שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » רוסיה: החיילים נהרגו בתקיפה האוקראינית בדונייצק בגלל שימוש בסלולרי
גורמים ברוסיה מודים כי מלבד עשרות החיילים שנהרגו בהפצצה במקיבקה יש עוד המוני נעדרים | זלנסקי: "פוטין נערך לגיוס מילואים נוסף ויטיל למערכה את כל מה שנשאר לו"
הבניין בו התגוררו החיילים לפני התקיפה האוקראינית | צילום: 4 News

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען היום (רביעי) כי רוסיה נערכת להכריז על מבצע גיוס מילואים נוסף כדי לצאת למתקפה חדשה על השטח האוקראיני. לא ברור על מה מתבססים דברי זלנסקי ולא ברורה מידת אמינותם, אך השלטון ברוסיה מתמודד בימים אלה עם ביקורת חריפה על הביצועים של הצבא הרוסי בשדה הקרב, בפרט לאחר האוקראינית בעיר מקיבקה שבה נהרגו השבוע לפחות 89 חיילים רוסים, ונראה כי עוד רבים נפצעו או מוגדרים נעדרים. בימים האחרונים קראו גורמים ניציים ברוסיה לנשיא ולדימיר פוטין להכריז על גיוס מילואים ענק בניסיון להכריע את המלחמה.

זירת התקיפה האוקראינית שבה נהרגו עשרות חיילים רוסים מקיבקה

עוד מבחזית החדשות

לדברי זלנסקי "אין לנו שום ספק שמנהיגיה הנוכחיים של רוסיה יטילו למערכה את כל מה שנשאר להם ואת כל מי שהם יכולים לגייס בניסיון לשנות את מהלך העניינים ולפחות לדחות את התבוסה שלהם, כל ניסיון מצדם למתקפה חדשה חייב להיכשל".

על פי דיווחים המגיעים מרוסיה, רוב ההרוגים במתקפה האוקראינית על העיר מקיבקה,  במחוז דונייצק, הם חיילים שחוילו במסגרת מבצע הגיוס הגדול שעליו הכריז פוטין בספטמבר, שגרם לבריחה המונית של מאות אלפי גברים מרוסיה. אמש טען משרד ההגנה הרוסי כי שימוש שעשו החיילים בטלפונים ניידים בניגוד לנהלים בבניין שבו  שהו במקיבקה חשף את מיקומם לאוקראינים ואִפשר לצבא אוקראינה לתקוף אותם ולהשמיד את הבניין. 

בחודש שעבר טען נשיא רוסיה פוטין כי אין צורך בגיוס חיילים נוסף, אבל אתמול, פרסם ארגון המייצג אלמנות של חיילים רוסים קריאה שבה דרש מפוטין להורות על גיוס של מיליוני גברים ולסגור את הגבולות כדי למנוע בריחה המונית כמו זו שהתרחשה לפני שלושה חודשים.

מאז תחילת המלחמה מדכאת רוסיה ביד קשה כל גילוי של מחאה נגד המהלכים הצבאיים שלה. לעומת זאתף היא נותנת חופש ביטוי רחב יחסית לבלוגרים צבאיים תומכי המלחמה, שלחלקם יש מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות. בימים האחרונים משמיעים גם הבלוגרים האלה ביקורת יוצאת דופן על ביצועי הצבא, ואחרי הרג החיילים הרוסים במקיבקה הם טענו כי מדובר ברשלנות פושעת של מפקדי השטח, כולל העובדה שהחיילים שוכנו בבניין אחד יחד עם תחמושת חשופה שגרמו לאסון. 

סמיון פגוב, כתב לענייני מלחמה שזכה בעבר לעיטור מפוטין, טען היום בטלגרם כי ההסבר שסיפק הקרמלין, ולפיו השימוש המנוגד לנהלים שעשו החיילים בטלפונים סלולריים הוא שגרם לחשיפתם ולאסון "נראה כמו ניסיון להסיט את האשמה אל החיילים" למרות שלאוקראינה אמצעים נוספים בהם הייתה יכולה לגלות את קיומו של הבסיס המאולתר. הלילה הבטיח משרד ההגנה למצות את הדין עם הגורמים הרשמיים שאחראים לטרגדיה במקיבקה כלשונם.

ההרג ההמוני במקיבקה נתפס כמחדל רוסי גם במערב. משרד ההגנה של בריטניה טען היום, כי בהתחשב בהיקף ההרס שנגרם, סביר להניח שהתחמושת אכן אוחסנה ליד החיילים והתפוצצה במהלך ההתקפה "לצבא רוסיה יש היסטוריה של אחסון לא בטוח של תחמושת, עוד הרבה לפני המלחמה הזו, אבל האירוע הזה ממחיש עד כמה התנהלות לא מקצועית תורמת לשיעור ההרג הגדול בשורותיו". רוב לי, עמית בכיר במכון למדיניות חוץ בבריטניה, טען היום כי שיכון החיילים ליד מאגר תחמושת "הוא פשוט כישלון פיקודי". 

הכתב הצבאי הרוסי פגוב העריך כי מניין ההרוגים, שעומד כעת רשמית על 89, שגם כך הוא הנתון הגבוה ביותר שבו הודתה רוסיה בהתקפה אחת באוקראינה, צפוי לעלות. לדבריו "סביר להניח שהמספר שנמסר הוא זה של מספר החיילים שהצליחו לזהות מהר. רשימת הנעדרים, למרבה הצער, ארוכה בהרבה". כזכור, אוקראינה טענה כי מאות חיילים רוסים נהרגו בהפצצה במקיבקה, ולדבריה חיילים רוסים רבים נהרגו בהתקפה דומה גם במחוז חרסון שבדרום אוקראינה, אך רוסיה טרם הודתה בתקיפה זו. 

עוד מבחזית החדשות

הלילה דיווח מיכאיל רזבוז'ייב, המושל שמינתה רוסיה לסבסטופול שבחצי האי קרים, שאותו כבשה רוסיה כבר ב-2014, כי מערכות ההגנה האווירית הרוסיות יירטו שני מל"טים ליד בסיס חיל האוויר הרוסי בלבק. הודעה זו באה לאחר שבשבועות האחרונים תקפו מל"טים מסתוריים כמה בסיסים רוסיים גם בעומק רוסיה. למרות שאוקראינה היא החשודה העיקרית להתקפות הללו, היא נמנעת מליטול אחריות להן באופן מפורש, ומסתפקת ברמיזות ועקיצות. 

היום אמור פוטין להיפגש בקרמלין עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. בשנה שעברה ניסתה טורקיה לתווך בין רוסיה לאוקראינה, ויחד עם האו"ם הצליחה לגבש הסכם לחידוש ייצוא התבואה מאוקראינה, כדי למנוע משבר מזון עולמי חמור. הסיכוי לשיחות שלום של ממש נראה כרגע קלוש מכיוון שתנאי הפתיחה אותם מציבה מוסקבה לקייב הם הכרה של אוקראינה בשטחים שכבשה ממנה רוסיה, כשטחיים רוסיים לכל דבר, בזמן שאוקראינה נשבעת לסלק את הרוסים מכל שטחה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים