שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » פרופ' ישראל אומן: אהרון ברק גרם לדיקטטורה של בית המשפט
פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, חתם על עצומה שצ 120 פרופסורים בעד הרפורמה המשפטית | לטענתו: "אין שום שחר שתהיה לזה איזושהי השפעה כלכלית"
פרופסור ישראל אומן | צילום: אורי לנץ

120 פרופסורים חתמו על עצומה לטובת הרפורמה במערכת המשפט, ואחד החשובים שבהם האו פרופסור ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, שהתראיין ל-103FM והתייחס לשלל הנושאים הנוגעים רפורמה המשפטית.

לדעת פרופ' אומן "הרפורמה היא חיונית. בית המשפט חרג הרבה מגבולות הסביר, כשהוא השתלט על נושאים ערכיים, נושאים אידאולוגיים, ביניהם, איזושהי מדיניות משלו כאילו שהוא מחוקק. פרופ' ברק בזמנו אמר לי, שבאמת בית משפט הוא מחוקק. הוא השווה את בית המשפט לחז"ל לפני 2,000 שנה שכתבו את התלמוד, והם היו גם שופטים וגם מחוקקים. זה נכון, כן. אבל מה לעשות? אצלנו בית משפט הוא לא חז"ל ואין לנו תיאוקרטיה כאן" טען הפרופסור.

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר פרופ' אומן כי: "מחוקק הוא הכנסת ורק הכנסת, ובית המשפט הפך למחוקק למעשה, אז הגיע המצב הנוכחי, הוא השתלט על המדינה. זו דיקטטורה של בית המשפט. צריך לעשות משהו. שומעים הרבה רעש בצד השני נגד הרפורמה, אז אנחנו חשבנו שאנחנו צריכים להגיד משהו בעד הרפורמה". עוד הבהיר פרופ' אומן: "הצד השני יכול להמשיך להפגין, הצד של הכנסת ימשיך לחוקק ואני חושב שלצד השני כדאי לבוא לוועדות של הכנסת ולהתדיין ולהציע פשרות ולהגיד מה כן נשמע לו, זה מהלך חיוני. הצד השני יכול להתנגד ולהציע דברים אחרים. אני לא בעד כל התוכנית של לוין ורוטמן".

"למשל, לא נראית לי פסקת ההתגברות. אני חושב שצריכים להיות איזונים ובלמים של כל רשויות הממשל אחד על השני. זה לגיטימי שבית משפט יוכל לפסול חוקים, אבל זה צריך להיות לא כמו שזה היום, שבהרכב של שלושה שופטים, שניים נגד אחד יכולים לפסול חוקים. זה צריך להיות בכובד ראש. ההרכב צריך להיות מלא וצריך להיות רוב מיוחס, נניח 12 מתוך ה־15 או 13 מתוך ה־15 צריכים להסכים או אפילו פה אחד אולי. פסילת חוקים זה משהו מאוד כבד, מאוד רציני. אבל מצד שני, צריכים להיות איזונים ובלמים מהכנסת על הרשות השופטת".

עוד הוסיף פרופ' אומן: "לא יכול להיות שהרשות השופטת היא דיקטטור. מאז ההפיכה הקודמת במערכת המשפט שחולל אהרן ברק, מאז בית המשפט הוא דיקטטור, למעשה. יש לנו דיקטטורה. לא צריכים לפחד מדיקטטורה, יש לנו היום דיקטטורה וצריכים להיות איזונים ובלמים, למשל צריך להיות אפשרי לשופטים חדשים שימונו על ידי ועדה וחברי הוועדה ימונו על ידי הכנסת".

עוד מבחזית החדשות

לטענת פרופ' אומן: "עצם ההליכים האלה, אין שום אפקט פוגע בכלכלה. מה שכן יכול לפגוע בכלכלה, אלו ההצהרות של הכלכלנים. בזמן המיתון הגדול בשנות ה־30, הנשיא רוזוולט יצא ואמר, "אין לנו מה לפחד. כל מה שיש לנו לפחד זה מהפחד". כאשר הכלכלנים יצאו עם ההצהרה שלהם כאן, אז באמת אנשים בכל העולם אמרו, "הכלכלה הישראלית הולכת לקרוס", אבל זה בגלל ההצהרה של הכלכלנים. כלכלה זה משהו מאוד מאוד רגיש".

לסיכום אמר פרופ' אומן: "אין לה שום משמעות, אבל ההצהרה של הכלכלנים, יש לה משמעות. היא מבריחה את היזמים ואת כל אלה שרוצים להשקיע. זה מה שקורה. אין שום שחר שתהיה לזה איזושהי השפעה כלכלית, את זה אני קובע ככלכלן וכבעל פרס נובל לכלכלה. אני חושב שהכלכלנים שחתמו על המכתב הזה היו ממש לא בסדר, מפני שהם קידמו את הדעות הפוליטיות שלהם שבעצם הם יכולים להחזיק בדעות הפוליטיות שלהם, אבל הם הכניסו את זה למקצוע שלהם ואין לזה שום הצדקה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים