוא אפשרי, אך הוא הדגיש כי יש "לכבד" את התעשייה הגרעינית שפיתחה ארצו. "אין שום דבר בעייתי בהסכם, אבל אסור לגעת בתשתיות של תעשיית הגרעין שלנו".

איראן טוענת שוב ושוב שמתקני הגרעין שלה הם לצרכים אזרחיים, וחמינאי חזר בדבריו על טענה זו, שישראל והמערב דוחים מכל וכל. לדבריו ארצו לא מעוניינת בנשק גרעיני "מסיבות דתיות", ומדובר ב"שקר" שהמערב מפיץ לכאורה נגד טהרן. למרות זאת, ובמה שנשמע כמו איום של ממש, חמינאי הוסיף כי אם איראן כן הייתה מעוניינת להשיג נשק שכזה, "הם לא היו יכולים לעצור את זה".

חמינאי התייחס גם לשיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ואמר כי על ממשלת איראן להמשיך לעבוד יחד עם הסוכנות. בחודש שעבר, סגרה סבא"א את אחת משלוש החקירות הפתוחות שלה בקשר לשרידי אורניום שהתגלו באתרי גרעין לא מוכרזים באיראן , מהלך שעורר זעם בישראל, שהאשימה את הסוכנות בכניעה בפני משטר האייתוללות.

עוד מבחזית החדשות

על פי דיווחים, המגעים המחודשים בין טהרן לוושינגטון בנוגע להסכם הגרעין נערכות, כמו בשנה שעברה, באופן עקיף, בתיווך עומאן וקטאר. בשנה שעברה הגיעו השיחות למבוי סתום בעקבות כמה דרישות שעליהן התעקשה איראן, אבל כעת מזהירים בכירים בישראל כי הסיכוי להגעה להסכם מחודש בין הצדדים הולך וגובר. על פי הערכות בירושלים, המגעים בין ארה"ב לאיראן לא נוגעים רק לגרעין, אלא עוסקים גם בנושאים נוספים כגון חילופי אסירים וניסיון להגיע להבנות שקטות בתחומים שונים.

שני הצדדים לא אישרו את הדיווחים על מגעים ביניהם, אך איראן ממשיכה לדהור לעבר היכולת לפתח נשק גרעיני. מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, איראן מעשירה עוד ועוד אורניום, וכמות האורניום המועשר ל-60% שנמצא בידיה כרגע, מספיק לשתי פצצות לפחות. לנשק גרעיני דרוש אורניום שמועשר ל-90%, אך מומחים מסבירים כי המעבר מ-60% ל-90% הוא מהיר וכרוך בצעדים טכניים קלים.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. בלה בלה בלה ממש מצפצפים עליו האירנים.
    מוות לאמריקה בפרלמנט האיארני צועקים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים