שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » פריצת דרך רפואית: הצלחה בניסוי לחיסון נגד סרטן
חברת מודרנה וחברת MSD הודיעו על התפתחות רפואית מעודדת מאוד לחולי סרטן מלנומה, חיסון חדש נגד סרטן העור המבוסס על אותה טכנולוגיה בדומה לחיסוני הקורונה
חיסון | צילום: luchschenF, שאטרסטוק

נשיא חברת מודרנה דר' סטיבן הוגה אמר כי חברת מודרנה פיתחה חיסון מותאם אישית לחולים הסובלים ממלנומה (סרטן העור) בשלב מתקדם. המחקר נערך  בקרב 157 חולים שסבלו ממלנומה בשלב מתקדם, והחיסון פותח בשיתוף חברת התרופות "מרק". החיסון נוצר באמצעות חומר גנטי בשם mRNA, על בסיס הגידול הסרטני שהיה לחולים. החיסון הפחית את הסיכון להישנות המחלה או לתמותה ב-44% בהשוואה לטיפול הסטנדרטי הקיים כיום. לדבר דר' הוגה "לראשונה יש לנו הוכחה לכך שניתן לפתח תגובה חיסונית נגד סרטן". 

במחקר חולקו החולים לשתי קבוצות באופן אקראי. קבוצה אחת טופלה בתרופה הביולוגית "קיטרודה" המסייעת למערכת החיסון לתקוף תאים סרטניים ואילו הקבוצה השנייה קיבלה את תרופת הקיטרודה יחד עם חיסון סרטן מותאם אישית, שנבנה על בסיס טכנולוגיית ה-mRNA.

עוד מבחזית החדשות

כלח החולים עברו ניתוח להסרת הגידול. החוקרים בנו לכל אחד מהגידולים רצף גנטי מותאם אישית לחולה, כדי שמערכת החיסון תוכל לזהות אותו ולתקוף אותו. לאחר מכן הוזרק ה-mRNA לזרוע החולים, כמו חיסונים אחרים. כך, מערכת החיסון "למדה" להכיר את הגידול.

במסגרת הניסוי, החולים קיבלו עד תשע מנות חיסון מותאמות. החולים טופלו ונוטרו במשך שנתיים לפחות. בשלב זה מסרה מודרנה רק על התוצאות הכלליות של המטופלים, אך טרם ידוע פרטים על רמות תאי הדם הלבנים מסוג T שנוצרו בגוף החולים כדי להתמודד עם הגידול.. בחברה עדיין אוספים נתונים וידווחו על כך בהמשך.

לדברי הוגה "המפתח להצלחת החיסון שלנו הוא בכך שהוא מותאם לגידול של כל חולה" "מה שמאפשר לכל חולה לקבל תגובה מדויקת וממוקדת לסרטן שלו. הגמישות של טכנולוגיית ה-mRNA מאפשרת זאת, כפי שהוכיחו חיסוני הקורונה".

המטופלים צפויים להיות במעקב לפחות עוד שנה לאחר השלמת הטיפול. מדעני החברה יעקבו אחר המשך התגובה החיסונית ואחר הישנות הגידול בעתיד. 

עיקר הפיתוח של אותו החיסון החדשני הוא מולקולה שנקראת כאמור mRNA. מדובר על מולקולה הדומה למולקולת התורשה דנ"א, ומורכבת מחלבונים הקרויים "נוקלאוטידים", המסודרים באופן שהתא "יודע" כיצד לייצר את החלבון. כאשר חיסון המכיל mRNA מוחדר לגוף, התאים מתחילים לייצר חלבונים המקודדים על פי ה"תכנות" של ה-mRNA.

בחיסון של מודרנה, החלבונים שנוצרו מסתדרים על שטח פני התא המחוסן, תוך שהם מזוהים על ידי מערכת החיסון ליצירת תגובה חיסונית, שכוללת נוגדנים נגד מלנומה. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים