שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » פשעים נגד האנושות? סעודיה מואשמת בטבח של אלפי מהגרים אתיופים
על חרבך תחיה
בדו"ח שנסמך על עדויות ניצולים וצילומי לוויין של אתרי קבורה, מאשים Human Rights Watch את סעודיה ברצח שיטתי של מהגרים אתיופים "ירו עלינו כמו גשם"
מהגרים בגבול סעודיה | צילום: רשתות

ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch פרסם היום (שני) תחקיר קשה שבו מואשמת סעודיה בטבח של מהגרים אתיופים, שברחו מארצם בשל המלחמה שהשתוללה בה, וניסו להסתנן לממלכה מהגבול עם תימן. חיילי משמר הגבול הסעודים, כך נטען, פתחו לעבר המהגרים באש ממקלעים ואף שיגרו לעברם פצצות מרגמה וגרמו לאורך השנים האחרונות למותם של מאות. בארגון זכויות האדם, שהסתמך בתחקיר על עדי ראייה וצילומים של גופות ואתרי קבורה לאורך נתיבי הברחת המהגרים, טוענים כי מספר הקורבנות האמיתי עלול לעמוד על אלפים.

בשנה שעברה האשימו באו"ם את כוחות הביטחון הסעודיים שהם פותחים באש לעבר מהגרים אתיופים, אך בריאד הכחישו את הטענות. עד כה לא התייחסה סעודיה לתחקיר החדש, וגם המורדים החות'ים בתימן, שבינם לבין סעודיה מתחוללת מלחמה קשה כבר שנים ארוכות, ולפי התחקיר הם מסייעים להבריח את המהגרים דרך הגבול תמורת בצע כסף, לא התייחסו לטענות.

עוד מבחזית החדשות

כותרת הדו"ח של Human Rights Watch היא "ירו עלינו כמו גשם". שהוא ציטוט מתוך עדותה של ניצולה ששוחחה עם אנשי הארגון וסיפרה כיצד הלוחמים הסעודים פתחו באש לעברה ולעבר חבריה. הניצולה, צעירה בת 20 בשם מורינה, סיפרה יחד עם מרואיינים אחרים על תקרית שאירעה ביוני האחרון, ובה חיילים סעודים שיגרו אמצעי לחימה כלשהם, לטענתם פצצות מרגמה, לעבר קבוצת מהגרים שהתכוננה לשוב לשטח תימן, לאחר שנעצרה בסעודיה.

מורינה, ששרדה את המתקפה ונפצעה בפניה מרסיסים, סיפרה כי האירוע התרחש לאחר שהקבוצה הועלתה על מיניבוס לכיוון הגבול. "כששחררו אותנו, התחיל כאוס. הם צעקו לעברנו שנצא מהרכב ונלך משם. כשהיינו במרחק של קילומטר, החיילים בגבול יכלו לראות אותנו. עצרנו למנוחה אחרי שרצנו הרבה, ואז הם החלו לירות פצצות מרגמה ישירות עלינו. היינו 20 בני אדם בקבוצה, רק 10 שרדו. חלק מהפצצות פגעו בסלעים, שחלקים מהם פגעו בנו. כלי הנשק דומה למשגר רקטות, היו לו שש "פיות", שישה פתחים שמהם שוגרו הפצצות, והוא היה ממוקם על חלק אחורי של מכונית. הכלי ירה כמה פצצות במקביל, הם ירו עלינו כמו גשם".

בארגון מציינים כי התחקיר שלהם מבוסס על שיחות עם 38 מהגרים אתיופים ועם ארבעה קרובי משפחה של אנשים שניסו לחצות את הגבול לסעודיה, בתקופה שבין מרץ 2022 ליוני 2023. אלו סיפרו כי ראו חיילים סעודים יורים או משגרים פצצות מרגמה לעבר קבוצות מהגרים. בדו"ח צוין עוד כי הארגון ניתח יותר מ-350 סרטונים ותצלומים, שהועלו לרשתות או נאספו ממקורות אחרים מאז 2021, וכי נבדקו גם תמונות לוויין שצולמו לאורך השנה האחרונה.

"התיעודים מראים הרוגים ופצועים רבים בנתיבי המהגרים, במחנות פליטים ובמתקנים רפואיים", נכתב בדו"ח. עוד צוין כי "התיעודים חושפים את התרחבות אתרי הקבורה לצד המחנות, את התפתחות תשתיות אבטחת הגבול מצד סעודיה, ואת הנתיבים שדרכם מנסים המהגרים לחצות את הגבול".

עוד מבחזית החדשות

המחברת הראשית של הדו"ח, נדיה הרדמן, אמרה היום בריאיון לרשת BBC כי עדי הראייה שעמם שוחחה תיארו בפניה "שדות קטל", עם מראות מזעזעים של גופות שרועות על הגבעות. בדו"ח מתועדים 28 תקריות שונות של שימוש בחומרי נפץ ועוד 14 מקרי ירי מטווח קרוב, אבל מחבריו מדגישים כי בשל האזור המבודד שבו שוכן הגבול, והקושי לאתר ניצולים, קשה מאוד לקבוע את מספר הקורבנות המדויק. "אנחנו אומרים שהוא עומד על מינימום 665, אבל סביר שמדובר באלפים", הוסיפה הרדמן. "הוכחנו שהפגיעה הייתה שיטתית וכי ייתכן שהיא מתאימה להגדרה של פשע נגד האנושות".

המהגרים האתיופים ברחו מארצם בצל מצבם הכלכלי הקשה והמלחמה שהתחוללה בחבל תיגראי בצפון אתיופיה, שבה נהרגו אלפים, ורבבות נעקרו מבתיהם. מנתונים של הארגון הבינלאומי להגירה, נכון לשנת 2022 חיים בסעודיה כ-750,000 מהגרים מאתיופיה, וכ-450,000 מהם ככל הנראה חצו את הגבול באופן לא חוקי. סעודיה, שמתמודדת עם שיעורי אבטלה גדולים בקרב אזרחיה הצעירים וחוששת שמקומות העבודה שלהם "ייתפסו" בידי המהגרים, שולחת אלפים מהם בחזרה לאתיופיה, בהסכמה עם אדיס אבבה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים