שיתוף
תגובות
חדשות » רפואה ננומטרית: "מארז ננומטרי" לשיגור תרופות למוקדים סרטניים בגוף
צעד משמעותי
בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון פיתחו מערכת המבוססת על גילוי חומר חדש שמאפשר העברה אופטימלית של התרופה לרקמה הפגועה, תוך פגיעה מינימלית ברקמות הבריאות
תגיות:
חוקרים ומדענים במעבדה | צילום: Gorodenkoff, שאטרסטוק

פריצת דרך? במאמר שפורסם בכתב העת Biomaterials טוענים חוקרים מהפקולטה להנדסה ביו רפואית בטכניון, שהם הצליחו לפתח מערכת אוטומטית לתכנון והכנה של חומרים מייצבים להפקת "מארז ננומטרי" המשמשים כפלטפורמה להעברת  תרופות לתאים סרטניים בגוף. במאמר טוענים החוקרים שהמחקר הודגם בניסויים פרה קליניים ויעילותו הוכחה בגידולים סרטניים מוצקים.

כידוע, תרופות כימותרפיות מכילות טוקסינים ייעודיים המיועדים לחסל תאים סרטניים. הבעיה העיקרית בטיפולים כימותרפיים קונבנציונליים היא שרק אחוז מאוד קטן של החומר התרופתי מגיע לתאים הפגומים, ושאר החומר מתפזר בגוף ופוגע ברקמות הבריאות. בנוסף, הטיפול הכימותרפי גורם לתופעות לוואי קשות כמו בחילות כתוצאה מפגיעה ברקמת המעי, נשירת שיער ועוד.

המחקר החדש אותו מקדמים בטכניון, מציג פריצת דרך בתחום הטיפול,  לטענת החוקרים הטיפול החדשני יבטיח טיפול ללא תופעות לוואי. הטיפול אותו מציעים החוקרים הוא תהליך אוטומטי לפיתוח קפסולות מחומרים אופטימליים, שיעבירו את החומר הפעיל ביעילות רבה יותר ובמינימום פגיעה ברקמות הבריאות. מערכת זו שפותחה על ידי הטכניון משמשת הן  "כרובוט כימאי" שמסנתז חומרים חדשים והן כ"רובוט רוקח" שמייצר ננו-קפסולות המכילות את התרופה האנטי-סרטנית.

דר' שמאי, המארח במעבדתו את המחקר מסביר ש"הטכנולוגיה שפיתחנו מבוססת על תופעה מעניינת שנקראת AIE, פליטת אור המבוססת על מצב הצבירה של התרופה, מדובר באפקט שגורם לכך שבצורתה המוצקה, או הצבירית (aggregated), התרופה פולטת אנרגיית אור רבה, אולם כאשר היא מסיסה או יציבה בתוך קפסולה היא כמעט לא פולטת אור כלל. מתוך כ-40 תרופות שבדקנו מצאנו עשר תרופות חדשות שבהן מתרחש האפקט הזה".

"על בסיס ההבנה הזו, המערכת האוטומטית שפותחה בטכניון מאפשרת לדעת, לפי אנרגיית האור שנפלטת מהתרופה, איזה חומר יוצר את הננו-חלקיקים הטובים ביותר לאותה תרופה. שיטה זו הובילה לגילויו של חומר מייצב חדש שתכונותיו מקנות לו יתרונות רבים על פני החומרים הקיימים המשמשים ליצירת קפסולות ננומטריות להובלת תרופות". 

לטענת החוקרים החומר החדש,  המכונה 595R, נוצר בתגובה כימית ירוקה, (תגובה שאינה מצריכה שימוש בממסים אורגניים מזהמים ורעילים) הוא מפגין יעילות גבוהה מאוד (90%) של העמסת תרופה ומאפשר לנבא את יעילות הטיפול. בניסויים הפרה קליניים הודגמה יעילות הקפסולה בבגידולים מוצקים הנובעים ממוטציה של סרטן ריאות, סרטן לבלב וסרטן מעי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים