שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » ראש המל"ל: "איראן היא כבר לא בעיה שלנו"
בצל חילופי השלטון
ד"ר אייל חולתא אמר בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה כי "הקבינט הוא פורום קבלת החלטות ולא גוף מפקח. הדרג המדיני צריך לעסוק בחלופות אסטרטגיות, ובקביעת יעדים"
ראש המל"ל היום בכנס | צילום: עודד קרני

היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, ד"ר אייל חולתא, נשא היום דברים בכנס השנתי לביטחון לאומי ודמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שם התייחס לסוגיית מערכת היחסים שבין המל"ל לקבינט המדיני-ביטחוני: "הקבינט הוא פורום קבלת החלטות ולא גוף מפקח. הדרג המדיני צריך לעסוק בחלופות אסטרטגיות, ובקביעת יעדים זאת במקביל לתהליכים ארוכי טווח. יתרה מכך, מכאן נגזרת דירקטיבה שצריך להנחיל בארגונים לטובת תכנון. תפקיד המטה לביטחון לאומי הוא לבחון, להוביל ולהכין את הנושאים שצריכים להגיע להצגה וקבלת החלטה בקבינט ולנהל את תהליך מעגל התכנון. זה מתבצע בין היתר, על ידי ניסוח הערכת המצב של הביטחון הלאומי".

באשר לסוגיית מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לדרג הצבאי אמר חולתא, כי "דו"ח עמידרור הוא המסמך הכתוב העדכני ביותר שמדבר על מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לבין המערכות הביטחוניות, ומגדיר את תפקיד המל"ל בין הדרג המדיני למערכת הביטחון. יש פונקציה ייעודית ובכירה במל"ל – רח"ט ועדות שרים, שתפקידה הוא ניהול הקשר עם שרי הקבינט בשגרה ובחירום. אנחנו מעבירים להם חומרים ומקבלים מהם הערות, זה קורה בע"פ, בכתב ובמסגרות אחרות. בפרט לקראת כניסת הממשלה החדשה אנחנו בונים את "תכנית 100 הימים" לקליטת קבינט חדש אשר בתוכו יש סילבוס שלם להעמקות וההעברות ידע שנחוץ לכל קבינט נכנס".

כמ"כ התייחס היועץ לביטחון לאומי לסוגיית הגרעין האיראני וההזדמנויות האזוריות, ואמר כי "האתגר הביטחוני העיקרי שישראל עומדת בו ממשיך להיות איראן והוא רב-מימדי. הגרעין האיראני והפעילות האזורית של איראן הן בליבת העיסוק, נוסף לטרור הגלובאלי שהוא משמעותי וכל הנ"ל חורג מגבולותינו". חולתא סיפר כי "בסוף השבוע האחרון השתתפתי בכנס שעוסק בביטחון לאומי בבחריין. העיסוק באיראן הופך להיות קונצנזוס בינלאומי – איראן היא לא בעיה רק שלנו, והיטיבה להגדיר נשיאת הנציבות האירופית את איראן כבעיה גלובלית.

"בהזדמנויות, ישראל משתלבת במרחב. זהו תהליך שהחל בהסכמי אברהם דרך פורום הנגב, ובממשק ארוך ואינטימי מאוד של ראש הממשלה, של המל"ל ומשרד החוץ עם המקבילים באיזור. אנחנו נמצאים בתקופה של פריחה מאוד גדולה בשנה וחצי האחרונות בעניין הזה, ולא רק בהיבט ביטחוני, אלא גם בהיבט כלכלי ותרבותי עם המדינות מסביב: הסכמי סחר שחתמנו ופרוייקטי אנרגיה חוצי גבולות שעשינו במרחב. מערכות היחסים שבדרך כלל אנחנו מסתכלים עליהן בעיניים ביטחוניות – הופכות להיות כלכליות וחברתיות.

בתוך כך, המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד מסיים בימים אלה למעלה מעשר שנות שירות במטה לביטחון לאומי, כאשר בחמש השנים האחרונות שימש כמשנה לראש המל"ל. "אני מודה לאיתן על שנים ארוכות בשירות מדינת ישראל במגוון תפקידים ביטחוניים ומדיניים, ומאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו", אמר רה"מ לפיד.

בן דוד שימש בחמש השנים האחרונות כמשנה ליועץ לביטחון לאומי ור' המל"ל (2017-2022). קודם לכן כיהן כיועץ לביטחון לאומי ור' המל"ל בפועל במשך קרוב לחצי שנה (2017) ובין השנים 2012-2017 כיהן כראש המטה ללוחמה בטרור. בן דוד, בכיר לשעבר בשב"כ, שם שרת 26 שנים, בתפקידו האחרון היה סגן ראש אגף אבטחה, טרם הגעתו למל"ל. בעשר שנותיו במטה לביטחון לאומי, בן דוד הוביל את עבודת המטה ברמה הלאומית ללוחמה בטרור, היה שותף מלא ובכיר לכלל אתגרי הביטחון הלאומי והוביל לשורה ארוכה של החלטות הדרג המדיני. בן דוד ריכז בין היתר בשנתיים האחרונות גם את עבודת המל"ל ברמה הלאומית אל מול מגיפת הקורונה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים