שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ראש השב"כ לשעבר: "אין צורך בסיפורי גבורה או לסכן חיילים"
יורם כהן התראיין ואמר כי "לא צריך להשטיח שום בתים ולא צריך לפגוע בחפים מפשע" | לגבי הפשיעה בחברה הערבית: שב"כ יכול וצריך לעזור, אבל לא מעבר לזה"
יורם כהן, ראש השב"כ לשעבר | צילום: לע"מ

יורם כהן, ראש השב"כ לשעבר, התראיין הערב (מוצ"ש) ל"פגוש את העיתונות" גבי המצב הביטחוני המורכב ביהודה ושומרון, הפיגועים שגבו קורבנות רבים ומעשי הנקם שהמתנחלים ביצעו בכפרים כתגובה לפיגועים. לדעתו של כהן, השב"כ הוא לא הגוף שצריך להשליט סדר ביהודה ושומרון והגישה של "להשטיח בתים" שנשמעת מפי שרים לא רלוונטית למצב בשטח ולא תורמת.

בפתח דבריו אמר ראש השב"כ לשעבר כי: "לפי ההתרשמות שלי מהדיווחים המועברים אלינו, אנחנו נמצאים בהמשך סיטואציה של התרופפות ואולי התפרקות של הרשות הפלסטינית. כלומר, חוסר תפקוד לפחות בנושא הביטחוני. הגבול המזרחי מאוד בעייתי מבחינת חדירה של אמל"ח, הסתה, דחיפה ומימון של חמאס מעזה. כל הדבר הזה מייצר בעיקר במחנה הפליטים ג'נין כמות גדולה מדי של אנשים חמושים, שהחליטו שהם לא רק נשארים במחנה אלא פוגעים ביישובים, בכוחות צה"ל על הצירים ובמתיישבים".

עוד מבחזית החדשות

לשאלת המראיין האם יהיה נכון לצאת למבצע נרחב בג'נין כפי דרישת חברים בממשלה, השיב כהן כי "מכיוון שאנחנו רואים שלטרור יש "הצלחות", אני חושב שראוי שלא נמשיך באותו המצב ונחשוב מה עוד אפשר לעשות. אני חושב שצריך להשתמש בפלטפורמות אוויריות, לא כמו שהיה עם המל"ט, אלא כדרך קבע כדי לפגוע, למשל, בחמושים. אם אנחנו מבינים מודיעינית ומקצועית שיאתגרו אותנו בפיגועים על הצירים, אז לא צריך להיבהל משימוש בכל הפלטפורמות שיש לצה"ל כדי לפגוע באנשים חמושים".

לשאלת המראיין מדוע במשך 17 שנה, ממשלות ישראל וראשי השב"כ נמנעו משימוש באמצעים אוויריים? השיב כהן כי: "כל האמצעים כשרים ואפשר להשתמש בהם ללא בעיה חוקית, אין פה גם בעיה בינלאומית. אנחנו צריכים לפעול לסיכול טרור עם הכוחות שיש לנו. ברוב המקרים אנחנו עוצרים את האנשים, אבל אם יש מאות אנשים שיורים עליך, ואתה נקרה למצוקה בלחימה, לפי דעתי לא צריך לחשוש להשתמש בכל האמצעים שיש בידי צה"ל, לא לחכות שתפרוץ מלחמה או לתרחיש 'מלון פארק'. לדעתי, הכלים האלה גם פחות פוגעים בחפים מפשע".

עוד נשאל כהן, האם לא מספיקה כניסת צה"ל לשטח כמעט כל לילה, וראש השב"כ לשעבר השיב: "לא פוגע. חלק מהאנשים חושבים שההכנסה של הכלים שנתפסים כמיועדים לאזור בלי שליטה שלנו כמו עזה, עלולים להיתפש בעולם כאילו אנחנו משתמשים בתחום הזה. לדעתי לגיטימי ונכון להכניס את זה מזמן לתוך ג'נין או לכל מקום אחר שבו כניסה רגלית מסכנת אותנו. אין צורך בסיפורי גבורה או לסכן חיילים. צריך להפעיל את הכלים החוקיים כדי לא לסכן חיילים".

על השאלה האם יש "לשטח בתים" בג'נין ובשכם כפי שדורש בן גביר, טען כהן כי "חומת מגן 2 הוא לא רלוונטי. יש לנו בעיה מרכזית בג'נין ובעיה משנית באזור שכם. שאר השטחים פועלים בצורה טובה ואנשים חיים שם בצורה טובה. אנחנו צריכים לתת מענה אחר לשני המקומות האלה. אני לא חושב שיש רלוונטיות למה שהם אומרים. לא צריך להשטיח שום בתים ולא צריך לפגוע בחפים מפשע. לא צריך לעשות דברים שנצטער עליהם אחר כך מבחינה ערכית ומוסרית, וגם מבחינה בינלאומית זה לא תורם".

עוד אמר ראש השב"כ לשעבר כי: "לצבא יש קושי אובייקטיבי להיות פרוס על כל כך הרבה דברים. באירועים קודמים בהם ספגנו בעיות ביטחוניות, צה"ל והמשטרה הכניסו יותר כוחות. יש גם היבט מדיני חשוב – כדי לנטרל רעשי רקע של מחאות, ריתוק כוחות, לכידות חברתית ושל חוסן לאומי, לדעתי ראש הממשלה צריך להכריז על הקפאה של הרפורמה ולהרגיע את המחאות, כדי לתת לצה"ל ולמשטרה לעבוד מול המטרות המרכזיות שהן בעיות בוערות. מול פיקוח נפש צריך לעשות את מה שנדרש".

ביחס למלחמה של שב"כ בפשיעה במגזר הערבי, אמר כהן כי: "שב"כ יכול וצריך לעזור, אבל לא מעבר לזה. הבעיה הראשונה היא ששב"כ הוא ארגון קטן שמותחים אותו מול שלל אירועים בדרום, במרכז ובצפון. הבעיה השנייה היא שאין לו 100 אחוזי הצלחה, יש לו קשיים ויש לו אתגרים. אי אפשר להסיט אותו במשאבים ולהטיל עליו אחריות על שני מיליון תושבים בהיבט הפלילי ובהיבט הביטחוני, הוא לא יעמוד בזה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים