שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ראשי הרשויות המקומיות: שביתה ממחר "עד שקרן הארנונה תוסר"
אחרי ישיבת חירום, הודיע השלטון המקומי על שביתה כללית ממחר | בקואליציה טוענים: "אלה הרשויות העשירות" | במסגרת השביתה לא יתקיימו לימודים ולא יפונה זבל
יו"ר ועדת הכספים משה גפני | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

פורום של ראשי רשויות קיימו היום (ראשון) ישיבת חירום, בעקבות ההצבעה הצפויה בוועדת הכספים על העברת "קרן הארנונה" כחלק מחוק ההסדרים, והודיעו על שביתה כללית החל ממחר "אלא אם תוסר הקמת הקרן מחוק ההסדרים". בקואליציה טענו כי מדובר ב"שביתת הרשויות העשירות", אך בשלטון המקומי מתעקשים "כל הרשויות איתנו".

בהודעתם כתבו ראשי הרשויות כי: "אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך הדרך. יש כאן ניסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים". המשמעות של השביתה הכללית מחר, במידה ותתקיים היא, כי לא יתקיימו לימודים, הזבל ברחוב לא יפונה ולא תתאפשר קבלת קהל בשירותים המוניציפאליים.

עוד מבחזית החדשות

הרשויות המקומיות טוענות בהודעה כי: "החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור. לצערנו, לאחר שכל ההתנגדויות נתקלו בחומה אטומה, לא נותר לנו אלא להשבית את השירותים המוניציפליים ולהילחם על זכויות התושבים שלנו".

בכירים בקואליציה הגיבו בחריפות להודעת הרשויות: "לקרוא לצעד של השלטון המקומי "שביתה כללית" זה בלוף. זו שביתה של הרשויות העשירות במרכז הארץ". לטענתם, "רוב הרשויות מרוויחות מחוק קרן הארנונה, מיליונים נחוצים שיסייעו משמעותית לתושבים רבים ובעיקר לפריפריה, ויתנו מענה למשבר הדיור וזינוק המחירים". בקואליציה אף פירטו את רשימת "חלק מהרשויות המרוויחות מההצעה". עם זאת, לפי ראשי הרשויות "כולם" תומכים בהחלטה שקיבל מרכז השלטון המקומי ובראשו חיים ביבס, ראש העיר מודיעין.

בירושלים ובאשקלון הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם השביתה. הערים שישבתו הן תל אביב-יפו, חיפה, חולון, אשדוד, ראשון לציון, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, כפר סבא, הרצליה, רעננה, רמת השרון, נשר, רמלה, בית שאן, טבריה, קריית אונו, אור יהודה, קדימה צורן, גני תקווה, עמק יזרעאל, המועצה האזורית גלבוע והמועצה האזורית דרום השרון.

עיריית תל אביב הודיע לתושבים כי השביתה תכלול את השבתת מערכת החינוך העירונית, כולל צהרונים בבתי הספר וגנים, למעט החינוך המיוחד. הבגרות במתמטיקה תתקיים כמתוכנן. מרכזים קהילתיים, קאנטרים עירוניים, מוסדות תרבות וספריות עירוניות ומרכזי הצעירים יושבתו. כמו כן, יבוטלו אירועים עירוניים ולא תהיה קבלת קהל בשירותים המוניציפאליים "עד להודעה חדשה".

ראש העיר רון חולדאי אמר כי "בפגישת זום דחופה שערך המרכז לשלטון מקומי עם כלל ראשי הערים הוחלט פה אחד על החרפת המאבק בחוק קרן הארנונה". לדבריו, "החל ממחר, יום שני, תתקיים שביתה מלאה בשלטון המקומי, כולל מערכת החינוך. אין לנו ברירה אלא להשתמש בכל הכלים העומדים בידינו כדי לבטל את רוע הגזירה ונלחם בכל הכוח בחוק השערורייתי".

הוא פנה לתושבי תל אביב וטען כי "חוק זה מאפשר לממשלת ישראל להלאים את כספי הארנונה שלכם, תושבי העיר, ולהשתמש בהם לצרכים קואליציוניים וסקטוריאליים שונים. במקום לחזק את הרשויות המקומיות ולאפשר לנו לתת שירותים מיטביים לתושבים שלנו, הממשלה בוחרת לרכז את כל הכוח אצלה, על חשבוננו, ובעיקר לצערי, על חשבון התושבות והתושבים". עוד הוסיף חולדאי: "אני יודע שאתם משלמים מחיר כבד ביותר כשמדובר בשביתות, אני מצר על כך, אך מדובר ביכולת שלנו להקים מרכזים קהילתיים, לבנות מעונות, לספק חינוך ראוי לילדכם ועוד שירותים רבים. המאבק הוא של כולנו, והוא צודק וחשוב מאין כמוהו".

ראשת העיר חיפה, עינת קליש רותם, אמרה על ההחלטה לשבות כי: "כשהשלטון המרכזי רומס את השלטון המקומי ופועל להלאמת חלק מכספי הרשות לטובת שימוש משרדי הממשלה, וזאת למרות שאנחנו אלו שנותנים את רוב השירותים לאזרחים, נחצים כל הקווים האדומים". קליש רותם הוסיפה כי "גם חוק ההסדרים עומד לפגוע בערים רבות בארץ, ובחיפה באופן אנוש. לא רק מול הרפורמה המשפטית נצטרך להתמודד כולנו".

ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך, הסביר גם הוא לתושבים מה לדעתו עומד מאחורי השביתה: "מנסים לעשות עלינו מחטף ולא אסכים שזה יקרה. מה הייתם עושים אם היו מודיעים לכם יום אחד, שבגלל שאתם מצטיינים בהתנהלות כלכלית, לוקחים לכם מחשבון הבנק, מס מסך ההכנסות שלכם למדינה, בנוסף למיסים שאתם משלמים? מדובר בחוק שמאפשר לממשלה להיכנס יד עמוקה לתקציבי הרשויות המקומיות, ‏להלאים את כספים ולהשתמש בהם לצרכים פוליטיים וסקטוריאליים על חשבון רווחת התושבות והתושבים".

לדבריו, "לא הגיוני שייקחו לנו כספים שמיועדים לרווחת התושבות והתושבים שלנו, בשל העובדה שאנחנו עירייה מצטיינת, שיודעת להתנהל כלכלית, למטרות פוליטיות. מדובר בחוק שיגרום להחלשה גורפת של הרשויות בארץ ושל ראשי הערים. אותם ראשי ערים שבזמן חירום ותקופות מורכבות – תפעלו את האירועים במקום השלטון המרכזי מבלי שקיבלו סמכויות – אך כובד האחריות נופל עליהם. לא נסכים לחוק הזה לעבור, גם אם המשמעות היא השבתה כללית של הרשויות. לא ניתן שיגעו בכספים שלכם, שאמורים לשרת אתכם ולא ניתן להחליש את הרשויות המקומיות".

לעומת זאת ראש העיר אשקלון תומר גלאם, הסביר מדוע לא ישתתף בשביתה: "אנחנו לאחר מבצע "מגן וחץ", במהלכו תלמידי אשקלון לא שהו במסגרות חינוכיות מספר ימים, ואין זה הזמן להוסיף ולהכביד גם על ההורים וגם על התלמידות התלמידים בימים נוספים של היעדרות וחוסר ודאות".

עוד מבחזית החדשות

להודעת ראשי הרשויות קדם דיון סוער בוועדת הכספים, שהתקיים אחרי שבועות של מאבקים. בוועדה תכננו להצביע בהמשך היום על הקמת הקרן, אך לפחות לעת עתה ההצבעה לא התקיימה. "קרן הארנונה" היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמריצי בנייה לערים החלשות.

על פי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.

על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה. הדיונים נמשכו בשבוע שעבר, גם בשיא מבצע "מגן וחץ", וביום חמישי בלילה הושגו הסכמות חלקיות בין משרד האוצר לרשויות המקומיות, לפיהן ניהול הקרן יישאר בידי השלטון המקומי.

יו"ר מרכז השלטון המקומי ביבס התייחס בדיון בוועדה להסכמות החלקיות שהושגו עם האוצר, אך למרות זאת אמר כי "אמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם. היינו כאן לאורך כל הדיונים ובילינו שעות, ימים, לילות, עמדתנו הנחרצת נגד החוק. עמדתי שהיה נכון לייצר אחרת את הדיפרנציאליות, לא בחוק הזה. חלק עושים מניפולציה, הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, וזה צריך להעשות דרך תמרוץ של המנהל מהכספים שהם לוקחים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים