שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » פריז בוערת: שוד וביזה של חנויות ברחוב היוקרתי של העיר
תיעוד
667 נעצרו הלילה לאחר שפרצו לנייקי וזארה, ניפצו חלונות ראווה ברחוב ריבולי ושרפו פחי אשפה | המהומות פרצו בעקבות מותו של נער מירי שוטר | השוטר: מבקש סליחה
התפרעויות בפריז,ארכיון | צילום: רשתות לפי סעיף 27א'

רחובות פריז בוערים, והמשטרה מתקשה להשתלט על המהומות שפרצו ברחבי צרפת. המפגינים זועמים על מותו של הנער נאהל, בן 17 ממוצא אלג'יראי ומרוקאי, שנורה בידי שוטר מקומי. הלילה נעצרו 667 בני אדם. 249 שוטרים ואנשי כוחות הביטחון נפצעו ביממה האחרונה במהומות.

המהומות האלימות בפריז | צילום: רשתות לפי סעיף 27א'

נשיא צרפת עמנואל צפוי לקיים היום (שישי) ישיבת חירום עם שריו הבכירים, כדי למצוא דרכים כיצד להתמודד עם המהומות שהתפשטו למרכזי הערים. בלילה השלישי של המהומות נורו זיקוקים לעבר שוטרים, הובערו פחים, והוצתו אוטובוסים ותחנות אוטובוס.

עוד מבחזית החדשות

המהומות בצרפת החלו ביום שלישי, אחרי תקרית שבה נורה למוות נאהל מ' (שם משפחתו לא נחשף עד כה), שליח פיצה שנעצר לבדיקת משטרת התנועה בנאנטר, אבל ניסה לברוח ברכבו. הנער נורה מטווח קצר בחזה על ידי אחד משני השוטרים שביקשו לבדוק אותו. במשטרה טענו תחילה כי השוטר ירה משום שהרכב עמד לדרוס אותו, אך תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות הפריך את הטענה הזו והראה ששני השוטרים עמדו לצד הרכב, ושהשוטר פתח באש כשנאהל החל לנסוע קדימה ולא לעברו.

אמש פרצו מהומות בתום צעדת מחאה שנערכה לזכרו של נאהל בנאנטר, ושאותה הובילה אימו מואינה. שוטרים ירו גז מדמיע ובתמונות שהגיעו מהזירה נראו מכוניות הפוכות עולות באש ומדורות שהציתו המוחים, בנוסף, דווח גם על סניף בנק שנבזז. על בניינים ותחנות אוטובוס באזור רוססה שוב ושוב הכתובת "נקמה לנאהל". העימותים בנאנטר נמשכו לאורך כל הלילה.

בפריז התעמתו מפגינים עם המשטרה, שרפו פחי אשפה ולראשונה גם בזזו חניות בלב הבירה הצרפתית. ב"לה מונד" דווח כי במרכז פריז נפרצו ונבזזו חנויות נייקי וזארה, חלונות ראווה נופצו גם ברחוב היוקרתי ריבולי שבמרכז פריז.

באחד ממוקדי העימותים פרצו צעירים לסופרמרקט ולחנויות נוספות, כולל לבית מרקחת ולסניף של מקדונלד'ס. גם במארסיי התפתחו עימותים בין שוטרים וצעירים, ונמסר שכוחות הביטחון שם פיזרו גז מדמיע. במהלך הלילה פרצו מהומות גם בליל, מונפלייה, ליון וטולוז.

המחאה בעקבות מותו של נאהל התפשטה גם מחוץ לצרפת. בבריסל בירת בלגיה נעצרו 63 בני אדם בעימותים על רקע דומה, בהם 47 קטינים. בעימותים בבלגיה, שהתמקדו בשתי שכונות בפרברי בריסל, הועלו באש שתי מכוניות וכמה פחי אשפה.

בעקבות המהומות, הוכרז אמש לראשונה על עוצר לילי בקלאמאר, פרבר פריזאי בן 54 אלף תושבים. המשטרה המקומית תאכוף את העוצר מדי לילה מ-21:00 עד 6:00 בבוקר, החל מהיום ועד ליום שני, היום שבו מסתיימת בצרפת חופשת סוף השבוע. בשתי עיירות נוספות הוכרז על עוצר, כללי או מלא. קודם לכן הכריזו הרשויות באזור פריז כי שירותי האוטובוסים והחשמלית יופסקו מוקדם מהרגיל, כדי שהתחבורה הציבורית לא תהפוך מטרה לבריונים ולוונדליסטים.

לפי דו"ח מודיעין משטרתי שהודלף לתקשורת הצרפתית, המהומות צפויות להימשך. לפי הדו"ח, שפורסם גם ב"גרדיאן" הבריטי, "צפויה אלימות רחבה באזורים העירוניים לאורך הלילות הקרובים". כהכנה לכך, ובעקבות המהומות בלילות הקודמים, נפרסו ברחבי צרפת 40 אלף שוטרים.

"בשעות האחרונות נראתה אלימות נגד תחנות משטרה, וגם נגד בתי ספר ובנייני עירייה – ואין לכך שום הצדקה", אמר מקרון. ביום רביעי הוא תקף בחריפות את התנהלות השוטרים באירוע הירי בנאהל וכינה אותה "בלתי נסלחת". זו הייתה התבטאות חריגה במונחים של צרפת, מדינה שבה פוליטיקאים בכירים נמנעים לרוב מלבקר בצורה קשה את התנהלות כוחות הביטחון. איגודי השוטרים הביעו זעם על דבריו, והאשימו אותו כי הוא נחפז בהטלת האשמה.

עוד מבחזית החדשות

פרקליטו של השוטר היורה אמר כי השוטר ביקש להעביר את התנצלותו למשפחתו של נאהל. "המילים הראשונות שאמר זה סליחה והאחרונות היו שהוא רוצה להתנצל בפני המשפחה", אמר עורך הדין. "הוא מזועזע, הוא לא קם בבוקר כדי להרוג אנשים". לדבריו, השוטר כיוון לרגלו של הנהג אבל אדם נתקל בו, מה שהוביל לירי לחזה. "היה צריך לעצור אותו, אבל ברור שהוא לא התכוון להרוג את הנהג", הוסיף הסנגור שאמר כי מעצרו של השוטר נעשה במטרה להרגיע את המהומות.

התובע בפרבר הפריזאי נאנטר, שם גדל הנער שנהרג, אמר שנאהל נהרג מכדור בודד שפגע בזרועו השמאלית ובחזהו, בעת שניסה להימלט ממעצר על ידי המשטרה. השוטר היורה נעצר כבר שלשום, ואתמול הודיעה התביעה כי הוגש נגדו כתב אישום ראשוני בגין הריגה. לדברי התביעה השוטר פתח באש אף שלא התקיימו כל התנאים הדרושים לכך על פי החוק.

גורמים המעורים בחקירה דיווחו כי נאהל עבר על החוק בכך שנהג ברכב אף שבגילו הוא אינו רשאי להחזיק ברישיון נהיגה בצרפת. הם ציינו גם כי בעבר כבר היה מעורב בתקרית שבה סירב להישמע להוראת שוטרים שעצרו אותו לבדיקה. כך או כך, ברור לכולם כי עבירות אלו לא הצדיקו ירי מסכן חיים.

הזעם שהתפרץ עתה בעקבות תקרית הירי בנאנטר, לא צמח על קרקע חלקה, אלא מגיע על רקע טענות ארוכות שנים לאלימות משטרתית מופרזת, שמופנית בעיקר כלפי שחורים וצרפתים ממוצא ערבי ומוסלמי. אוכלוסיות אלה גם טוענות לאפליה גזענית. צרפת כבר ידעה בעבר מהומות ענק על רקע הפעלת כוח משטרתי נגד בני מיעוטים, בין השאר אלו שאירעו ב-2005 ונמשכו כמה שבועות, ואלה שהתפתחו אחרי רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד בארה"ב ב-2020.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. ככה זה הערבים
    מקבלים הכל בחינם
    ותמיד אבל תמיד
    יודעים להרוס ולהרוג
    את מי שמאכיל אותם
    יאלה חזרה לסוריה ,
    ולארצות ערב המפגרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים