שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » קונים דירה יד שנייה? צ'ק ליסט קצר שכל רוכש צריך להכיר
דירה יד שנייה מאפשרת לנו להבין במדויק מהו סטטוס הנכס אותו אנחנו בודקים, אך לצד זאת, ישנן עוד בדיקות נוספות אותן מומלץ לערוך וזאת בטרם ניגשים לשולחן המו״מ
מפתח לדירה | צילום: FREEPIK

בשונה מדירה הנרכשת ישירות מקבלן, הרי שדירה יד שנייה היא 'מוצר מוגמר'. היא שרירה וקיימת ובכך מאפשרת לנו לבקר בה, להתרשם ממנה ולהבין אם ישנו הקליק שאחריו חיפשנו כה רבות. נכס שמרגיש בית.

מסיבות אלו, נטייתם של רבים היא להעדיף את קנייתו של נכס יד שנייה. אין כל סיכון באיחור הפרויקט הקבלני ובמסירת הנכס לחזקת הרוכשים, אין כל סיכון כי יימצאו אי אלו ליקויי בנייה אשר יצריכו דין ודברים אל מול הקבלן – מה שאנחנו רואים זה מה שאנחנו מקבלים. האמנם?

עוד מבחזית החדשות

אכן דירה יד שנייה מאפשרת לנו להבין במדויק מהו סטטוס הנכס אותו אנחנו בודקים, אך לצד זאת, ישנן עוד בדיקות נוספות אותן מומלץ לערוך וזאת בטרם ניגשים לשולחן המשא ומתן וכל שכן לחתימה על חוזה מכר.

להלן מספר טיפים והמלצות מטעם עו"ד ישראל אליאב בנושא רכישת דירה יד שנייה, ושיסייעו לכם לגבש את הידיעה כי מה שאתם רואים בפועל הוא גם מה שאתם תקבלו החל מן הרגע שבו הנכס יעבור לחזקתכם.

סיור בנכס

בעת שאתם מסיירים בנכס, זכרו כי מרבית הסיכויים והדירה סודרה כהלכה והוכנה עבור תהליך המכירה.

על אף זאת, הרי שניתן למצוא פגמים או נורות אדומות שיאפשרו לגבש דעה מבוססת יותר עם שתי רגליים על הקרקע. בדקו היטב את המרצפות; האם ישנן מרצפות שונות מעט בצבען ושמעידות על האפשרות כי ייתכן ובוצעה עבודת צנרת? בדירות ישנות-חדשות כגון נכסים משנות ה-90, ישנה צנרת ברזל שאיננה עדכנית לצנרות המים מפלסטיק המאפיינות את ימינו. מרצפות שונות הן עדות לבעיית צנרת אפשרית.

בנוסף, בחנו היטב את הקירות, האם אתם רואים עדות לרטיבות מסוימת? נפיחות? אזורים קלופים או שעתידים להתקלף? 

בדקו את זרם המים הן בחמים והן בקרים. גם זרם חלש יכול להעיד על בעיות צנרת, ובעיקר בנכסים ישנים (תקף גם לנכסים משנות ה-90). 

במידה ומדובר בנכס עם חניה בטאבו, בקשו לראות היכן החניה ממוקמת. בעיקר בקומפלקסים של בניינים, לעתים נופתע לגלות כי החניה ממוקמת במרחק רב מן הבניין; עבור דיירים מבוגרים או משפחות עם ילדים וכל שכן תינוקות, הרי שזהו נתון משמעותי. 

במידה והנכס נשא חן בעיניכם, אל תהססו להזמין חברה המספקת שירותי בדק בית. זו תשלים לכם את התמונה החסרה ותאפשר לכם לקבל החלטה שקולה.

פיתוחים סביבתיים

האם המבנה מצוי בסביבתם של בניינים ישנים? האם ישנם פרויקטים העתידים להתפתח בשכונה בה אתם צפויים לגור?

במגמה שהולכת וצוברת תאוצה, שכונות וותיקות הולכות ומתהדרות במבנים חדישים וגבוהים יותר, בין אם באמצעות פינוי בינוי ותמ"א 38 ובין אם באמצעות שלל פרויקטים של התחדשות עירונית. השאלה המהותית אותה עלינו לשאול: האם פרויקטים לבנייה עלולים לצוץ לנו ממש מעבר לחלון הבית? ויתרה מזאת – האם לאחר סיום אותם פרויקטים, התשתיות הקיימות יעמדו בעומס הרכבים?

יש לציין כי ערים רבות במרכז עתידות להידרש לפרויקט הרכבת הקלה אשר גם היא משפיעה באופן ניכר על הסדרי התנועה ואף מגיעה לרחובות פנימיים שונים.

עוד מבחזית החדשות

בדיקות משפטיות לסטטוס הנכס

מיהם בעלי הזכויות על הדירה? בקשו לוודא היטב את זהותם של המוכרים. מומלץ אף לערוך בדיקות נוספות ולחפש את המוכרים ברשתות החברתיות, לכתוב את שמם. אלו הם אמנם מקרים נדירים, אך איננו יודעים באילו אנשים נפגוש במרוצת השנים.

את זהות המוכרים יש לאמת אלו מול נסח הטאבו, מסמך אותו נהוג לכנות כמעין 'תעודת זהות' של נכס המקרקעין. בנסח הטאבו ניתן להבין את גודל הנכס, את זהות בעלי הזכויות על הנכס וכן לאתר היבטים המעוררים נורות אדומות.

את כל הבדיקות ניתן לערוך באופן עצמאי, אך זהו גם שירות הניתן על-ידי עורך דין המומחה לדיני הנדל"ן. את חוזה המכר מומלץ להכין עם עורך דין מומחה בתחום ולתרגם את כל הדין והדברים שעלו מן המשא ומתן, אל תוך מסמך מסודר וברור המבהיר את היחסים, החובות והזכויות של שני הצדדים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים