שיתוף
תגובות
כללי » צעד קיצוני: קריאה לנשיא הרצוג שלא יחתום על חוקים שתעביר הממשלה
לאחרונה נשמעות קריאות לנשיא המדינה, שלא יחתום על החוקים שתעביר הממשלה בנושא הרפורמה המשפטית | מהלכי הנשיא, שהיו עד כה חשאיים צפויים להפוך השבוע לפומביים
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים צח - לע"מ

בימים האחרונים נשמעות קריאות הדורשות מנשיא המדינה יצחק הרצוג, שלא יחתום על החוקים שתעביר הממשלה בנושא הרפורמה המשפטית. על פי הפרוטוקול, הנשיא חותם על כל חוק שעובר בשלוש קריאות בכנסת. ספק אם הנשיא ישקול צעד דרמטי שכזה, וגם אם כן, הוא ככל הנראה לא יוכל לעצור את החקיקה.

ברגע שחוק עובר בכנסת בקריאה שלישית, הוא יוצא אל הפועל, וחתימת הנשיא היא בעיקר פורמלית. חתימת נשיא המדינה אינה יכולה להטיל וטו על חקיקה, ויש להניח שלא יהיו למהלך כזה משמעויות משפטיות מעבר למשמעות הסמלית.

עוד מבחזית החדשות

עד עתה, לא קרה מעולם שנשיא המדינה לא חתם על חוק שעבר בכנסת, ואם זה יקרה, זה יהיה מהלך חריג וחסר תקדים. עד כה, כל המהלכים של הנשיא היו חשאיים, אך נראה שמהשבוע הקרוב הם יהפכו לגלויים ופומביים יותר.

לנשיא יש אפשרויות שונות כדי לנסות ולהגיע להסכמה ולא לאפשר "פגיעה בדמוקרטיה", כדבריו. אך הוא עצמו לא בטוח בהצלחת המהלכים ואמר מוקדם יותר היום שהוא "מודה בכנות שאינו בטוח בהצלחת המהלך".

בנאום שנשא בבית הנשיא אמר הרצוג "אנחנו נמצאים בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם. העימות הזה מדאיג אותי מאוד, ומדאיג ציבור גדול בישראל ובתפוצות. יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית, ובהם מערכת המשפט, הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם מכל משמר, גם כשמתקיימים וויכוחים ודיונים עקרוניים על היחסים בין הרשויות".

נשיא המדינה התייחס לקריאות הבוז שנקראו לעברו בהפגנה אתמול בירושלים ואמר: "אני מעריך את כל המתווכחים, המעורבים, המוחים והמפגינים, ואת מעורבות הציבור בדיון החשוב הזה. אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים שאני מאמין שמוטלים עלי כנשיא המדינה בעת הזאת: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים