שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » פרסונה נון גרטה: בית הדין הפלילי בהאג הוציא צו מעצר לנשיא רוסיה
בית המשפט הבינלאומי בהאג הודיע כי הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה בגין פשעי מלחמה שבצע באוקראינה | שגריר ישראל ברוסיה לשעבר: "זה יכול להזיז דברים אצל פוטין"
ולדימיר פוטין נשיא רוסיה | צילום: Sasa Dzambic Photography, שאטרסטוק

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג פרסם צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בגין פשעי מלחמה באוקראינה, אחרי יותר משנה של מלחמה. לא בטוח שהצו אכן יוביל למעצרו, אך הוא מהווה אמירה חשובה נגד התוקפנות הרוסית במלחמה. במוסקבה טוענים כי הצעד חסר משמעות. לעומת זאת, ראש צוות הנשיאות של אוקראינה, אנדריי ירמק, הביע שביעות רצון גדולה ואמר: "צו המעצר הזה הוא רק ההתחלה".

בכירים רבים באוקראינה בירכו על החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי, ובהם התובע הכללי אנדריי קוסטין, שאמר כי ההחלטה להאשים את פוטין באחריות לפשעי מלחמה שבוצעו באוקראינה היא "החלטה היסטורית עבור אוקראינה וכל מערכת המשפט הבינלאומי". בקרמלין לא נשארו חייבים: "רוסיה לא מכירה בסמכות השיפוט של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. כל החלטותיו בטלות ומבוטלות".

עוד מבחזית החדשות

בנוסף לפוטין, הוציא בית המשפט הפלילי הבין-לאומי בהאג, צו מעצר נגד מריה לבובה-בלובה , נציגת זכויות הילד מטעם הממשלה הרוסית. על פי הודעת בית הדין, נשקלה אפשרות להוציא לשניים צווי מעצר חשאיים, אולם לבסוף הוחלט לפרסם אותם בפומבי כדי לנסות לצמצם את היקף התוקפנות הרוסית.

מבית הדין בהאג נמסר כי: "בית המשפט מצא בסיס מוצק להאמין שכל אחד מהחשודים נושא באחריות לפשע מלחמה". בין הפשעים המיוחסים לנשיא רוסיה: "גירוש אוכלוסייה בלתי חוקית והעברת אוכלוסייה מהאזורים הכבושים באוקראינה לתחומי הפדרציה הרוסית".

ג'וזף בורל, נציג האיחוד האירופי לנושאי חוץ, הגיב על ההחלטה ואמר כי: "זו רק ההתחלה של התהליכים המשפטים נגד רוסיה בהאשמות על אחריותה לפשעים ולזוועות באוקראינה".

מחקירה מיוחדת של האו"ם עולה כי הרשויות ברוסיה ביצעו שורת פעולות של הפרות בין-לאומיות של זכויות אדם והפרות של החוק הבין-לאומי בחלקים רבים של אוקראינה ורוסיה. בין היתר ציינו בדו"ח את המתקפות הקשות על מתקני האנרגיה באוקראינה, עינויים, רצח, אונס וחטיפת ילדים. עוד נטען שהרשויות ברוסיה אחראיות לעינויים שנחשבים כפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

ארקדי מיל-מן, ראש תכנית רוסיה במכון למחקרי ביטחון לאומי inss ושגריר ישראל ברוסיה לשעבר, אמר ל-N12 כי "זו החלטה שיכולה לשנות דברים אצל פוטין עצמו, אני מכיר אותו. הוא יקבל את זה קשה מאוד, זו השוואה לסלודובן מילושביץ' (נשיא סרביה לשעבר שהועמד למשפט באשמת פשעי מלחמה). פוטין לא יכול להגיע לשום מדינה, אלא אם כן היא מצהירה מראש שלא תעצור אותו, כמו איראן למשל".

עוד מבחזית החדשות

יש לציין כי צווי המעצר של נשיא רוסיה ונציגת זכויות הילד מגיע חודש לאחר פרסום דוח דרמטי שקובע כי רוסיה מחזיקה ביותר מ-6,000 ילדים אוקראינים, שעל פי הטענות בקייב נחטפו מבתיהם ומשפחותיהם בחסות המלחמה. הדוח האמריקאי, שהוכן על ידי אוניברסיטת ייל, קובע כי רוסיה מפעילה עשרות מחנות "לחינוך פוליטי מחדש" של אלפי הילדים.

חוקרי אוניברסיטת ייל מצאו לפחות 43 מחנות ומתקנים נוספים שבהם מוחזקים הילדים, שרבים מהם איבדו את הוריהם או נותקו ממשפחותיהם. הדוח קובע כי מדובר ב"מערכת בהיקף נרחב" שמופעלת ישירות על ידי מוסקבה מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים